tirsdag 14. mars 2023

Brøgåsen rundt

 Leonberger golden retriever brøgåsen

Hilde lurte på om jeg ville være med rundt Brøgåsen, så klart jeg slo til da. Vi gikk jo over der en gang når det var bart, så da tok vi gjerne turen igjen når det var tråkket sti oppover der. 16. mai i 2019 var det ukjent terreng. 


Denne gangen møttes vi på Kiwi i Sokna sentrum isteden for ved skytterbanen som sist. 

brøgåsen

Ved den store rødelåven på Blystadjordet går det opp en sti

brøgåsen

Det var en godt tråkket sti å følge, så sjansen for å gå seg bort var minimal. Det er jo noen veier og stier på kryss og tvers oppover, men med litt retningsans så gikk det  helt greit. Hilde hadde tråkket hjemmefra og mot Sokna tidligere, så alt var ikke nye stier for henne.

brøgåsen

Langs veien til Ree var det flere tømmerlunder. Litt lenger opp var det lastbærer i drift og en kvister som sto parkert. 

brøgåsen

Vi møtte folk både med og uten hunder i dag. En ting jeg ikke skjønner er de som har sele på hunden sin og henger etter som et slips. Løper til skogs når de møter andre hunder. Det må være et fryktelig slitsomt hundehold. Legg nå ned litt jobb i hundeholdet ditt, få på halsring og tren på passering av andre hunder så blir hverdagen enklere. Gamle damer har ikke noe på gåtur med hund å gjøre i sele og langt bånd. Hunden er ikke på noe lenger tur da, enn om den har kort bånd og halsring. Båndet er stramt uansett.

brøgåsen

Ved snuplassen var det bare å velge en sti i riktig retning og legge ivei oppover bakken.

brøgåsen

Det er mange skilter så det er ikke noe problem å se hvor du skal gå om det er sommer eller vinter. I juni hadde jeg og Wenche Lill en runde på en av de andre stiene i området. Til Lyarberget.

brøgåsen

På starten av turen var det overskyet, men Hr Yr hadde meldt strålende sol litt lenger ut på dagen.

brøgåsen

Dagens første glimt av utsikt.

brøgåsen

Jeg var glad jeg hadde piggsko og Hilde ønsket at hun hadde brodder. Om vi tråkket utenfor stien så var det ikke hold i det heletatt. Så vi hadde valget om ganske hard og glatt sti oppover eller snø til godt opp på låret noen steder.

brøgåsen

På toppen var det bare å gå de få meterne fram til grillplassen. Eller utsikten som de kaller det.

brøgåsen

Når vi kom dit, så vi den første stripa med blå himmel. Og før vi var nede ved bilene igjen så var det knall blå himmel og steikende sol som virkelig varmet.

brøgåsen

Kanskje det blir grilling av pølser neste gang?


Viktig med dokumentasjon og å nyte utsikten når man er kommet opp. 

brøgåsen

Idyllisk plass å hvile litt dette her. Vi skreiv oss inn i boka og gikk ned igjen.

brøgåsen

På vei ned igjen ledet Hilde og Bella ann.

brøgåsen

Det er litt stilig når skyene trekker seg unna, så det ser ut som noen har skåret med kniv.

brøgåsen

Sånne dager er det bare å nyte.

brøgåsen

Hilde hadde tatt med solbriller, det hadde jeg lagt igjen i bilen. Men utover dagen hadde man virkelig trengt det egentlig.

brøgåsen

På veien tilbake ble det nydelig utsikt

brøgåsen

Det blir fint når skauen er borte, men slike store flater tar det lang tid før det er skau igjen.

brøgåsen

Det var flere krakker langs stien, så det er bare å slå seg ned om en føler for det.

brøgåsen

Stien kom ned ved Vanntårnet. Da var det bare å følge veien over Permobakken og ned til Kiwi igjen. Jeg var en snartur innom butikken før jeg dro hjem igjen. Takk for turen Hilde, gleder meg til sommerens planer skal settes ut i livet.


7 kommentarer:

  1. Det var ju bra att stigen var upptrampad så att ni slapp sjunka ner i snön när ni gick. Tur att du hade dubbskorna på. Tur med vädret hade ni också. Ännu en härlig dag för dig med en skön promenadrunda :D

    SvarSlett
  2. Jeg må innrømme at jeg er imponert over dere som går på så mange ukjente steder. Jeg har ikke retningssans i det hele tatt, så jeg holder meg til kjente steder. Nydelig utsikt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Med norgeskart no på telefonen er det umulig å gå seg bort. Den virker uten telefonsignal til og med.

      Slett
  3. The snow scenes are just amazing and I'm also impressed with the amazing walks you all take.

    SvarSlett
  4. The scenery and lovely blue sky are amazing. I do enjoy going on your walks with you. I could never manage it in person though.

    SvarSlett
  5. I would love to go for a hike with you and your furbabes. I think I could do it.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  6. Such beautiful photos and you are so good taking the pups out everyday! Cheers!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...