fredag 1. juni 2018

Sommeren er her


Nå er sommeren her på ordentlig, ja sånn etter kalenderen. Ikke bare etter gradestokken. Det har blitt juni måned og det er spådd like varmt om ikke varmere hele langtidsvarslet videre. I morgen er det utstilling for Hailey på Øvrevoll galoppbane så jeg kan vel ikke akkurat si at jeg gleder meg.


Men det som er veldig koselig er at Patran har sagt at hun skal være med, så kanskje det blir noen bilder fra ringen i det minste. Må huske å få med nok vann til Hailey i alle fall, så får jeg og Patran kjøpe oss noe etter  hvert som det trengs. Godt det ikke er så langt hjemmefra.


Her ble det nesten to timer på verandaen i drømmeland. Det var slett ikke planlagt, men da trengte jeg det nok. Kan nok bli seint før jeg får finni senga i kveld er jeg redd. Men man blir litt småsliten i denne varmen. Helt drivhus på jobb, til tross for gjennomtrekk og vifter. Skikkelig tynn sommerbukse og singlet, men ennå var det veldig varmt.


Det er et merkelig år i år. Først hadde vi masse snø, så har vi masse varmegrader og nå har vi jammen masse mygg om kvelden. Her har myggen aldri vært noe problem tidligere, så jeg skylder på ekstremvarmen for myggklekking i et forrykende tempo. Som sommergave på jobben i fjor så fikk vi en håndfull produkter som vi forhandler. I går testet jeg og Patran myggfakkel fra Trinol. Konklusjon ubrukelig, myggen forsvant ikke og jeg fikk mange myggstikk på beina. I dag tester jeg mygglys, men kan vel ikke si jeg er særlig imponert så langt. Sola har ikke gått ned bak åsen, men gjemt seg bak noen skyer og myggen kommer seilende fortsatt.


Inne er det for varmt å sitte, så jeg får gi det en liten sjanse til før jeg kapitulerer. Etter jobben i dag fikk jeg være med kalveslipp på Holleia. Det ble mange bilder, men siden jeg hadde mange ku bilder forrige dagen så får jeg drøye litt med de. For ikke å glemme bort noen bilder synes jeg det er greiest å bruke opp de bildene jeg har lastet inn på pc'n før jeg tømmer minnebrikka på kamera neste gang. Siden jeg hadde en skikkelig fotorunde på onsdag, så står godbitene og blinkskuddene i kø. Ja noen flotte bilder ble det, men jo flere bilder en har å velge i, jo mer kritisk blir en til de en legger ut.


For å få tatt disse bildene av tranene ved Lofthus på onsdag måtte jeg krysse jernbanen, da ble det jo noen jernbane bilder også. Rart med hvordan motivene dukker opp når en er ute for å ta bilder. Andre som ikke har interessen ser ikke gode motiver noe steder og skjønner ikke vitsen med å ta bilder overhode. De har jo mobilen som funger helt flott. Jo mobilbilder har blitt bedre, men noen optimal zooming har du ikke på mobilen om det du skal ta bilde av er for langt borte. Tranene hadde bare blitt noen går dotter med mobil, de var egentlig litt i lengste laget med min linse også.


Er sommeren over når Løvetanna er avblomstret? Det har jo akkurat blitt juni og jeg vil ha minst tre måneder til med sommer, før høsten kan komme for fult.


Ikke sikkert det er noe særlig sjakktrekk å ta seg en tur på fjellet når jeg har ferie om en uke, kan nok hende at myggen står i kø der også. Så det var noen som hadde lagt ut en liten videosnutt fra Kollsjø'n i dag. Der var det rimelig svart for å si det mildt. Men så raskt som ting går i år så er de vel kanskje ferdige med styret sitt og går den sikre død i møte før jeg får ferie.


Sommerfugler og humler er vel nesten de eneste insektene som jeg liker. De gjør ingen skade i det minste. Nyt helga, så får jeg se om jeg finner på noe interessant i helga, eller om jeg bare camper på verandaen i skyggen og venter på høsten...

Go' helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...