torsdag 23. november 2017

En glassert verden


Det var slett ikke bare jeg som voknet opp til en glassert verden i dag tidlig. Etter gårsdagens snøvær som etterhvert gikk over til regn i kalde grader så fikk alt en tykk isete flate.


Jeg var en tur i Hønefoss i går kveld for å hente Patran etter traffikaltgrunnkurs. Med slikt føre så var det litt uvisst hvor lang tid en bruker, så jeg endte opp med 20 minutter for tidlig til de sluttet. Da ble det en liten runde i byen for å ta noen stemningsbilder i mørket. Første stopp var Hønefoss stasjon.


Hønefoss hjelpefengsel. Tidligere distriktsfengsel, nå er det en restaurant. Med sur vind og snø i lufta så ble det bare korte stopp med bilen og ingen tusletur med Hailey som jeg hadde tenkt. Jeg har vært i litt dårlig form noen dager, så fryse mer enn jeg har gjort på dagtid var ikke særlig sannsynlig å utsette meg for. 


Hønefoss kirke

Når vi skulle hjem så var ikke bakken brøytet i og med at det var spådd regn og skikkelig mildvær. I håp om å slippe holke så lar vi snøen ligge. Det resulterte i at jeg ikke kom opp på første forsøk. SÅ var det å vrenge ut på jordet for å få snudd så en slapp å rygge ned hele bakken. Jeg kom litt og litt lenger for hvert forsøk, så etter fjerde forsøket var jeg nesten helt oppe. Da hentet jeg en spade og måket noen meter av veien så jeg fikk bilen ut av veien og inn mot huset til mamma og pappa. Jeg kjørte så langt jeg kom og der parkerte jeg midt i veien. Pappa var borte, og kom ikke hjem før jeg la meg til kvelds, så han måtte parkere på gårdsplassen. 


Så i dag tidlig var det to glasserte biler her. Jeg gikk for å starte bilen når jeg slapp ut hundene, så den sto og gikk til jeg skulle dra en halvtime seinere. Da kunne jeg pirke av store flak med is som hadde løsnet fra ruta. Dørene hadde også et lag med is, så jeg måtte dunke på dem for å få den til å sprekke såpass at jeg fikk opp døra for å komme inn i bilen. Godt en har tatt silikon på dørlistene så de ikke satt fast.


Søndre torg

På vei til jobb i dag var det saltet så det var nesten bare veier hele tiden. Regnet har det gjort i hele dag, men nå skal det forhåpentligvis bli litt kaldere igjen. Kanskje vi unngår holka på gårdsplassen i det minste. I dag har jeg ikke vært det minste aktiv, for jeg sovnet to timer på sofaen etter ribbemiddagen som jeg stekte i går. Da trengte jeg vel litt søvn da. Kan ikke si jeg føler meg videre uthvilt, så jeg tror det ikke blir lange stunden til jeg skal fortsette søvnen i senga.



3 kommentarer:

  1. Så fina kvällsbilder, det är svårt att få till ljuset när det skymmer. Vilken tur att du klarade dig från värre otur på den sliriga vägen, det gäller att köra försiktigt men samtidigt så måste man ut på vägarna ibland. Och vintern är lång, hur långt har du till byn?
    Ha en fin fredagskväll

    SvarSlett
  2. Så bra att du var tidigt ute så att vi fick se dina fina bilder från ett isigt Hönefoss. :) Ja, nu är den tiden kommen när man får ta det försiktigt på vägarna och dessutom hoppas på att dörrar går att öppna. Och tack för påminnelsen om silikon på listerna!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...