mandag 26. august 2024

Skogens konge

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

 Så ofte som denne legger seg til rundt husvegga, eller loverer rundt i åkeren, så burde han hatt et navn. Men han er vel så freidig at han blir nok skutt første dagen i jakta. Snau måned nå så braker det løs.

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Han sprader jo rundt midt på dagen og ikke tidlig morgen eller skumringstimen som elger vanligvis gjør. Det er ikke hver gang jeg ser han som jeg tar bilder. Jeg har jo ikke kamera i hånda 24 timer i døgnet.

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Han har det ikke travelt om han går den ene eller den andre veien.

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Siden jeg har filmet disse kuene litt, så tenkte jeg at jeg kan jo ta en liten filmsnutt av denne elgen også. 

* *

Den bryr seg ikke noe om det er noen ute på gårdsplassen, om det er folk eller hunder. Ikke bryr den seg noe om at traktoren bråker heller.

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Det er litt merkelig at han foretrekker blader fra trærne isteden for havreåkeren som nærmer seg treskeferdig.

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Han bruker ørene veldig aktivt, så den har nok full oversikt over hvor alle er til enhver tid. Trenger ikke late som jeg er usynlig på verandaen.

* *

Jeg står lenge å ser på den når jeg ser den kommer sigende.

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Kanskje han kommer dragende på ei elgku i løpet av året

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Det er morsomt uansett da, om han forblir aleine utover. Bare den jevnlig stikker innom

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Den sto der i jordekanten og spiste lenge etter at jeg sluttet å se på den.

elg elgokse skogenskonge fjorårskalv

Egentlig skulle jeg laget et sånt jakttårn i jordekanten og ventet tålmodig så jeg fikk sett den på riktig nært hold. Men så tålmodig er ikke jeg...  Tålmodighet er ikke min sterke side i livet.


11 kommentarer:

  1. A moose on the loose sure is cute!!!

    SvarSlett
  2. Elger er flotte dyr. Den har åpenbart mer sansen for grønne blader enn tørt korn.

    SvarSlett
  3. A fascinating animal although I don't recognize it. Isn't it interesting how across the world we have different life forms - both furry, feathered, scaly and plant life?
    Thank you for joining us this week at http://image-in-ing.blogspot.com/2024/08/from-pennsylvania-academy-of-fine-arts.html

    SvarSlett
  4. Nice photos I always like cows I find them intriguing to watch :-)

    Have an udderlytastic week 👍

    SvarSlett
  5. Is it a moose? I'm not 100% sure what the animal is....#WWOT

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes it is a moose, a young guy from last year

      Slett
  6. Beautiful. I always stop and watch them when they are near. Beautiful animals.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. Awesome moose ~ do hope he doesn't get shot ~ hugs,

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    clm ~ A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  8. Vilken tur du har som har en fin älg alldeles i närheten och att han kommer fram så ofta. Jag hoppas att han hittar en älgko och framför allt att han klarar sig under jakten.

    SvarSlett
  9. He's very handsome and I wonder if he got used to being around people somehow.

    SvarSlett
  10. In Finland we have most car crashes with mooses this time of year. Several people - and mooses - dies each year. King of the forest indeed.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...