onsdag 18. oktober 2017

Høgevarde - Norefjell

Når klokka ringte i dag tidlig så var det tåke ute.Ikke bare litt heller, men tåke tjukk som graut i bøtter og spann. Da var det bare å sjekke webkameraer rundt om for å se om det var like ille på fjellet. Det viste sol fra knallblå himmel! Da var det bare å sette av Patran på skolen og sette kursen mot Krødsherad.

Jeg måtte helt til nedre Eggedal før sola klarte å glimte seg vei gjennom skydekket. Men når jeg først kom over tåkehavet så blei det det knallværet. Skyfri knall blå himmel og mange varme grader.

Bilen ble parkert ved Tempelsetera og vi la ivei oppover lia mot snaufjellet. Fra Tempelseter til Høgevarde er det ikke mange kilometerne og det er heller ikke den bratte stigningen. Da passet det at Hailey fikk sin første fjelltur før vinteren kommer.

Forrige gang jeg gikk denne turen var sammen med to valpekjøpere fra Eggedal, for omtrent ti år siden. De siste årene har jeg jo stort sett holdt meg på andre siden av fjellet mot Hallingdal. Stien følger bekken oppover langs Ranten.

Når Hailey blir litt eldre så tenkte jeg å ta turen over Ranten og til Gråfjell. Det er en lenger tur og mer stigning enn de snøtt 11 kilometerne vi gikk i dag.

Det ble nesten to hundre bilder på turen så jeg har litt å velge mellom når jeg skal vise de fram i dag.

Nydelig natur og nydelig vær, da må det bare bli mange bilder.

Tydelig at det har vært mer frost i fjellet enn nede hos meg,

Jeg kan ikke huske at denne stien var så brei for ti år siden, men de bløte partiene var der fremdeles. Jeg plumpet i både gjørme og myr så skoene var rimelig våte og grisete innen vi kom tilbake til bilen.

Det var mange varder de skulle sjekkes ut på veien.

Kort sagt en nydelig dag i fjellet.

De smeltet ikke iløpet av dagen en gang, til tross for steikende sol. Kjente det varmet godt i kjakene, så i kveld hadde jeg en gylden glød i hele fjeset.

Før stien tok av til topps så hadde vi så si passert hele Ranten.

På andre siden der er Gulsviksetran som jeg pleier å parkere ved når jeg er på fjellet.

Om jeg ikke valgte å gå tilbake til Tempelseter eller til topps til Høgevarde, så kunne jeg valgt til venstre og kommet opp på Ranten.

Noen varder er mer forseggjort enn andre.

På vei mot toppen så så vi antydninger til snø.

Nede i Hallingdalen ligger tåka tjukk hele dagen.

Lengst i det fjerne lå det snø på toppene.

Når man har med en liten jente på tur så må man ta en liten pust i bakken før en når toppen. Til tross for at jeg ikke så en sjel i fjellet hele dagen forble hundene i bånd. Hailey trenger ikke veldig mange kilometer mer enn nødvendig på sin første fjelltur. Totalt ble det en drøy mil, så for å holde tempoet nede ble det bånd på alle sammen.

Når en står så høyt oppe så har en god oversikt over alle små vann som finnes rundt om på hele fjellet.

Høgevardtjenn

Høgevarde turisthytte ligger på Norefjellryggen, 1400 moh, som første hytte på ruta mot Hardangervidda. Eldste delen av hytta (steinbygningen) ble åpnet som DNT Drammen og Omegns første betjente hytte, i 1893.

En snøflekk, og etterhvert skulle vi finne flere.

Der er selve Høgevarde, dit gikk vi ikke opp for jeg synes Hailey hadde fått lang nok tur.

Isen hadde begynt å legge seg på halve tjernet.

Helt putt stille var det oppe på fjellet. Ikke et vindpust, bare ett og annet fugleskrik.

Til en forandring hadde jeg husket fjernutløseren til kamera. Etter at festet på posen røyk i sommer, så har jeg ikke kunnet ha den festet på kamera. Da er det ikke så enkelt å huske å ta den med når en er på tur.

Godt å sitte litt og bare nyte sola som varmet godt. Med en nå nydelig utsikt så var det bare å kose seg.

Tessy nyter utsikten også. Myser mot sola.

En ravn kom seilende

Det braket litt i isen til tider, så det var tydelig at sola tok på der også.

Mer snø til stor glede for alle jentene.

Tessy var vel den som satte størst pris på snøen. Hun rullet seg, gravde og spiste den.

I det fjerne kan en skimte varden på Gråfjell.

Dit går nok neste tur på Norefjell.

* *

Bare å nyte synet...

Kanskje neste tur går langt i det fjerne?

Hailey, Lady og Tessy var dagens turselskap.

"Fjellryper"

Og skikkelige fjellryper som er klare for snø. Det var litt i overkant av 30 stykker i denne flokken.

Hailey hadde ikke helt roa i rumpa, det var så mange nye lukter i fjellet.

For å lage en runde av det, så ble det mye uten sti på vei tilbake til bilen. Fint å gå for Hailey også da det ikke fantes lyng der, bare flate flotte strekker.

Langt der nede er bilen

Det er ingenting som en tur på fjellet om høsten.

Langt fra venstre i bildet kom vi fra

På veien hjem kjørte jeg over fjellet og kom igjen på Noresund. Det var virkelig et tragisk syn, de skal bygge ut hele fjellet. Gedigene hytter over alt! Nei den veien har jeg nok kjørt for siste gang, så fint det var over der tidligere. Mener kanskje jeg tenkte det sist gang jeg kjørte der også, men nå var det enda verre...

Etter så mye regn er det veldig vått på fjellet og bekker går veldig store. Fosser blir mye større og mer imponerende enn til vanlig.

Tilbake på parkeringen som kun var min bil når jeg startet ved 10 tiden, var nå fylt opp med ni biler til. Hvor de hadde gått hen vet jeg ikke, for jeg møtte bare 5-6 personer nesten helt nede ved parkeringen når jeg var tilbake.