fredag 22. april 2022

Fredags følelse

pusekatt kattepus pus katt

Her i huset nyter vi at det er fredag. Vi har turplaner både i kveld, i morgen og på søndag, så dette blir ei bra helg. I kveld skal jeg bare nyte fredagsfølelsen i all mass. Jeg har sikkert endel jeg burde gjøre, men det kan jeg gjøre når det blir dårlig vær. 

pus katt pusekatt kattepus

Ja hva er det egentlig som gir selveste fredagsfølelsen? Er det bare det at det ikke skjer noe? Eller har du noe spesielt som gjør at du kjenner at NÅ er det fredag? Jeg har ikke akkurat noe spesielt som skjer på fredager. Da er det stort sett veldig rolig. Det er sjelden jeg skal ut på noe en fredag etter jobb. Man er litt sigen når en kommer hjem fra jobb en fredag, har spist mat og gått tur med hunder. Da er det deilig og ikke skulle noe mer. 

pus katt pusekatt kattepus leonberger

Nå som det er våren, så er det kanskje bedre å spørre om hva som gir deg vårfølelse. Jeg får vårfølelse når de første blomstene dukker opp i veikanten. Når gåsungene på trærne blir gule. Når snøen forsvinner og sommerdekkene kommer på bilen. 

pus katt pusekatt kattepus leonberger

Jeg har hatt mye vårtegn i det siste, så mye at jeg har skikkelig vårfølelse.  Jeg har satt ut hagemøbler og lagt om til sommerdekk på bilen. Pantet aller tomflaskene i kjelleren slik at jeg har funnet ned til malingsspannene som står der. Jeg har sådd i krukker og potter. Jeg har hatt det første døgnet som jeg ikke har fyrt i vedovnen på kvelden. 

pus katt pusekatt kattepus leonberger

Dyra har også litt vårfølelse, de har begynt å røyte. Jeg børster Bella ute så hårføyka står til alle kanter. Det setter småfuglene stor pris på. Både linerla og andre trekkfugler samler etter beste evne for å polstre redet sitt. Blåmeisen har begynt å ordne i fuglekassene sine. Hadde håp om kanskje noen andre hadde flyttet inn, men det ser ut til at blåmeisen blir boende i år også.

pusekatt kattepus pus katt

På onsdag etter jobb var det en runde om Bjørneplassen, da røss det på med vårtegn. Vi fant årets første hvitveis. Vi så spor etter rådyr, hjort, elg, grevling og en hvit harepus.

pusekatt kattepus pus katt

Et annet vårtegn er at kattene er mye mer aktive ute. Evig musejakt.

pusekatt kattepus pus katt

Best å sjekke alle muligheter for ei musesteik. Når våren viser seg så myldrer musene fra også, så gutta får en travel tid framover.

pusekatt kattepus pus katt

Jeg har laget ei turgruppe på Facebook som du kan være med i om du er interessert i å være med på tur.  Jeg har ikke tenkt å administrere regelmessige turer, men lage et sted hvor folk kan møtes og avtale turer i nærmiljøet.


torsdag 21. april 2022

Kon-Tiki museum

Kon-Tiki museum

Thor Heyerdahl er en av historiens mest kjente oppdagere. I 1947 krysset han Stillehavet på balsaflåten Kon-Tiki og fire år senere vant han Oscar for sin dokumentarfilm om ekspedisjonen. Senere gjennomførte han lignende ekspedisjoner med sivbåtene Ra, Ra II og Tigris, hvor han også formidlet et sterkt engasjement for miljø og verdensfred. Heyerdahl sto i tillegg for viktige arkeologiske utgravninger på Galapagos, Påskeøya og Túcume. Kon-Tiki Museet inneholder gjenstander fra Heyerdahls verdenskjente ekspedisjoner, den originale Kon-Tiki-flåten og sivbåten Ra II.

Kon-Tiki museum

“GRENSER? JEG HAR ALDRI SETT NOEN. MEN JEG HAR HØRT DE EKSISTERER I TANKENE TIL ENKELTE MENNESKER.”

Kon-Tiki museum

Etter den verdensberømte og sensasjonelle Kon-Tiki ekspedisjonen i 1947, åpnet Kon-Tiki museet i Oslo. Alle ville se den primitive Kon-Tiki flåten bygget etter forhistoriske kunnskaper.

