tirsdag 5. september 2023

Runde rundt Brøgåsen

 brøgåsen rundt sokna

Min siste feriedag på onsdag ble brukt sammen med Kenneth og Dua mi. Planen var egentlig en liten runde i skauen for å sjekke ut blåbærtilstanden. 

brøgåsen rundt sokna

Jeg kom opp til dem når Sofie hadde sovet første dubben sin. Så gikk vi hjemmefra og gjennom Sokna sentrum. Vi startet på Blystadrunden med godt mot.

brøgåsen rundt sokna

Det var godt og varmt i lufta, mye varmere enn det var når jeg dro hjemmefra. Der var det kjøligere og det blås.

brøgåsen rundt sokna kuer

Jeg synes det er trivelig å bo på landet når en kan gå tur forbi kuer på beite.

brøgåsen rundt sokna

Vi hadde tatt med drikke til oss, og litt mat til Sofie. Ja sånn i tilfelle det ble en litt lengre tur enn vi hadde tenkt først. Vi har jo vært på tur før, så det tar fort litt lenger tid enn først tenkt.

brøgåsen rundt sokna

Siden vi hadde tenkt oss til skogs, så ble vogna byttet ut med bæremeis. Hun er blitt så stor og liker å følge med på ting. Da er det greit med full oversikt på pappas rygg,

brøgåsen rundt sokna

Før vi gikk hadde Pink gjemt seg i bilen min. Jeg hadde døra åpen så det ikke skulle bli så varmt for Hailey og Bella som ventet der. Det tok litt tid før jeg så at hun satt i førersetet, så hoppet hun i passasjersetet når hun ble oppdaget. Til baksetet når jeg tok etter halsringen hennes for å få henne ut. Det er ei som er vill etter å være med meg på tur. 

brøgåsen rundt sokna

Jeg var optimist og gikk for joggesko, mye fordi begge fjellskoa mine var våte etter helgas strabaser på fjellet.

brøgåsen rundt sokna

Jeg har vært på Brøgåsen tidligere i vår, men denne gangen var det ingen tydelige stier når vi kom litt opp i bakkene. 

brøgåsen rundt sokna

Gjennom grinda og opp i skauen.

brøgåsen rundt sokna

Vi syntes det var litt i tidligste laget å sette oss ned for å hvile allerede her. Men sikker greit med den muligheten for de som ikke er så spreke.

brøgåsen rundt sokna

Etterhvert kom vi inn på veien som vi fulgte opp til snuplassen.

brøgåsen rundt sokna

Der tok vi ei lita drikkepause alle mann.

brøgåsen rundt sokna

Stien opp på Brøgåsen var slett ikke like hardtråkket som i vinter. Et sted på veien så misset vi noe, for vi fant aldri toppen av Brøgåsen denne gangen.

brøgåsen rundt sokna

En skal ikke så høyt opp i lia for å få litt utsikt.

brøgåsen rundt sokna

Jeg tipper det var rundt her det skar seg med stivalget vårt.

brøgåsen rundt sokna

Vi stoppet for å spise blåbær, som det var mengder av oppover,

brøgåsen rundt sokna

Kanskje det blir rein blåbærtur neste gang vi drar til skogs?

brøgåsen rundt sokna

Etter hvert oppdaget vi at hjortelusflua har gjort sitt inntog i Soknas dype skoger allerede. 

brøgåsen rundt sokna

Det viste seg at Sofie ikke var like attraktiv for hjortelusflua som det jeg og Kenneth var. Svette lukter sikkert bedre enn nyvasket babyhud for dem.

 
brøgåsen rundt sokna

Stier kom og gikk og etterhvert begynte vi å sjekke telefonkartet for å kanskje finne en sti eller to vi kunne følge. Men Norgeskart appen hadde dårlig med stialternativer der vi var.

brøgåsen rundt sokna

Vi hadde ikke noe navnfestet mål for dagen, så vi stresset ikke med å komme oss hjem ennå.

brøgåsen rundt sokna

Utrolige mengder med sopp i skauen, og så store tugger av denne soppen har jeg aldri sett tidligere.

brøgåsen rundt sokna

Hakkespetten hadde inntatt et bedre måltid

brøgåsen rundt sokna

Noen hadde vært veldig flink til å tynne skauen sin, så det gjorde det ikke så veldig framkommelig for oss.

