mandag 3. september 2018

Stein gård


Det ble ingen fjelltur på meg i går. Det kjentes ut som ankelen min kunne trenge en rolig dag. Det ble nok litt mye i ulent terreng uten sti. Men høsten er ennå lang, så det haster ikke. Bedre å nyte turen enn å gå fordi en har bestemt seg for å gå.


Siden det var så varmt i går, mange og tjue varmegrader så tørket plenen opp slik at det gikk ann å få klippet den. Verandadøra sto åpen til langt på kveld og kattungene løp ut og inn nesten hele dagen. Noen små sovedubber før de var igang igjen.


Stein kirkeruin har jeg hatt innlegg om tidligere, det kan du lese HER der er det samlet mye fakta om denne kirkeruinen.


Jeg gikk en tur ut til Veme med hundene, så de fikk tur om ikke på fjellet. De setter stor pris på tur uansett terreng de. Det er vel bare jeg som vil ha litt forandringer i ny og ne. Særlig å gå en runde er mest ideelt.


Når jeg var på vei hjem igjen i dag, så møtte jeg pappa som var ute for å gå tur han også. Rett før han møtte oss hadde han møtt på hoggorm midt i veien. Jeg har kun sett ihjelkjørt orm i sommer, bank i bordet, og kun på denne strekningen her. Tror det har vært hele tre ormer om jeg ikke husker feil.


I dag er det ny arbeidsuke, så da er det vel bare å brette opp ermene og få gjennomført månedsavslutningen vel gjennomført. Kan nok bli litt jobb, i og med at jeg har hatt ferie mye av måneden og ikke gjort grunnjobben selv. Så jeg regner med at det blir litt leiting for at alt skal stemme.


På torsdag skal jeg og Patran på galeien igjen. Da har Sven Nordin premiere på sitt nye show. Det skal bli gøy tror jeg. Greit å ha noe å se fram til og glede seg til. Denne gangen er det på et litt mer levelig tidspunkt enn premieren forrige torsdag.


Nå har endelig Ronja begynt å sette Mounty på plass når han prøver å legge sin elsk på henne. Det var på tide, men hun griser ennå endel. Men hun er rimelig snurt over å bli plassert i bur. Men det er ikke synd på dem når de engang imellom får litt begrensinger på natta. Skjønner jo den når hun er vant til å ligge i senga til Patran om natta, da er det kipt i bur. Men buret er kjempestort til henne, for det er mer enn stort nok til flatene også.


I sommer har jeg vært på turer der jeg ikke har vært tidligere, jeg har et par andre steder jeg kunne tenkt meg å gå også før høsten går over i vinter. Om et par uker har jeg en ukes ferie igjen, så da blir det turer i alle fall. Det er derfor jeg vil pleie ankelen min litt disse dagene, så kanskje den holder den uka. Da er løpetiden ordentlig over på Ronja også, så da kan alle være med på tur. Gjett om jeg gleder meg?


I dag var det forholdsvis greit på jobb, dagen gikk raskt og jeg fikk gjort en god del på månedsavslutning så nå er det ikke så mye som venter på meg i morgen. Får håpe ting går glatt i morgen også så jeg får fridagen min på onsdag.


Apropos onsdag så er det EFIT igjen, om jeg skal være med eller ei er jeg litt usikker på ennå. Kan vel kanskje starte på morgenen så får jeg se hvor mye interessant det er å bidra med utover dagen. Jeg har time til kattungene hos dyrlegen og Patran skal seint på skolen da de har innsamlingsaksjon.


Siden det var så varmt i dag var mamma her for å lufte kattungene. De hadde kommet stormende når hun låste opp og hadde fot fulgt henne rundt, så hun turte ikke å gå hjem for da hadde hun hatt hele klanen med seg hjem. Heldig for meg, for da fikk jeg lagt sammen noen sokker. Det er nemlig det verste jeg veit å legge sammen sokker i par. Så det er det sjelden blir gjort.


Etter jobb i dag ble det tur på hundene ut til Veme. Det er jo helt umulig å komme seg over gjerdet ved jernbanen, så da er det liksom bare en vei å gå da. Det ble jammen varmt i løpet av turen, så jeg kunne nok hatt litt mindre klær på meg.


Patran har fått en ny hobby, så nå går det i slektsgransking på høyt nivå. Det startet med å fylle inn det en veit, så har en flaks så blir personene verifisert og du får bygd på familietreet ditt. Eller så må du pent grave litt selv. Duverden hva som popper opp etterhvert når en får vridd hjernebarken litt.


Jeg dreiv med det for mange år siden og jammen fant jeg igjen notatene mine fra den gang. Det var før dataen sin tid, så nå har Patran noen timer foran seg med å tyde kråketær i små firkanter for å legge det til i treet sitt på PC.


Jeg husker jeg ga meg da jeg fant ut at jeg og faren til Merethe og Kenneth stammet fra samme mannen i Hallingdal. Sigurd Bonde, til tross for at det var langt ut i fortiden så var det litt ekkelt. Kanskje Patran finner ut at hun stammer fra han også... da blir det skikkelig ekkelt.



2 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket du har att berätta :) Det händer mycket omkring dig. Hundarna blir nog glada var ni än promenerar och ruinen är också fin att titta på. Inte som fjällen men fin på ett annat sätt. Hoppas att Patran kommer fram till att hon har andra släktrelationer men om både far och mor härstammar från samma man så borde väl hon också göra det...eller tänker jag fel?
    Många fina bilder som vanligt :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...