torsdag 22. august 2024

Vardefjell 1120moh

leonberger hvit gjeterhund golden retriever vardefjell norefjell

 Tredje ferieuka mi nærmet seg slutten og jeg hadde lyst på en fjelltur. 

Vardefjell Norefjell

Sommerferieuka nærmer seg slutten og jeg finner ut at jeg skal ta meg en liten fjelltur på en ny fjelltopp. Ukjent topp i kjent område, for å si det sånn. Både Gråfjell og Høgevarde har jeg vært på tur flere ganger, så da måtte jeg studere norgeskart.no litt. Det måtte jo være en topp å gå til uten å måtte kjøre så langt.

Vardefjell Norefjell

Jeg hadde sett på Vardefjell noen ganger tidligere, men har vært litt usikker på hvor fint det egentlig var. Studerte litt på kartet og da så jeg at det var merket opp stier over Vardefjellet. Jeg svingte opp til høyre veien før Gulsviksetran, der jeg pleier å parkere når jeg skal til Høgevarde og Gråfjell. Der var det oppkjøring til Vardefjell hyttefelt og parkering for utfart.

Vardefjell Norefjell

Det var så vidt antydning på høsten i fjellet. Særlig bjørka hadde begynt å få gule blader.

Vardefjell Norefjell

Stien snodde seg opp gjennom småskauen fra parkeringa.

Vardefjell Norefjell

Stien var overraskende "flat" da den snirkla seg både hit og dit, så det var ingen bratte bakker. Det var en merket sti, men endel andre som gikk på kryss og tvers. Jeg fulgte med på norgeskart.no i stikryssene for å velge stien med mest utsikt.

vardefjell norefjell

Jeg valgte å gå veien gjennom hyttefeltet på vei tilbake til bilen på parkeringa da jeg hadde fått vridd kneet mitt i løpet av runden. Greit å ikke få vridd det mer om jeg hadde valgt en parallell sti tilbake til bilen.

vardefjell norefjell

Jeg hadde ikke gått lange biten før det åpnet seg og jeg kunne se snaufjellet.

vardefjell norefjell

Godt og varmt i fjellet så jeg gikk i singlet, men på toppene blås det endel. Stien snirklet seg fram mellom knauser, så det var ikke mye vind å kjenne egentlig.

vardefjell norefjell

Det var utallige muligheter for hundene til å få seg drikke.

vardefjell norefjell

I varierende terreng så er stien mange steder som på bildet. Det ser ut som en er ved verdens ende og når en runder toppen så kan det i prinsippet være "hva som helst"

vardefjell norefjell

Denne gangen viser det seg å være dette som befant seg på andre siden av bakketoppen.

vardefjell norefjell

Vardefjell er som alle andre fjell, det har mange småvarder langs stien. I bakgrunnen kan du se Hestgjuvnatten, som jeg ikke har vært på og som heller ikke frister meg å klatre opp på.

vardefjell norefjell

Jeg var redd mye av utsikten ville være utsikt ned på hyttefeltet, men det var det ikke. Stien gikk innover og fortsatte på kanten innover. Så utsikten var ned i Hallingdal, ned på Krøderen og dalstrøka innafor. Og de dalstrøka er Sørbølfjellet.

vardefjell norefjell

Det var mange småtopper innover og jeg valgte alltid stien til høyre, for å få mest mulig utsikt. Selv om hovedstien var rødmerket med røde T på steinene innover. 

vardefjell norefjell

Når man er på tur så må man titte litt rundt seg, og her var det mye pent. Det er ikke alle steder man er på tur som overrasker så mye. Når tanken egentlig bare var å gå der for å slippe å vurdere dette alternativet lenger. Nå kan det til og med tenkes at jeg skal gå der igjen.

vardefjell norefjell

Bella nyter også utsikten. Det er mye pent i Hallingdal

vardefjell norefjell

Det var endel blåbær langs stien noen steder.

vardefjell norefjell multe hallingdal

Jeg fikk til og med spist noen multer iløpet av turen

vardefjell norefjell

Varga spottet sauer på lang hold

vardefjell norefjell

Det var litt rart å gå forholdsvis flat sti, men av likevel så klatret jeg opp på 1120 meter over havet før stien snudde nedover igjen.

