søndag 18. august 2024

Kukos i fjøs og på beite

 melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Det har blitt noe fjøskos på kuene en stund. Jeg stakk innom etter jobb en ettermiddag og da var jeg visst skikkelig godtatt av madammene. De stilt i alle fall i kø for å bli koset med.

melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Jeg fikk ikke lurt Øystein til å ta bilder av meg, så da ble det noen nærbilder isteden. Et par av kuene la haka på brystkassa mi og skulle ha skikkelig kos. Selv om de har klømaskin så var det nok bedre med litt skikkelig kos.

* *

Det ser ut som de setter stor pris på slike klømaskiner. De slipper til og med å skubbe seg inntil børsten, den går helt selv.

melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Det var kø for å komme inn i melkeroboten. Det må være fint å være ku i disse dager i forhold til i gamle dager. Da måtte de stå på båsen sin bunnet med en kjetting rundt halsen og slapp bare ut når de skulle til seters om sommeren. Nå kommer og går de som de vil og blir melket når de føler for det.

* *

Melkerobot i praksis

melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Ferdig melka så bar det ut på beite. Der hadde det tørket opp mye siden jeg var i fjøset sist. Jeg hadde heftet Øystein nok i arbeidet, for jeg gravde og spurte jeg da. Må jo det for å lære noe nytt om en bransje jeg ikke veit så mye om. De fleste elsker jo å fortelle om jobben sin, i allefall om de jobber med noe de liker veldig godt.

melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Det er litt stilig med trappegående kuer synes jeg. 

melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Det er nok mange yrker som frister mer i voksen alder, enn det jeg endte opp med å jobbe med. Jeg kunne fort endt opp som bonde. Da hadde jeg sikkert blitt enda mer asosial enn det jeg er. Jeg trives rett og slett aller best i selskap med dyr enn en skokk med folk.

melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Det er bare å trykke på pila midt på bildet der det er filmer, få får du både lyd og bevegelse på fjøsstemninga. Eller så kan du klikke inn på Youtubekanalen og se videoene etterhvert som de ligger. 

melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Innen jeg hadde fått suset meg til bilen, hadde kuene spist seg forbi meg oppover beitet.

melkekuer NRF Norsk rødt fe fjøskos beitekos

Au revoir

8 kommentarer:

  1. Isn't modern tech wonderful. Such kind and sensitive as well as intelligent creatures.
    Thanks for sharing those videos.
    ERin

    SvarSlett
  2. Those cows are so wonderful and they know just what to do and when!

    SvarSlett
  3. Ja, nog har kossorna det bättre nu när de kan gå fritt och välja när de vill bli mjölkade och kliade. Kan de dessutom gå ut när de känner för det så är det så klart ännu bättre.

    SvarSlett
  4. I am glad the milking robots work so well, the cows seem very content with their lot in life.

    SvarSlett
  5. Nice to see something so different in the Sunday Selfies.

    SvarSlett
  6. thankyou for the day on the farm with the cuddly cows. Have a wonderful week. I am joining you at Mosaic Monday

    SvarSlett
  7. Cows are so loving. They love their heads scratched too. I love the scratcher. Brilliant.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  8. Such beautiful cows! I had no idea there was a machine allowing them to be milked when they felt like it. Marvelous! I, too, prefer the company of animals over people for the most part.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...