Kon-Tiki museum

Thor Heyerdahl ble født 6. oktober 1914 i Larvik. Han vokste opp samme sted. Faren, Thor, var bryggerieier. Moren, Alison, var leder for Larvik og omegn museumsforening. Hun inspirerte sønnen sin til å bli svært interessert i dyr og naturvitenskap. I en periode hadde han sitt eget zoologiske museum i de gamle lokalene til farens bryggeri. Thor var flink til å tegne. Allerede som åtte-åring laget han fantasifulle tegninger av sydhavsøyer, og han hadde bestemt seg for å bli en oppdagelsesreisende.

Kon-Tiki museum

Indianerne i Sør-Amerika har ikke sjødyktige flåter, eller båter, som kan seile til de Polynesiske øyene, mente forskere som Heyerdahl diskuterte med. For å bevise at dette var mulig, bestemte han seg for å bygge en flåte og gjennomføre seilasen selv. Så, 28. april 1947 forlot Thor og fem andre menn Callao i Peru, på en balsaflåte som hadde Polynesia som endemål. Flåten het Kon-Tiki, og den grunnstøtte ved atollen Raroia i Polynesia etter 101 døgn i åpen sjø. Heyerdahl har motbevist sine meningsmotstandere som hadde hevdet at en slik ferd var umulig.

Kon-Tiki museum

Kon-Tiki-ferden viste at det var mulig at sør-amerikanske indianere kunne ha seilt til øyene i Stillehavet, den var ikke et bevis for at de hadde gjort det. Heyerdahl måtte ut i Stillehavet og gjennomføre arkeologiske utgravninger for å finne spor av indianere på en av øyene. I 1953 dro han med to arkeologer til Galápagosøyene. Førhistoriske potteskår fra Sør-Amerika og en inka-fløyte ble funnet i løpet av utgravningene. På dette grunnlag var det at Heyerdahl og de norske arkeologene Arne Skjølsvold og Erik K. Reed, hevdet at sør-amerikanske indianere hadde besøkt Galápagosøyene før Columbus nådde Amerika.

Kon-Tiki museum

Neste mål var Påskeøya. Da Heyerdahl var 16 år gammel, hadde han sagt til sin klassekamerat, Arnold Jacoby, at han en dag skulle løse mysteriet på Påskeøya. For å endelig bevise sin teori om befolkningen av de polynesiske øyer, tok Heyerdahl i 1955 med seg fem arkeologer til Påskeøya for å grave frem spor etter de første menneskene som hadde kommet dit. Blant flere oppdagelser var en inngravering, på en av øyas karakteristiske stenstatuer, som viser en båt med seil. Den ligner på båter avbildet på flere gjenstander i Sør-Amerika. Heyerdahl mente at inngraveringen er et bevis på at indianere fra dette kontinentet, var de første som befolket Påskeøya. Og selv om Thor mente at han hadde funnet flere spor etter dem, var ikke alle stillehavsforskere like overbevist. Men et solid grunnlag for videre utforskning av øyas forhistorie hadde blitt lagt.

Kon-Tiki museum

Det skulle gå mange år før Heyerdahl igjen fortsatte sin søken etter de første menneskene som hadde befolket de øst- polynesiske øyene. I 1986 returnerte han med en tsjekkisk ingeniør samt arkeologer fra Kon-Tiki Museet.

Kon-Tiki museum

Ekspedisjonen er mest kjent for eksperimentet med å flytte en 15 tonn tung stenstatue stående. De brukte tau – og lyktes. Det var slik de innfødte for flere hundre år siden flyttet de enorme statuene rundt om på øya, hevdet Heyerdahl.

Kon-Tiki museum

Utgravninger ved Anakena-stranden viste at de første menneskene som kom til øya var polynesiere vestfra. Dette motbeviste Heyerdahls teori. Annen forskning hadde imidlertid gjort det klart at det på et senere tidspunkt måtte ha vært kontakt mellom Påskeøya og land som i dag utgjør Peru og Bolivia.

Kon-Tiki museum

Seilasen med Kon-Tiki-flåten i 1947 forsterket flere forskeres syn på havets rolle i spredning av kulturer i eldre tider. Senere gjentok Heyerdahl seilaser med andre primitive fartøy, for igjen å vise at de store havene var ferdselsårer for de gamle sivilisasjonene, snarere enn uoverkommelige hindringer. Samtidig hadde han funnet opp en ny metode som senere ble et eget fagfelt: maritim eksperimentell arkeologi.

