lørdag 21. oktober 2017

Banning er undervurdert


Etter en litt kjælkete start på dagen så var det bare å ta seg en tur ut. Pappa hadde kjørt ut traktoren og tatt ned sine vinterdekk, så da tenkte jeg at jeg likegodt kunne klatre opp i uthuset for å se om jeg fikk tak i mine også. 


Etter å ha lempet ned dekkene så var det bare å ta en ny snokerunde for å sanke hjelpemiddler for å få av sommerdekkene og få satt på vinterdekkene.


Når en skal skifte dekk så må man løsne skruene før en jekker opp bilen. Om man tar i og bilen er jekket opp så er det fort gjort å dra bilen av jekken. Jeg løsnet skruene, men den første skruen jeg skulle løsne ville ikke slippe skralla. 


Første problem og jeg hadde ikke fått jekket opp bilen ennå! Dette tydet virkelig bra.


Men jeg er ikke tapt bak en låvedør, så det ble ny leiterunde etter 556 eller wd40. En liten sprut og alt ble sleipt som fy og umulig å få fra hverandre av likevel. Jeg glapp den i bakken og vips så var det skralla og skruen hver for seg igjen.


Da var det bare å flate ut på golvet for å finne et punkt å sette jekken, så dekket slapp golvet. Vinterdekkene er stort sett større i diameter enn sommerdekkene, så den må jekkes godt opp.


Frist for å sette på piggdekk er 1. november med unntak av Nordland, Troms og Finnmark hvor datoen er 16. oktober. Fristen for å ta av piggdekk er første mandag etter 2. påskedag med unntak av Nord-Norge. Men denne datoen er ikke absolutt. Kravet om tilstrekkelig veggrep veier tyngre enn fristene for når piggdekk og kjetting kan benyttes. Det er føreren som må vurdere om kjøretøyet har tilstrekkelig veggrep. Når det er glatt føre kan man oppnå dette ved å bruke vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.


De første bilene jeg hadde så var patenten at du hektet på hjulet på bolter og satte på muttere. De nyeste bilene jeg har hatt har vært motsatt. Nå må en sikte seg inn på hullene i plata som bremseskivene går rundt. Holde dekket oppe, for det vipper av hakkene sine for et lite vindpust. Få festet skruene før bilen kan senkes ned igjen og skruene stammes skikkelig. En mil eller så kjøretur så må man stramme etter og alt er klart for at vinteren skal komme. Når en legger på dekk så er det viktig å sjekke lufttrykket før en begir seg ut på langtur. Om du ikke vet hvor mange bar eller pund som skal være i kan du sjekke tanklokket på bilen. Der står det dekkdimensjon og hvor mye luft som skal i etter lasten du kjører med.


Før sommerdekkene kan legges vekk vaskes de med svamp og såpevann så de er klare til å tas fram igjen om et halvt års tid. Godt fornøyd med å klare alt sjøl, hva skal man med en mann. Nok av "blonde" som ikke hadde klart slikt... nei tenk om de fikk skitne lanker...


Fristene gjelder bare vinterdekk med pigger. Piggfire vinterdekk kan brukes hele året, men det anbefales ikke. Men det er ikke påbudt å kjøre med hverken piggdekk eller piggfrie vinterdekk. Det er derimot påbudt å kjøre med dekk som passer til forholdene. Det betyr at når veien er glatt, skal du ha vinterdekk på bilen (i en eller annen form), eller la bilen stå.


Så bar det til skogs med hundene...

2 kommentarer:

  1. Min beundran!
    Själv anlitar jag sedan två år s.k. däckhotell, dvs jag betalar både för att få däcken skiftade och förvarade den tid de inte sitter på bilen. Snart dags för vinterdäck även här. Dubbdäck FÅR användas från 1 oktober Odubbade vinterdäck året runt, även om det inte rekommenderas. Själv har jag dubbade däck, ett måste på mina ofta ishala och dåligt sandade småvägar. Jag tar mig knappast ens ut från tomten vintertid, utan dubbar. Endera dagen kontaktar jag nog mitt "hotell". :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Greit å være litt i forkant så en slipper lang kø når snøen allerede har kommet ;)

      Slett

Alltid hyggelig å høre hva du synes om det du leser her. Hadde vært veldig fint med en kommentar i ny og ne... Det setter jeg stor pris på!