fredag 14. september 2018

På kanten av dørstokken


Småpusene er mer og mer hugen på å være ute. Når jeg slipper ut hundene på morgenen så stiller alle tre på rekke for å være med ut. De løper om kapp med hundene for å komme ut på plenen.


I dag var det bare Daisy som var kommet inn igjen før jeg måtte dra på jobb. De svinset rundt på verandaen og ellers ved garasjen, men neimen om de ville inn igjen nei. Så da var valget om jeg skulle lirke lure og ta livet med ro. Eller om jeg faktisk bare skulle dra på jobb.


Jeg valgte å dra på jobb og ringe til mamma ved et mer humant tidspunkt for å slippe dem inn igjen. Da lå de på verandaen på putene og sov. Jeg tenkte jeg skulle rydde sammen hagemøblene i morgen, så kanskje jeg må lage en miniseng de kan ha der. Jeg kan jo ikke vente på at de finner det for godt å komme inn igjen før jeg kan dra på jobb eller ett eller annet jeg skal.


Jeg er jo heldig som har mamma og pappa som nærmeste naboer og kan bistå som døråpnere når det trengs både for puser og hunder. Kanskje de skal få være i hundegården med hundehuset som det er varme i, når det blir vinter så har de samme muligheten.


Så langt har jeg kommet til at jeg ikke skal kjøpe katteluke, for jeg tror det potensielt kan komme mange medbragte gaver da. Oliver er en iherdig gjest i uthuset, så det er vel bare et tidsspørsmål før det blir musefangst på han tror jeg.


Daisey foretrekker fluejakt fra verandaen. Det er ikke gutta fult så opptatt av, men innimellom så slår de et slag de også.


Etter middag i dag ble det rydding i gamle klær. Jeg har tenkt å male soverommet, så da er det jo kjekt å tømme alle klesskapene før jeg går i gang. Det er jo ikke til å komme fra at det henger klær på hengere og ligger i kurver eller skuffer som ikke er daglig i bruk. Ukentlig eller for den saks skyld månedlig i bruk. Noen av dem er ikke brukt på år, og jammen er det klær i mitt skap som jeg aldri har sett tidligere! Nå ja, jeg husker dem nå i alle fall ikke. Spørsmålet er da om de fortsatt har fortjent sin plass i mitt klesskap...?


Svaret er ja, for jeg hater å kjøpe klær. Og passer disse klærne så kan jeg jo bruke dem, ikke sant? De som er litt trange burde absolutt få en svart søppelsekk og ende opp i en rød eller grønn eller blå liten metallboks med en fansy åpne/lukkemekanisme. I det siste har jeg vært veldig flink til å gjøre det, så nå er det ikke mange skapene igjen her som ikke er ryddet ut av.


Kattungene storkoser seg når jeg driver med slikt da. De må jo sjekke både det som tas ut av skapene, det som fortsatt ligger i skapet og kanskje både gjemme seg og jakte på de to andre kattepusene. Jeg var glad jeg lukket vinduet når jeg holdt på på soverommet i kveld, for da klatret alle tre opp i vinduskarmen. De hadde sikkert hoppet ut om vinduet ikke var igjen. Det er ikke så fryktelig høyt ned, men høyt nok når en har soverom i andre etasje.


Når jeg først var igang så vasket jeg opp vinterjakkene og hengte de ut på snora. Det var spådd bittelitt regn i kveld, men etterpå skulle det bli både vind og sol på morgenkvisten. Jeg har gått for fjelltur i morgen isteden for Telemark. Fjellet er nærmere og når det er spådd flott sol så vil jeg nyte det isteden for å tilbringe tiden i bil. Ryddingen går ingen vei, og jeg har ikke kjøpt maling så ting haster ikke. Det er jo ingen som tar fra meg den jobben heller, så da må man nyte høsten.


God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...