onsdag 21. august 2024

Høsten nærmer seg

 bjørkefrø

Når høsten nærmer seg så slipper bjørka alle raklene og da blåser de stort sett på verandaen og mot inngangsdøra. Det er det samme hver seinsommer, og jeg er ganske lei de dagene det står på. Men fordelen er at det ikke varer så lenge.

stuekos

Når du har ferie og Hr Yr ikke spiller på lag, så da hender det jeg får noen forventningsfulle øyer. Da er det bare å få på seg noen sko og ta med fotoapparatet opp i havna. Der er det gjerde så de kan løpe som de vil. Regner med at elgen går når den hører at vi nærmer oss, for jeg har aldri møtt den der.

humle

Det er mange humler når en er i skauen på seinsommeren. Særlig når det er litt ruskevær så holder de seg mye i ro, så de er enkle å ta bilder av.

skautur

Jeg trenger bare å gjøre noe for at hundene kan få løpe som dem vil og gjøre som dem vil en times tid.

skautur rognebær

Mye rognebær i år

skautur kantarell

Noen få kantareller hadde dukket opp, så nå er det vel på tide å ta seg en liten tur utenfor gjerdet for å se om der er kantareller på de faste stedene.

skautur bringebær

Bringebærene lever et farlig liv, for alle hundene mine spiser bærene fra buskene selv.

hvit gjeterhund

Varga bare venter på at jeg skal komme meg etter henne, for hun skjønner ikke vitsen med å ta bilder av sopp og bær.

skautur

Man kan også ta bilde i en litt uvanlig vinkel også, da kan man få litt unike bilder.

skautur

Sopp kommer i alle varianter

skautur sopp

Soppen har ofte litt sterke farger også, det har mosten i år også. Den liker nok veldig godt alt regnet som har kommet i år.

skautur

Jeg fant ei ny maurtue jeg kan følge med på hvor mye den vokser i høst.

skautur

Tyttebæra er det fremdeles i tidligste laget på. Ikke det at jeg  har planer om å plukke noen av dem.

skautur blåbær

Blåbæra er både moden og søt, så der havnet det noen som havner i magen

skautur humler

Humlene samler seg, så da er det vel ikke så mye nektar igjen i blomstene

skautur

Før jeg var ferdig med denne runden oppe i havna, så regnet det egentlig bare mer og mer. Fra opphold da jeg gikk ut ble det litt ruskeregn til å bli skikkelig våt før jeg var inne hjemme igjen.

skautur

Til og med fluene satt rolig da

skautur

Et sted oppe i skauen er det et stort område med en type gras

skautur

Når blomstene er avblomstret, så veit en at høsten nærmer seg 

skautur

Det er mest uspiselige sopper har jeg inntrykk av, eller så kan jeg for få spiselige sopper

skautur sopp

Denne stubben får flere sopper for hvert år

skautur

Denne var ny av året

skautur

Det trenger ikke være ekorn i nærheten om konglene løsner fra buskene

skautur

Et annet tegn på at høsten nærmer seg er endel annet også. Svalene har samlet ungene sine på lystråden ved verandaen min.

svale svaler

Det er ikke så enkelt å se forskjell på de voksne og svaleungene lenger. De begynner å bli klare for den lange reisen sørover,

svale svaler

I den anledning er fjærprakten viktig. Det daglige reinholdet til fuglene er nesten på nivå til en katt.

svale svaler

Ungene er litt mer fluffy i fjærene enn det de voksne er.

svale svaler

De er flotte fugler synes jeg Fugler har stort sett mange små detaljer om man studerer dem.

svale svaler

Når man ser dem i forhold til en lysledning, så ser man hvor små de egentlig er.

svale svaler






7 kommentarer:

  1. The rabbits are a threat to our berries. But I can share. Nature is happy in your post today. Busy bees and beautiful blooms.

    SvarSlett
  2. Ja, hösten närmar sig och på några platser i de svenska fjällen är det meteorologisk höst nu. Lite senare än vanligt sägs det. Det är ju perfekt att det finns ett område med staket alldeles i närheten där du kan låta hundarna springa som de vill. Fint att kunna titta på svalorna som samlas inför flytten. VIsst finns det många fina detaljer när man tittar lite närmare.

    SvarSlett
  3. Huff ja, høsten nærmer seg med stormskritt. Denne sommeren har vært så våt at den har til tider minnet om høst. Vi får håpe at slutten av august og september har fortsatt litt fint vær. Svalene er så fine.

    SvarSlett
  4. Those are wonderful photos and the birds look amazing! Hey, I really like your blog header with Sofie and the cow, it's really cute!

    SvarSlett
  5. Thanks for joining Angel Brian's Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett
  6. The daylight is getting shorter and shorter each day. We're ready for fall. We've had a very hot summer. Great shots.

    Have a fabulous Thankful Thursday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. It still looks very pretty there, I hope you get a long autumn with nice days.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...