Kon-Tiki museum

I 1966 påsto John Howland Rowe at det ikke kunne ha vært noen påvirkning fra de gamle sivilisasjonene rundt Middelhavet til tidlige sivilisasjoner i Mellom-Amerika, i og med at de førstnevnte ikke hadde båter som ville klare å seile over Atlanterhavet til for eksempel Mexico. I årene etter Kon-Tiki-seilasen hadde Heyerdahl studert historien og utbredelsen til et annet primitivt fartøy, nemlig sivbåten. I 1969 bygget Heyerdahl, med assistanse av båtbyggere fra Tsjad, sivfartøyet Ra. Han og et mannskap på sju menn la ut fra Safi i Marokko for å seile til Barbados. Underveis begynte båten å synke fordi sivbuntene trakk vann, og besetningen måtte evakuere omtrent 1000 km. fra målet. Ra II som ble bygget året etter, og konstruert annerledes, seilte hele veien.

Kon-Tiki museum

Tigris ble bygget i 1977 og var det største sivskipet som hadde blitt bygget på fire tusen år. Da Heyerdahl gjennomførte Ra-ekspedisjonene i 1969 og 1970, var hovedproblemet hans at sivet raskt trakk vann, og at både Ra og Ra II mistet flyteevnen fortere enn ventet. På en reise i Irak ble Heyerdahl fortalt at om han høster sivet i september, så vil det flyte i flere år. Han bestemte seg da for å bygge en ny sivbåt, og seile mellom de tre gamle sivilisasjonene Mesopotamia, Indusdalen og Egypt. Målet var å vise at de kunne ha hatt kontakt sjøveien, og samtidig ville Heyerdahl teste manøvreringene til en slik båt – med Ra og Ra II drev mannskapet stort sett med strømmen.

Kon-Tiki museum

Thor Heyerdahl jobbet med nye prosjekter til det siste. Etter noen ukers sykeleie døde han i sitt italienske hjem i Colla Micheri 18. april 2002, der han også er stedt til hvile etter å ha mottatt som siste ære en statsbegravelse i Oslo.

Kon-Tiki museum

onsdag 20. april 2022

Frammuseet

 Polfarere

Når vi var ferdig med maritimt museum gikk vi over veien og inn på Fram museet. Der har jeg vært tidligere, men det er mange år siden. Så det var stor utvikling siden sist. Museet var blitt ganske imponerende med to svære båter man kunne gå inn i  et helt autentisk miljø fra den gang båtene var intakte.

Frammuseet

Som verdens mest berømte polarskute, er Fram et symbol på Norges viktige rolle i polfarernes tidsepoke. Fridtjof Nansen, Otto Sverdrup og Roald Amundsen benyttet seg av polarskipet FRAM da de la ut på sine ekspedisjoner til Arktis og Antarktis. Skipet er designet og bygget av Colin Archer på Fridtjof Nansens bestilling. Men det er ikke en selvfølge at verdens sterkeste treskute eksisterer i dag...

Frammuseet

1888 ble Fridtjof Nansen, sammen med fem andre, de første til å krysse Grønlands innlandsis. De brukte seks uker på ski over isen fra øst til vest og måtte tilbringe vinteren 1888-89 i Godthåb (Nuuk) på vestkysten før de kunne få skipsleilighet tilbake til Norge.

Frammuseet

Sommeren 1882 var Nansen ombord i selfangeren Viking ved Øst-Grønland. Året etter i 1883 fikk han høre at Nordenskiöld var kommet tilbake fra Grønland etter en ekspedisjon på innlandet. Nordenskiöld hadde bare sett uendelige store områder med snø og is. Skiføret hadde visstnok vært godt, og dette inspirerte Nansen veldig. Nå ville han planlegge sin egen ekspedisjon. Han ville gå på ski tvers over Grønland. Turen ville være av stor vitenskapelig interesse for bedre å forstå hvordan forholdene hadde vært i Nord-Europa under siste istid, mente han.Flere forsøk på å gå over Grønland hadde vært gjort. Alle var mislykkede. I 1884, da Nansen arbeidet med doktoravhandlingen sin, utarbeidet han en foreløpig plan. Denne ble forelagt den danske marinekapteinen A. Mourier.

