torsdag 12. oktober 2017

Brann i bygda


De har et av de mest risikofylte yrkene i verden, og vet aldri hvilket syn som venter dem. Ofte står de med andre menneskers liv i sine hender.


Husker du forrige innlegg som jeg gikk bygda rundt og tok deg med? Du kan ta et tilbakeblikk HER.


På onsdag skulle brannvesenet ha øvelse på kvelden, da ble dette hovedhuset historie.


Det er "spennende" med brann når det er i kontrollerte former og ingen blir husløse. Jeg rigget meg til et kvarters tid før de skulle starte øvelsen klokka 18. Når man ikke er fult så nysgjerrig som visse tilskuere der, så fant jeg en parkering til bilen, så jeg slapp å stå ute i duskregnet.


Siste "peptalk" før de siste forberedelsene.


Full gjennomgang av prosjektet.


Så var første gnist tent og røykdykkingen kunne starte.


Selv om pappa var brannmann i hele min oppvekst og starten på det voksne livet, så har det aldri passet at jeg har fått være med på noen øvelse. Enten har jeg vært på skolen eller så har jeg vært på jobb. For det er jo veldig sjeldent at de har øvelse om kvelden.


For å få litt fart på brannen ble døra slått inn av to stykker.


For en utålmodig tilskuer tok det litt i overkant lang tid før det ble skikkelig brann. De skulle jo trene på slukking og røykdykking, da må de nødvendigvis tenne på noen ganger så alle fikk gjort de forskjellige tingene.


Huset skal gjennomsøkes


Jeg kunne fint høre knitringen fra flammene


Da var det bare å finne veien gjennom huset


Jeg må si jeg irriterte meg bitte litt over denne dumme mannen som sto så nære brannen med hunden sin. Han kunne ikke vite hvor lenge de gamle glassrutene klarte seg før de knustes. Om de knustes så kunne de likegodt sprette utover som innover i huset. 


Første team var inne i huset for å slukke brannen. Ser ut til at de har fyret godt i ovnen.


Godt at vinddraget ikke gikk mot bilen min, så jeg ikke trengte å flytte meg.


Så var det klart for neste team


Det var blitt rimelig vått inne i huset, for det tok en god stund før det ble skikkelig flammer igjen. I tillegg så ble det knust noen ruter slik at flammene skulle få litt luft å hente næring fra.


Etter vel en time etter at de startet så var de godt igang igjen.


Det ble stadig mørkere og flammeeffekten uteble ikke. 


Det knitret godt og mannen med hunden hadde endelig skjønt at han burde gå bitte litt unna veggene.


Slukking utenfra kunne komme igang.


En etter en skulle "i ilden"


På slutten var det ned i knestående for å få bukt med flammene


Flammer er et fascinerende syn i mørket.


Samarbeid


Jeg er godt fornøyd med flere av bildene mine fra den kvelden.


Dette er en av dem


Litt i seineste laget for røykdykking, nå blir det mer barbicue...


Så begynte flammene å avta i kampen med vannstrålen


Huset reddet for 5 gang den kvelden. Det var lenge helt mørkt der så jeg vurderte å dra hjem. Tålmodighet er ikke min største gave, for å si det sånn.


Etter en hel evighet tente de på i den tørre enden av huset, så jeg ble litt til. Skulle de bli ferdige om kvelden så måtte de jo snart la det brenne ned. Sånt tar jo litt tid. Det er jo ikke bare å reise når de ikke gidder mer, det må faktisk være slukket.


Flammene tok raskt tak og snart brant det gjennomtaket.


Det knitret godt en stund


Så var hele huset overtent


Store Sangthansbål har jeg sett tidligere, så vel to timer etter at de første gnistene ble tent dro jeg hjem igjen. Tenk hvor fort dette huset hadde brent ned om de ikke hadde prøvd å slukke flere ganger... For å være ærlig så tror jeg ikke brannvesenet hadde rukket fram før det hadde sett slik ut omtrent. Huset ligger nesten midt mellom Sokna og Hønefoss, men med tilkallingsmannskaper på Sokna så bruker de litt lenger tid på å samle troppene enn i Hønefoss der de er bemannet.


Hjemmefra så det slik ut når jeg parkerte i garasjen og gikk inn.


4 kommentarer:

  1. Flammer er fascinerende, mektige og skremmende. Noe de uttrykksfulle bildene dine viser på en utmerket måte.
    Men jeg liker nok best flammene i peisen. Trist å se gamle hus ende slik, selv om jeg forstår at det kan være god trening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gamle hus skulle blitt tatt vare på etterhvert, slik at de ikke forfalt... Men nå skal jo alle ha så "store" hus. Små koselige som de hadde 12 unger i i gamle dager, holder knapt til en enslig i dagens målestokk.

      Slett
  2. Fascinerende å se på. Mange flotte bilder :)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...