torsdag 14. juni 2018

Man må jo bjuda på


"Kom nå unger, nå er det middag!"


Kanskje helt greit at en ikke er trostunge akkurat i dag kjenner jeg.


I dag har det vært en grå og regnfull dag fra før jeg sto opp. Siden Patran er på skoletur til Dagaliopplevelsespark, så kunne jeg sove til jeg våknet av meg selv i dag. Wow så lenge det ble! Halv åtte! Men jeg hadde ingen planer om å stå opp så tidlig når det regnet. Det får da være måte på, for jeg hadde ingen planer i det hele tatt for dagen. 


Dagen tok derimot en litt uventet vending da jeg fikk en telefon om jeg kunne komme på møte i Hønefoss klokka tolv. Ehhh jo da, det kunne la seg ordne det, jeg har jo tross alt ferie og ingen planer. Hvordan utfallet blir er jeg lettere usikker på, så får vi se hvordan det bærer ivei etterhvert. Alt nytt er jo spennende, er det ikke? 


Når en ser store svarte klaser fra verandaen og går for å sjekke hva det er...


Larvene lever selskapelig på nesle (Urtica). De er svarte med små hvite prikker og svarte torner. Føttene er brune. De blir 50 mm lange og forpupper seg hengende på næringsplanten eller på en annen høyreist gjenstand i nærheten. Puppene klekker etter omlag 2 uker.


Så er det bare å følge med bak uthuset og se om det dukker opp pupper og forhåpentligvis Dagpåfugløyesommerfugler. Dagpåfugløyet er i likhet med neslesommerfuglen en sommerfugl som overvintrer i voksen form. På høsten kryper den inn i bygninger eller andre hulerom og faller så i dvale. På våren våkner hun opp og flyr ut for å finne mat. Litt utpå våren legger hun egg, disse legges på undersiden av bladene til brennesla.


For første gang funnet i Risør i 1902. Arten er nå etablert på Sørlandet og Østlandet, og i perioder med varme somre etablerer den seg også utenfor dette området. Hyppigheten svinger en del fra år til år, arten er normalt svært vanlig innenfor utbredelsesområdet.


Nå har den ordentlige peonen startet blomstringen også, bare så innmari synd de blomstrer så kort tid.


En tålmodig sjel som venter på at vi skal komme igang med dagens tur. Men siden det er forholdsvis store vannmengder som kommer silende så frister det ikke å legge i vei noe så innmari akkurat i dag. Men Ronja fikk ingen tur i går så hun trenger å få aktivisert seg litt. Spørs om det blir en tur i havna som hun kan løpe løs, da blir det godt å legge seg inne igjen ganske så våt.


Skal vi på tur Ronja?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...