Frammuseet

Nansens prosjekt gikk ut på å gå fra øst mot vest. Siden Øst-Grønland så å si var ubebodd, og siden det ikke var noen regelmessig forbindelse til sivilisasjonen fra østkysten, ville man dermed spare seg for å måtte gå både fram og tilbake. Ved å gå fra øst mot vest brant Nansen alle broer bak seg. "Jeg har alltid syntes at den lovpriste rettrettlinjen er en felle for folk som ønsker å nå sitt mål", uttalte Nansen. Det var altså bare én mulig vei, nemlig FRAM. Man var nødt til å tvinge seg fram til vestkysten. Man hadde ikke noe valg, noe som i seg selv var en kraftig spore til menneskelig handling, ifølge Nansen. Området rundt Sermilikfjorden vest for Angmagssalik på 65⁰ 35' N ble valgt som utgangspunkt. Bestemmelsesstedet på vestkysten ble Kristianshåb ved Discobukta. Avstanden i luftlinje var 600 km. Planen ble fra de fleste hold sett på med skepsis og betraktet som galimatias.

Frammuseet

Så ble det bestemt at skituren skulle gjennomføres i 1888. Meningen var å finansiere turen med egne midler, men de strakk ikke til. Derfor søkte han Universitetet om 5 000 kroner i støtte. Søknaden ble avslått. Takket være den danske grossereren Augustin Gamél i København ble penger skaffet til veie. Som ledsagere valgte Nansen (26 år) å ta med seg disse karene: skipskaptein Otto Sverdrup (33), premierløytnant Oluf C. Dietrichson (32), bonde Kristian Kristiansen Trana (24), Samuel Johannesen Balto (27) og Ole Nielsen Ravna (46).

Frammuseet

Selfangeren Jason plukket opp deltakerne på Island 4. juni, og allerede neste dag møtte de på drivisen. Det var en kjent sak at det var vanskelig for et fartøy å trenge gjennom isen utenfor Grønlands østkyst. Det hadde tidligere bare lyktes én gang med Nordenskiölds dampskip Sofia 4. september 1883. 11. juni ble en klar og fin dag, og de var nå like i nærheten av Angmagssalik. Alt så lovende ut. Jason forsøkte å trenge gjennom isen men måtte gi opp. Landet lå da ca. 70 km innenfor. Det gikk en hel måned, fangstsesongen nærmet seg slutten og Jason gikk sørover. 17. juli var de utenfor landet ved Angmagssalik. Her var det et smalt belte av is, ca. 18 - 20 km bredt. Nå gjorde de seg klar. Nansen hadde tatt med seg en solid båt fra Norge. Det skulle vise seg at denne uansett ble for liten, og Nansen mottok med takk skipperens tilbud om å overta en av Jasons mindre fangstbåter.

Frammuseet

Utstyret ble lagt ned i båtene og de siste brev ble skrevet. Klokken syv på kvelden var alt klart. Sverdrup førte kommandoen i den ene båten med Kristiansen og Ravna som roere, og Nansen satt i den andre med Dietrichson og Balto. Turen var begynt. Men det skulle ikke gå som alle hadde håpet. Først så det greit ut. Etter en del vanskeligheter med sterke strømmer og is som truet med å knuse båtene, kom de faktisk så nær land at de kunne skjelne steiner og ujevnheter, like ved Sermelikfjorden. Så tetnet isen rundt dem og båtene måtte trekkes opp på et flak.

Frammuseet

Etter en sjøsetting ble Nansens båt skadet og måtte trekkes opp på flaket for reparasjon. Himmelen hadde blitt mørk og det bygde opp til uvær. Da var det var bare å krype i posen. Et øyeblikk lettet det og da fikk de et siste glimt av Jason på vei tilbake.

19. juli klarnet det opp og de kunne fortsatt se land ved Sermilikfjorden, men nå befant de seg dobbelt så langt unna. De prøvde på ny å sjøsette båtene, men det varte ikke lenge før de måtte ta seg opp på et flak igjen. Så drev de raskt vekk fra Sermelikfjorden og fjelltoppene rundt forsvant. Neste dag, 20. juli, vokste bølgene og brøt inn over flaket. Isen som opprinnelig besto av en rund flate på ca. 30 m i diameter sprakk nå opp i mindre flak. Det bar nærmere og nærmere kysten og brenningene. I nærheten var det et stort og tykt flak som de kom seg opp på, men situasjonen var nå kritisk.