brøgåsen rundt sokna

Ei som har koset seg med blåbærspising fra blåbærriset på egenhånd. Hun har blitt så flink til å plukke blåbær og putte i munnen. Kenneth fikk noen nedover nakken, men jeg synes hun fikk mesteparten i magen sin.

brøgåsen rundt sokna sognevannet

Da utsikten var Sognevannet og ikke Moelven sagbruk, da skjønte vi at vi var litt vel langt oppover enn vi burde. Sofies leggetid for dubb nummer to begynte å nærme seg i litt raske skritt. Vi skjønte at vi rakk i alle fall ikke hjem til hun skulle sove.

brøgåsen rundt sokna

Vi tok en stopp så Sofie fikk i seg litt mat i det minste. Bare blåbær metter ikke så lenge.

brøgåsen rundt sokna

Etter mye bushing i løpet av dagen fant vi ut at det kanskje var lurt å følge en traktorvei fra  ei hogstgruppe. Det er enklere å gå på vei enn å gå i skauen etter en stund.

brøgåsen rundt sokna

Men den veien svingte så mye i feil retning, så vi fant raskt ut at det måtte bli mer bushing. Jeg bushet mer på den dagen enn jeg har bushet på alle mine tidligere turer i år.

kantareller brøgåsen rundt sokna

Disse fikk stå for oss den dagen.

brøgåsen rundt sokna

Skulle ikke tro at Sofie hadde gjort annet enn å bushe på tur i hele sitt liv. Hun bøyde hodet og lukket øynene og sa ikke et pip på hele turen. Snillere unge skal en leite lenge etter. Godt og vel leggetid og hun var like blid.

brøgåsen rundt sokna halvassbrua

Vi kom ned på grusveien som ender opp ved Halvassbrua og hadde vel 8 kilometer omtrent igjen å gå på oljegrus, før vi var tilbake hos Kenneth igjen. Jammen godt at en har en sønn som ikke har blitt soffasliter når han passerte 30.

brøgåsen rundt sokna

Slettene i Strømsoddbygda er lange når man kjører bil, og ennå lengre når en går. Særlig etter ei mil i skauen med bushing mesteparten av turen,

brøgåsen rundt sokna

Det løser seg stort sett for snille jenter, så etter en kilometer med labbing så kom jammen skolebussen. Vi fikk haik ned til sentrum igjen og Sofie rakk nesten å dubbe i tide. Jeg var innom butikken på vei hjem og stupte i dusjen. På kvelden kjente jeg det kravlet og krislet ved øret. Og brått hadde jeg ei hjortelusflue inne i øret. Det var helt jævlig og krevde mye selvdisiplin for ikke å dytte noe inn i øret for å få den ut. Jeg prøvde å pirke litt med fingeren, men den kravlet lenger innover. Til slutt fikk jeg ristet den ut så jeg fikk tak i den på kanten av øret, og kunne puste lettet ut.


Om hjortelusflua beit meg i øret eller det bare er psykisk vet jeg ikke, men vondt i øret har jeg hatt etterpå.


9 kommentarer:

  1. Oh am so glad you got the deer tic out of your ear ~ !
    Sophie is so awesome and sweet ~ great hike with you all ~ fun! ~ thanks for awesome photos too ~

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke tenkt så mye på hjortelusflua angående turer i skog og mark, men derimot på flått. Bruker du noe mot det på deg og hundene? Sofie er så søt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei jeg bruker ikke noe på noen av oss. Man kan ikke ta forhåndsregler mot alt når man er mye ute

      Slett
  3. That was another great adventure with wonderful views from way up high. I hope your ear is all better really soon!

    SvarSlett
  4. Fin runda även om stigarna inte var lätta att hitta :D Men kanske det bästa med dagen var att få vara tillsammans med son och sondotter. Fy för läskiga flugor som tar sig in i örat. Skönt att du fick ut den.

    SvarSlett
  5. Oi! Det ble litt av en tur. Jammen godt dere fikk skyss.

    SvarSlett
  6. That was a great trip. I hope your ear is okay after that horrible fly getting in it.

    SvarSlett
  7. I love your new header. What a fun trip and your grand is so adorable.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  8. It brings me joy to see the baby going along for adventures.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...