lørdag 11. mars 2023

Gikk på en liten smell gitt

blomsterløk

Jeg da gitt som ikke skulle så noe i år hadde jeg tenkt. Jeg hadde kun bestilt meg ringblomstfrø, så jeg kan lage meg ringblomstsalve til høsten. Brått så kom jeg over en natursvamp på instagram, du kan dyrke plante som gir deg badesvamper! Dette må prøves tenkte jeg. Planten vokser visst kun i drivhus, og det har jeg, så hva kan stoppe meg? Litt googling så kom det opp et sted som solgte slike frø. Albinus frø. Luffa, loofah Luffa aegyptiaca/Luffa cylindrica Dyrk din egen badesvamp! Eller spis den. Luffa-svamp er en klatrende slyngplante, der får aflange, spiselige frugter – frugter, der som fuldmodne kan tørres og anvendes som lækre badesvampe! Potensielle julegaver, eller til eget forbruk.

frøposer

Jeg lar meg friste og brått ble det med frø til flere grønnsaker også. Agurk og squash og en mengde tomater. I år har jeg gått for tomater i flere farger, det ser stilig ut. Håper de blir modne i det minste. Skal bli litt flinkere til å gjødsle i år enn i fjor, da fikk de liksom litt treg utvikling når de ble plantet ut i drivhuset. Overgangen fra kjøkkenet til ute ble litt i overkant virket det som. Tomater er relativt enkle planter som gir mye avling og glede! Å komme i gang med dyrking av tomat hjemme er enkelt. Benytt næringsfattig og veldrenert jord når du sår, frøet har næring i seg og trenger ikke ekstra næring under første spirefase. Jammen ble det ikke et par poser blomsterløk også som skulle plantes ut mellom mars og mai. Håper snøen går til mai da...

frøposer

Velg hva slags tomater du vil så, og hva du skal så i. Sørg for at jorden (eller såbrikettene) du sår i er fuktig. Tomatfrø skal dyttes litt ned i jorda/såbriketten (ca 3 x frøets egen diameter under overflaten). Vann lett etter såing, men ikke overdriv – da kan frøet flyte rundt.Sett frøene for spiring. Pass på temperaturen. Tomatfrø trenger minimum 15 grader for å spire, men tåler også varmere forhold. Følg med daglig! Tomater spirer typisk etter 4-10 dager. Badegulvet kan være et godt valg. Dekk til med plastfolie eller lokk som sørger for at fuktigheten bevares over tid. Når spirene har fått blader som titter frem er det på tide å fjerne lokket.

blomsterløk

Plantes ut når plantene er 20-30 cm lange og temperaturen utendørs tilsier at det er mulig. Prosessen fra frø til utplantingsklar tomatplante tar ca 5-7 uker, så pass på at du ikke begynner for tidlig. Uten vekstlys er det passelig å så i slutten av mars, men har du vekstlys kan du så tidligere. Etter hvert som planta blir større og får mange blader, er det en fordel å ta bort de eldste bladene på planta. Start nedenfra og klipp de av 1-2 cm utenfor stammen. Du kan trygt ta bort bladene på de klasene der tomatene begynner å rødme, og gjerne et par klaser over det.

rose

Enn så lenge får jeg kose meg med rosene jeg fikk av Merethe og Marius når de var her sist. Tulipanene jeg kjøpte meg sist er det snart bare stilkene igjen av. Rimelig avblomstret med andre ord.




5 kommentarer:

  1. Ja, så kan det gå när frestelserna blir stora :D Du har mycket jobb framför dig men även mycket att glädja dig åt. Du gillar ju att hålla på med odling så det här blir nog bra. Lycka till med allt!

    SvarSlett
  2. Ja, det kan trygt kalles å gå på en smell. Du bør få deg et dyrkerom hvis du har mulighet til det hvor du har plantelys, og hvor du kan drive frem f.eks. planter som tomater. Mine tomatfrø spirte på 5 -7 dager under lys. Plantelys over planter er virkelig å anbefale. Da får du en tidlig start på det du vil så.

    SvarSlett
  3. Looks like you were having some shopping fun. I did know know you could grow a Luffa from seeds, very interesting!

    SvarSlett
  4. Mmm känner igen det där - om jag väl börjar beställa så tenderar beställningen att svälla över... Den typen av iris har jag en sort av. Vet inte varifrån den kommer och har aldrig förstått hur men den kommer dessutom tillbaka varje år. Kul!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  5. Hej Lillian!
    Ja det är lätt att det blir många frön, trots att man inte tänkt sig det. Men vad trevligt att gå och plocka mogna tomater, de har en helt annan smak än de man köper. Jag har några favoriter bland de små körsbärstomaterna som jag inte kan vara utan, en gul Sungold och Ildi. och så Chocolate cherry. Men i år tror jag att jag bara skall så blommor. Dottern sår så många sorters tomater, så jag kan få av henne.
    Ha en trevlig söndag /Marika

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...