Frammuseet

En dag hadde Ravna og Balto plutselig forsvunnet. Nansen lette etter dem, så seg rundt og brettet til slutt til side presenningen på en av båtene. Der fant han Balto og Ravna på bunnen av båten. De hadde gitt opp livet helt og forberedte seg nå på å dø. En stund senere endret været seg til deilig solskinn. De befant seg nå ca. 55 km sør for munningen til Sermilikfjorden og avstanden til land økte raskt. Selv dette siste, tykke og solide flaket hvor de befant seg begynte å brekke opp, og en ny krise var i emning.

Frammuseet

Til slutt måtte de sjøsette båtene og la det stå til. Nå gjaldt det bare å holde ut, skaffe seg nok søvn og være best mulig uthvilt og forberedt. Da de gikk til ro var larmen fra brenningene øredøvende og vannet bruste like utenfor teltveggen. Isflaket husket opp og ned som en skute i svær sjø. Nansen ventet hvert øyeblikk at Sverdrup, som hadde vakt, skulle purre dem ut, men det skjedde aldri. Da Nansen våknet om morgenen hørte de kun fjerne tordenskrall. Flaket var sterkt medtatt med isklumper i hauger over alt.


Teltet sto helt ute på kanten. Tett på ved siden av dem hev et svært iskoss seg opp og ned og truet med å velte inn over teltet. Sjøen skylte over flaket på alle kanter, men vollen av isklumper beskyttet teltet. Båten, som Balto hadde søkt tilflukt i, fikk en diger bølge over seg slik at Sverdrup måtte holde på den. Da det så som styggest ut, og flaket var på vei ut i brenningene, endret det retning og med merkelig fart stevnet det innover mot land. Turens mest dramatiske episode hadde endt godt.

Frammuseet

Det ble holdt kontinuerlig vakt med avløsning annenhver time slik at det kunne varsles om isforholdene og sjøen. Alle var bekymret. De kunne jo drive ut i Atlanterhavet og på den måten være fortapt. Nansen mente at de ville komme til å få kontakt med land. Etter et par dager var det mindre is. I en fart ble frokosten spist og båtene sjøsatt. De var nå klar av drivisen. Med norske og danske flagg foran og bak gled båtene inn mot en bratt fjellvegg. Kort etter lå de trygt i en liten vik, fikk fast grunn under føttene, tilberedte et bedre måltid og drakk kakao. Så satte de kursen nordover, men turen gikk ikke helt smertefritt for seg. Mange steder fløt det is helt opp til land, men de tok seg fram.

Frammuseet

Snart traff de på folk og det ble utvekslet gaver. De drev også byttehandel. Synåler og andre små gjenstander i bytte for kjøtt var det mest vanlige. Det var stor forskjell på flo og fjære, og båtene måtte trekkes høyt opp på land. Ved en anledning holdt de på å miste dem. En ølkagge og en tilje som var brukt til å støtte opp båtene med gikk tapt. Provianten ble oversvømt, men siden den var pakket i tette kasser av blikk ble det ingen skade på den. På mange plasser var det rikelig med sel og fugl. De jaktet og sørget for betydelige tilskudd av ferskt kjøtt.

Frammuseet

Før avgang fra Kristiania hadde Nansen lovt at det skulle være nok av mat og drikke. De skulle få kaffe hver dag og så mye mat de kunne spise. Nå var man kommet i den situasjon at maten måtte rasjoneres. Balto klagde og mente at ingen hadde vært mette etter at de kom til kysten. Til overmål ble de kommandert til alt slags slitsomt arbeid. Nansen på sin side mente at han aldri hadde lovt noe som helst med hensyn til maten. Ifølge Nansen ville maten bare rekke til midt på Grønland dersom alle skulle spise det de hadde lyst til. Da Kristiansen kom hjem, ble han spurt om de hadde fått nok mat. ”Nei, mett hadde han aldri vært”, var svaret hans da.

Frammuseet

Omsider, den 10. august, var de ved Umivik. Her slo de leir og Nansen bestemte seg for at dette skulle være utgangspunket for ferden videre. Nå kunne forberedelsene til selve skituren begynne. 17. juli hadde de forlatt Jason, ikke langt fra Sermilikfjorden som var det opprinnelige utgangspunktet for skituren. Ved ankomsten til Umivik, 25 dager senere, hadde de tilbakelagt ca. 800 km i båtene og de befant seg ca. 110 km sør for Sermilikfjorden. Endelig kunne de fortsette, men utgangspunktet ble annerledes og de hadde mistet mye tid.