vardefjell norefjell

Nydelig om man ser seg tilbake også

vardefjell norefjell

Jeg liker sånne fjell som man ikke behøver å følge stier, men kan gå der man vil.

vardefjell norefjell

Jo lenger opp man kom jo mer utsikt fikk vi oppover Hallingdal også

vardefjell norefjell

Det var bare å følge kanten framover

vardefjell norefjell

Det har nok vært ei frostnatt eller to her

vardefjell norefjell

I enden av dette vannet satte vi oss for å ta ei pause, en energibar og vann. Kun en annen turgåer var det på fjellet, selv om det var endel hytter som hadde besøk. Turgåing var ikke gesjeften, ja om de ikke dro til Fyrisjøen for å gå tur der da.

vardefjell norefjell

Til tross for mange turer, er Varga rimelig kvemete på tur. Hun klarer liksom ikke å holde plassen sin, men må både hit og dit.

vardefjell norefjell

Bella blir litt lei av sånt, så da danner hun baktropp isteden.

vardefjell norefjell

Ikke den verste utsikten dette når man skal slappe av litt på tur.


Slike dager i fjellet må nytes

vardefjell norefjell

Turfølget er heller ikke av det verste slaget, så jeg nyter ferien. Bare det ikke regner er det helt greit på en måte.

vardefjell norefjell

Røsslyngen er fin i fjellet nå

vardefjell norefjell sau

Så dukket sauen opp som Varga hadde merket for lenge siden

vardefjell norefjell sau

Denne her var slett ingen sinke og kom etter oss i rask gange. Ikke var det lam i nærheten heller, så det var bare å skygge banen.

vardefjell norefjell

Vi hørte noen bjeller iløpet av turen, men disse var vel de eneste vi så forholdvis nære.

vardefjell norefjell

Varga er mye mer interessert i alt rundt enn det de andre hundene mine er. Hun spotter alt som leer seg på forholdsvis langt hold, om der er folk eller dyr.

vardefjell norefjell

Varga bare må se andre veien enn de andre hun

vardefjell norefjell

Ja bortsett fra når hun tror at jeg går i fra henne og hun må være igjen på egenhånd. Da følger hun med, men hun sitter i ro når hun har fått beskjed om det.

vardefjell norefjell

Dagens turmål, toppen av Vardefjell var nådd.

vardefjell norefjell

Bella, Varga og Hailey ventet mens jeg sjekket kartet for å finne riktig sti tilbake til bilen uten at vi skulle gå den samme som vi kom. Som nevnt tidligere så ble det sti ned til hyttefeltet som ble beste løsning.

vardefjell norefjell

Jeg koser meg skikkelig på tur med disse her, trenger ikke flere egentlig. Hyggelig med selskap innimellom for å skravle litt, men jeg er ikke avhengig av andre for å ta meg en tur. Hverken på fjellet eller om jeg skulle finne på noe annet.

vardefjell norefjell

Etter noen timer på tur skimtet vi både veien og hyttene.


På veien hjem kjørte jeg gamleveien ved Gulsvik, for å sjekke ut en annen vei opp til Sørbølfjellet. Det viste seg at jeg hadde vært opp denne veien første gangen jeg var på Sørbølfjellet, for 8 år siden. Må vel prøve å få til en tur opp her i høst kanskje ...


Resten av ettermiddagen ble tilbragt på verandaen i solnedgang, med ei bok.









6 kommentarer:

  1. Gorgeous countryside, and your doggos are beautiful.

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder fra fjellet. Det var bare 6 grader her en natt, og da har det nok vært frost der øja.

    SvarSlett
  3. The mountains are amazing and the views from up there are most wonderful. Even the dogs seem to be in awe of the views!

    SvarSlett
  4. Wow, vilka fina bilder från en härlig fjälltur. Där skulle jag också vilja gå och du förstår nog att jag blir inspirerad. Fantastiskt väder hade du också. Visst är det skönt att trivas med att vara själv på tur. Ja, du har ju hundarna så klart men även om det är kul med sällskap så är det en storslagen känsla att stå på ett fjäll och inte se andra människor. Som om man äger hela världen :D Tack för en väldigt trevlig tur på fjället.

    SvarSlett
  5. wow! gorgeous photos ~ especially like the 'critters' but especially doggies ~ they are special ~ hugs

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    clm ~ A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  6. You make me want to visit and tour your country very much.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...