fredag 22. september 2017

Bygda mi


Det blir ofte så en går tur de samme stedene, særlig når det er båndtvang. Men det er en runde som jeg sjelden har med meg fotoapparatet. Men en dag ble det så, så nå skal du få være med en runde om hengebrua. 


Jeg går alltid samme veien når jeg går den runden. Over elva og over på andre siden for å krysse riksveien.


Langs veien er det ennå noen få blomster som kaster et snev av sommerfølelse.


Når man kommer et lite stykke på veien på andre siden så kan jeg se hjem. Se så tomt det ble når all skauen er hogget under lyslinja. 


Høsten kommer stadig ett hakk nærmere for hver dag.


Rognebærene får henge i fred for fuglene ser det ut til.


Det ble ingen tur opp til sauene, men jeg får vel snart ta meg en tur igjen.


I gamledager så skulle alle hus være store og "herskapelige", så når disse blir pusset opp så gir det et innbydende inntrykk. Men jeg tenker vel mest at det er fryktelig mye å vaske! 

  
Men alle store gårder har et skikkelig tuntre.


Men det finnes også gårder med litt lavere standard.


Hundene merket ikke pusen, men den hadde stålkontroll på hvor vi befant oss.


Hestene står på rekke og rad bak hvert sitt gjerde.


Når man går runder så må man krysse både elv, vei og jernbanen to ganger for å komme seg hjem igjen. Men det er god sosial trening da. Over jernbanen og under neste gang. 


Asfalt bru en vei og hengebru tilbake. Det er vel bare riksveien som er sånn nogen lunde lik hver gang. 


Det er på tide at det blir gjort noe med hengebrua, den har blitt ganske slitt og trenger sårt vedlikehold.


Bare nyte utsikten. Når jeg gikk på barneskolen gikk jeg over broa hver eneste dag til og fra skolen. 


Noen driver økologisk landbruk, sikkert vel og bra det... men det blir jo noe ugras i åkeren da.


Ja ikke så reint lite ugras heller.


Noen var på vei hjem for å finne et egnet sted for vinterdvalen.


Soppen sto nesten like tett


Det er en håndfull hus som en legger merke til når en går denne runden.


Med alt regnet i det siste så er det ikke alle som har fått tresket alt kornet sitt ennå. På mandag er det elgjakt, så de har helga på seg før nye interesser tar over for bøndene.




2 kommentarer:

  1. En intressant runda vi vick följa med på. Fast hängbroar är jag lite rädd för, de både ser och känns så osäkra, även om nog inte är det. Och det där veteaxet -såvida det inte är råg som förlorat lite borst - ser väl redan ut som om det fått stå oskördat alltför länge.

    SvarSlett
  2. Den där rundan såg trevligare ut än mina asfaltspromenader. Fast det där gamla huset ser lite malätet ut tycker jag. Det skulle nog behöva en snickare eller två... Kramis!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...