Frammuseet

Nansen og Sverdrup foretok en rekognosering og gikk opp til omtrent 125 m over havet. Herfra så de over til en bre lengre inn. Den var sterkt oppsprukket, særlig på tvers. Oppstigning i nordvest var derfor utelukket. De valgte en annen oppstigning, men de måtte stadig snegle seg frem mellom sprekkene. Etter hvert som de kom lengre inn ble det færre sprekker og det var lettere å gå. Til gjengjeld var det nå tyngre føre og de angret på at de ikke hadde tatt med ski. Endelig sto de på toppen av “Den hvite Haug” som de døpte den, ca. 900 meter over havet. Herfra så de innover Grønland og konkluderte med at innlandsisen så mer farbar ut enn de hadde regnet med. Den 30. mai 1889 kom ekspedisjonen tilbake til Kristiania. Hundrevis hadde møtt frem og en hel flåte dampskip. Da de nærmet seg havnen og festningen, så de at kaia var svart av mennesker og Dietrichson sa: “Se, er det ikke pent med alle menneskene, Ravna?”. “Jo, pent, meget pent, hvis det bare hadde vært rein,” svarte Ravna.


tirsdag 19. april 2022

Norsk Maritimt Museum

Maritimt museum

Når vi var ferdige med Teknisk museum var det ennå noen timer til Merethe var ferdig på jobb. Vi googlet litt når vi spiste og fant ut at vi skulle ta en runde på Bygdøy og båtmuseumene som ligger der. Vi gikk først inn på Maritimt museum da det stengte en time tidligere enn de to andre som ligger der. Frammuseet og Kon-Tiki museet.

Maritimt museum

Norsk Maritimt Museum ble stiftet under navnet Norsk Sjøfartsmuseum i 1914, fikk sitt nåværende navn i 2010 og er siden 2015 en avdeling av Stiftelsen Norsk Folkemuseum. Museet samler, forsker på og formidler kunnskap om maritime kulturminner og kystkultur. Gjennom utstillinger, arrangementer og andre aktiviteter er vi en arena for opplevelser. 

Maritimt museum

Norsk Maritimt Museum er dessuten på oppdrag fra staten arkeologisk forvaltningsmuseum med ansvar for forvaltning av maritime kulturminner og andre kulturminner under vann i landets 10 sørligste fylker, både langs kysten og i innlandet. Da Norsk Maritimt Museum første byggetrinn stod ferdig i 1958, representerte bygningen et nytt, frisk pust i norsk arkitektur. Gjennom fem bygningstrinn ble det et markant og viktig byggverk.

Maritimt museum

Arkitektene Trond Eliassen & Birger Lambertz-Nilssen og medarbeider Stein Nord viste med bygningene for Norsk Maritimt Museum at utsøkt materialfølelse og sans for tradisjonsrikt murerhåndverk kunne kombineres med moderne form og rasjonell organisering av utstillingsrom, restaurant og kontorer.

Maritimt museum

Håndslått tegl, kobber og oljet furu var materialer som arkitektene ”gjenoppdaget” etter en lang periode da arkitekturen var dominert av bygninger i betong, stål og glass. Skråstilte veggfelt, spennende vinduskarnapper og murte terrasser myket opp bygningen og bandt den til bakken.

Maritimt museum

Arkitektene ville for all del unngå at bygningen fremstod som en kjedelig ”boks på en gressplen”. Etter Båthallen (1958) fulgte første trinn av hovedbygget med Sentralhallen, kontor, arkiv, bibliotek og publikumsfasiliteter (1964).

Maritimt museum

Triangelbygget med de store utstillingssalene kom i 1974. Skjult for øyet er byggetrinn fire (1988), som rommer dykkergarasje, konserveringsverksted og magasiner. Over dette bygget man museets malerisamling "Gramsalen" og Sal for skiftende utstillinger i 2000.

Maritimt museum

Navnene på krigsseilerne på norske skip som omkom i årene 1914-1918

Maritimt museum

Litt utvikling på båtfronten gjennom årene

Maritimt museum

Uthulet trestamme var en av de første båtene som fantes