lørdag 7. oktober 2017

Fårikålmiddag


Barskeste sauen i gata


I dag benyttet jeg og Ronja sjansen til å sjekke ut dagens middag. Neida, riktig så ferskt kjøtt at det gikk rett i kjelen sjøl, det ble det ikke. Kjøttet mitt hadde vært en liten snartur innom Rema først. 


Etter forrige gang jeg hadde vært rundt i bygda og fotografert sauene til Guro og Odd Andreas, så ble jeg invitert til å komme igjen om jeg hadde lyst, slik at jeg kunne ta flere bilder av dem. 


Sauene var skilt på to forskjellige beiter, så jeg tenkte at om jeg gikk veien innover så kunne jeg gå jordet tilbake og opp til de andre. 


Den ene ser nesten ut som den er dyppet i sjokolade, men så var det ikke nok igjen i skåla.


Alle fargevarianter.


Det var ikke mange av dem som brydde seg om jeg sto ved gjerdet og tok bilder. Helt dagligdags det der. Noen fulgte mer med enn andre, men fortsatte raskt å spise videre.


Når jeg snakket til dem så så de opp fra maten og lurte vel på om jeg hadde med noen godsaker til dem.


Det nyeste medlemmet av B-gjengen i Andeby


Jeg trodde jeg var smart og fulgte jordekanten, men der var det plutselig to gjerder som gikk langt ned på jordet. Så jeg måtte nesten helt ned på veien igjen for å kunne gå opp til der de andre sauene var. Siden det var så fint vær så var det mange av naboene som satt ute på verandaene. Regner med de lurte litt på hvorfor jeg løp jordelangs der.


Her var det et stort utvalg nyklippede eksemplarer. 


Denne var så nysgjerrig så den kom helt bort til gjerdet så jeg fikk klappet den.


Ikke alle hadde like lyst på kos, de stoppet noen meter fra gjerdet.


Dum som en sau er det noen som sier, men jeg synes de har flotte kloke øyne som følger med på en.


Godt å få klødd seg litt


Det var noen som var gode og runde


Det var flere som tødde opp etterhvert og ville ha litt kos.


Knoll & Tott


Det var ikke så lenge jeg sto ved gjerdet og klappet noen før "alle" kom tuslende.


Sauer er flotte dyr da.


Forholdsvis grov ørepynt


Begynner å bli lite næring i graset nå, snart er det ikke varmegrader i det hele tatt.


Så var det hjem til middag...

Fårikål er Norges ubestridte nasjonalrett - stemt frem av Nitimens lyttere for 40 år siden. Fårikål er både husmannskost og festmat, og smaker kanskje enda bedre dagen etter at den er laget.

Del hodekålen i båter. Legg kjøtt og kål lagvis i en gryte (kjøtt nederst med fettsiden ned). Strø salt og pepper mellom lagene. Pepperkornene kan eventuelt legges i en spesiell pepperholder. (Noen liker også å jevne fårikålen. Strø da litt hvetemel, ca 1-2 ss per 4 porsjoner, mellom lagene.) Hell på vann. Kok opp, sett på lokk og senk varmen. La fårikålen trekke til kjøttet er mørt (til det løsner fra benet), ca. 2,5 timer. Fårikålen serveres rykende varm med kokte poteter.

1 kommentar:

  1. Så många vackra får! Ovanligt färgade, framförallt de där "chokladen" inte riktigt räckte till. :) Det tråkiga med kokt kål är ju lukten som invaderar hela huset.Men gott är det!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...