torsdag 9. august 2018

Madonnastatuen i Eggedal


Drar man til skogs og har kamera klart, er svinrask til å parkere bilen midt i veien og hoppe ut... da klarer man å få slike blinkskudd. Det var en hel flokk av dem som vaset i veien, men innen jeg var ute av bilen så var det bare et par stykker som ikke hadde fått gjemt seg i grøfta.


Så tok de vingene fatt når jeg ble for nærgående.


På vei til Madonnaen i Eggedal så kjører en forbi et skikkelig kråkeslott. Jeg spurte Patran om hun kunne tenke seg å bo i tårnværelset om vi laget sånn mur rundt vårt hus også... Jeg fikk litt assosiasjoner til Mattis og Borkaborgen i Ronja Røverdatter. Skikkelig gjennomført var det. 


Helt ned til der veien tok av fra hovedveien. Der hadde de bygget bro i stein og hadde skikkelig port som i gamledager. Når en har noen venner som er flinkere til å google enn meg, så er det utrolig hva man finner ut.


Svein Dynge i Vestbygda i Eggedal har gjennom mange år bygd opp noe så sjeldent som en borg med autentiske elementer og detaljer fra historiske borger rundt om i Europa. Dette "ville" prosjektet bunner i en voldsom interesse og entusiasme for Europeisk historie. Entusiasmen fikk vi oppleve gjennom en interessant og lærerik omvisning rundt og inne i borgen. Denne fantastiske attraksjon er foreløpig lite kjent etter som den ennå ikke er helt ferdig, men Svein og samboer Elin planlegger å tilby bruk av borgen som eksklusivt selskapslokale. 


Jeg var litt overrasket når vi kom opp på parkeringen, at det var helt fult av biler der. Det var jo flere turmål en kunne ha, men med en bomavgift på 70 kroner, så er det vel kanskje mange andre flotte turområder for en billigere penge.


Madonnastatuen 1020 MOH står statuen på Bjørneskortenatten ute i villmarka, like utenfor naturreservatet i Trillemarka.. Statuen ble satt opp i 2009 etter et ønske fra Anne Margrethe Bugge som skjenket en stor skaueiendom til Sigdal kommune. Statuen er hugget i lys granitt av Turid Angell Eng. I 2016 ble stien steinsatt av 4 sherpaer fra Nepal med 200 tonn stein fra Dovre, som ble fraktet inn med helikopter. Utsikt vestover til Storvatn, Buvatn og Gaustadtoppen. I sør kan man se Skodøl og Nedalsfjellet, og mot øst Sølandsfjellet. Madonnastatuen skulle være et symbol for fred i området.


Den ble avduket og velsignet 20.juni 2009. Ingen andre steder i hele Norden er det statue av Madonna ute i naturen. I katolske land er det derimot vanlig med Madonna-statuer både i parker og i naturen. Sogneprest Janusz Fura fra St. Laurentius-menigheten i Drammen velsignet statuen. Med seg hadde han en stor delegasjon norskvietnamesere som talte nesten 40 personer. Også prostiprest Svein Ludvig Larsen fra Den norske kirke holdt preken.


Vi fant fort ut at har fikk vi jammen trappetrening de luxe. Sherpaene hadde ikke laget flat sti, men trapper.


Stien snor seg gjennom terrenget. Siden Patran ble med på tur i dag så hadde vi med oss alle hundene på tur. Tessy og Ronja går stadig bedre sammen, men jeg stoler ikke på dem når de er litt oppjaget for å ut på tur. Da er det kjekt å ha litt avstand, særlig nå som det er løpetid i emninga.


Skal man ta turen må man være rimelig glad i trapper.


Langs stien var det varder i utallige former og oppbygginger.


En kritt hvit stein som er plassert på toppen, ved første øyeblikk så trodde jeg at ikke all snøen hadde smeltet ennå.


Flott utsikt til alle kanter når vi om oss oppover i lia. Det var en jamn stigning hele tiden.


Passe varmt turvær for både tobeinte og firbeinte i dag. Foretrekker skyer framfor steikende sol. I og med at det skal bøtte ned i morgen, så er det nok greit for beina med en hviledag før neste fjelltur.


