fredag 16. august 2024

Så stor forskjell

hereford ku kalv ammekyr

Noen virkelig koser seg i skauen når de kan gjøre som de vil hele sommeren. Ikke alle dyr i utmark har Nofence, men de som har kan du få oversikt over på et gratiskart. No-fence systemet har en åpen kartløsning hvor alle kan se dyr på beite innenfor en radius av 20 kilometer fra hvor man er. 

* *

Gå inn på No-fence kartet så vil man se de forskjellige virtuelt inngjerdede områdene og dyrene som er i nærheten i øyeblikksbilde. (Pass på at posisjoneringsfunksjon er aktivert på mobilen.). Da kan du velge om du vil møte disse eller ei.

 * *

Når jeg hadde vært på Hakkemarihølet så gikk det kuer langs veien. Jeg stoppet for jeg tenkte jeg skulle filme de, da det var en blandet flokk. Men de må ha blitt jaget mye, for de bare løp.

* *

Om det er rasen eller om det er behandlingen de får vet jeg ikke. Men dette er da mye triveligere syn.

* *

Mer kos enn dette skal mye til å få til.

* *

Ja da må det i såfall være i fjøset når kalvene ligger og koser seg i halmen.

skotsk høylandsfe

Når jeg og Patran var på en runde i sommerferieuka mi før skolen begynte kom vi over en gjeng skotske høylandsfe. De var veldig rolige og leet knapt på et øre.

skotsk høylandsfe

De var sikkert veldig vant til at folk stoppet for å se på dem, da de holdt til ved Storefjell Resort hotell.


5 kommentarer:

  1. Kossorna på sista bilderna är så fina. Kanske behövs ett bad för någon av dem men det kan inte vara lätt att hålla sig ren och fräsch med det hårsvallet :D

    SvarSlett
  2. Så morsomt det var å se på det no fence kartet. Det var visst flere dyr på beite rundt her enn det jeg visste om. Skotske høylandskveg er flotte dyr.
    God helg!

    SvarSlett
  3. If I lived there I probably wouldn't get much done, I'd be watching the cows all of the time!

    SvarSlett
  4. Bjelleklang, bjelleklang :D Så fint å se at kalvene drikker melk fra mora si. :-)

    SvarSlett
  5. What a fascinating system! Thank you for linking up with Feline Friday.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...