lørdag 16. september 2017

Endelig tresking


Det var i alle fall en som satte stor pris på at åkeren ble tresket i dag,


Endelig ble det en dag med solskinn og jammen ble det tresking av åkeren. De siste årene har ikke pappa tresket selv, men fått hjelp av en nabo. Naboen ga seg med gården ved nyttår, men arvtageren tok jammen treskeoppgaven seriøst.


Med en tresker som er tre ganger breiere enn pappa si kom hele avlinga i hus iløpet av 4-5 timer, imotsetning til 2-3 dager. Nytt er bedre enn eldgammelt, ingen tvil om det.


Så var skjærebordet ferdig montert og det var bare å kjøre ut på jordet. 


Tørr og fin åker og ikke minst stående åker etter alt regnet i sommer.


Så renner pengene inn... forhåpentligvis...


Så var siste kornet tresket og lasset skal tippes i tippesjakta for å komme på silo for litt tørking før det skal leveres.


Vi måtte en runde nede på jordet før det ble middagslaging i dag. Alle hudene storkoser seg når de får løpe alt de orker. Eller ligge på ryggen og rulle seg rundt i halmen. 


Tatt i betraktning at vi hadde gått ut til Veme på formiddagen, så var det utrolig høyt tempo på jordet.


Go'gutten min det!


Den stillesittende lørdagen med godterimomsing ble det ikke så mye av. Litt godteri ble det litt sein kveld når det var stjernekamp og god kveld norge. Jeg er ikke så interessert i dansing, men avstemmingen får jeg med meg. Smetter inn litt hundeluftig til kvelds innimellom.  Så kan en dumpe ned i sofaen til det er på tide å finne senga.


For første gang på lenge våknet jeg til sol og blå himmel, da kan en ikke ha innemumsedag på sofaen. Etter all tåke og gråvær så var det bare å spise rester etter gårsdagensmiddag putte noen hunder i hundegården og resten med på tur. 


Siden jeg så si var tom for bilder jeg ikke har brukt her, så tok jeg med meg kamera. Det blir mye bedre bilder enn med mobilen, for det finnes ikke bra zoom på telefon. Telefonen har digital zoom og kamera har optisk zoom. Det vil si at om du zoomer på telefonen så blir bildene like dårlige i oppløsningen som om du zoomer på data'n etterpå.


Det er ikke alltid du vil gå så nære det du skal ta bilde av, noen bilder blir bedre om det som blir tatt bilde av ikke vet at det blir tatt bilde.


Først hadde jeg tenkt å gå runden rundt kirka, men så skulle jeg jo ta det litt rolig da så ankelen kanskje ikke ble vond før jeg var hjemme igjen. Det endte med at jeg gikk ut til kalvene som er hentet ned fra skauen igjen. Så om jeg gikk samme siden opp igjen, eller om jeg hadde gått rundt om kirka hadde ikke skilt veldig mange meterne i praksis. Det ble mange flotte kalve bilder av tillitsfulle store flotte dyr. Det var noen som bare kikket på meg også var det de som gjerne ville ha klødd seg litt.


Jeg burde ha tatt fram husmorgenet, men valgte å drøye det litt lenger ut på dagen. Jeg tok nemlig en ny tur sammen med Ronja og Hailey som hadde ventet hjemme når vi var ut til Veme for å sjekke kalver. Hailey trenger litt sosialisering så jeg tok turen over på andre siden. Gikk halvveis til hengebrua omtrent for å se hvor sliten Hailey ble når vi kom hjem. Det gikk kjempeflott, så det var passe langt en stund til før det blir hele runden.


Vi holder fortsatt på med å dryppe øynene og dyrlegen anbefalte skjerm for å skåne dem. Den skjermen er det ikke mye igjen av for å si det sånn, til tross for at den er omtrent dekket med gaffatape.


Det er vanskelig å teste intelligens hos dyr, men god impulskontroll er ansett for å være et tegn på at dyr er smarte. Det betyr at dyra har evnen til å klare å overstyre de primitive impulsene sine, og heller velge en mer fornuftig atferd. Mat-automater i ulike fasonger brukes mye for å måle dyrs intelligens. Da ser forskerne hva dyrene gjør for å få ut mat fra for eksempel et rør eller en boks. I en amerikansk studie fra 2014, av 36 forskjellige dyrearter, gjorde menneskeaper og andre aper det klart best. Men kråkefugler ble ikke testet. Kråkefamilien består av fugler som ravn, skjære og nøtteskrike i tillegg til kråke. Disse fuglene har større hjerne enn de fleste andre fugler.

* *



Det er ikke ofte jeg ser ravn, så når den dukket opp på jordet var det bare å knipse ivei. Synd den fløy såpass fort bort, så det var ikke enkelt å få til noe tydelig bilde av den.


Noen tålmodig naturfotograf kommer jeg nok aldri til å bli, men knipse dem i forbifarten er nok noe som passer meg best. Med over trehundre bilder i dag av mange forskjellige dyr så blir det nok noen drypp utover uka. Det har virkelig vært en vellykket fotodag, det har nok solskinnet mye av skylden for.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...