Kroppen min bærer i alle fall preg av en sommer med 30+ på gradestokken, men den fjellgeita jeg hadde med på tur spratt oppover lia som det skulle vært flatmark og har ligget i langtrening siden påske.


Ikke noe problem å ha med firbeinte på tur der, da det er nok av vann å avkjøle seg i.


Vi hadde en sein start i dag da Patran hadde vært på overnattingsbesøk, fordelen var at de aller fleste var på vei hjem igjen.


Jeg og gjengen min ved Madonnastatuen.


Litt rart å bare ha fire hunder, det er det mange år siden jeg hadde. Utenom en liten stund før jeg hentet Hailey da. Etter noen kilometer oppover så er alle litt takknemlige for å hvile rumpa bitte litt. Men så mye trapper nedover var vel ikke helt innafor det heller. Merker ikke noe i beina nå, men det kan jo komme i morgen når jeg får sovet litt på det. Årevis siden jeg har vært støl også, så denne sommeren her har vært noe for seg selv om jeg skulle bli det. Men 20 dager ferie skulle gjøre underverker på formen før høsten kommer.


Det er nok ikke ofte en får være her aleine, det var bare et par som satt og spiste litt lenger bort når vi var der. På vei nedigjen møtte vi en håndfull eller to som var på vei opp, så det virker som det er et jamt sig hele dagen. Så er fellesferien over til og med.


På vei nedigjen ble det litt avkjøling på de firbeinte.


Patran hadde ikke lyst til å avkjøle seg i denne pytten.


Hailey og Ronja storkoste seg.


Det gikk egentlig bedre hjemover enn det jeg hadde fryktet. Trappene var ikke fult så slitsomme å gå som jeg trodde på veien oppover.


Tilbake til bilen så var parkeringen halvfull av biler samt fire fem biler folk dreiv å pakket inn i for å dra hjem.


Vel tilbake på parkeringen etter snaue to timer. Turen inn tok 51 minutter, en liten fotoshoot på toppen av Bjørneskortenatten med Madonnaen og barnet, før vi returnerte samme veien som vi kom.


Eggedal Borgerstue er et lite, familiedrevet hotell med en intim atmosfære. Stedet er opprinnelig en gammel skysstasjon med en lang og spennende historie. I dag drives stedet som overnattings- og serveringssted, og har vært drevet av familien Koren Bøle i 45 år. Vi legger vekt på å gi våre gjester personlig service og god hjemmelaget mat – gjerne tradisjonskost fra Sigdal og Eggedal. Vår Storgårdscafé er åpen mandag til lørdag kl. 10.00 – 21.00. Søndager er det åpent kl. 13.00 – 20.00. Hver søndag kan du dessuten få vår populære Søndagsbuffet fra kl. 13.00 – 18.00.


Vi fant ut at dette var et passende sted å innta dagens middag. Det er vel en times kjøring fra Eggedal og hjem, så da fristet det lite å begynne å lage middag, særlig når jeg har ferie.


Mitt valg ble kjøttkaker med ertestuing, tyttebær og brun saus. 

6 kommentarer:

  1. Vilken underbar tur upp på fjället. Fantastiska vyer och jättefina bilder. Tänk att kunna ta trappan upp på fjället :D Bilderna på dig, madonnan och alla hundarna är så härliga.

    SvarSlett
  2. Wow! Litt av et slott / hus!
    Ser ut som en fin tur. Jeg er litt todelt i synet på disse sherpa-trappene. Positivt fordi det da blir en fin sti/trapp istedenfor å vasse i gjørme. Negativt fordi jeg føler jeg går i ei gate / park.
    Mange fine bilder :)
    God ferie :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er tungt å gå i trapper som ikke har vanlige trinn, det passer ikke inn. Hellene var veldig glatte også, siden de trolig var skåret i skiver og ikke hugget så en fikk noen riller. Jeg foretrekker naturlige tråkk isteden for alt som er tilrettelagt.

      Slett
  3. Ja og så var det Madonnaen da. Fin, men ganske spesielt å finne henne midt på fjellet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hele Eggedal kaller dem vel kunstnerdalen, så da gjelder det vel å trekke strikken langt.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...