torsdag 17. august 2023

Sopp til middagen

 sopptur blåbærtur

Ingrid trengte noen kantareller til middag og lurte på om jeg visste om noen uplukkede i nærheten. Klart jeg veit om sopp som ikke er plukket. Vi slo to fluer i en smekk og tok med hundene opp i havna for en luftetur.

sopptur blåbærtur

Ingen sak å være på sopptur med to blide jenter.  Jeg har vært heldig med den svigerdattera der.

sopptur blåbærtur

Ikke all gul sopp er kantareller

bllåbærspising sopptur blåbærtur

Hailey og Bella rensker blåbærriset mens de venter på at vi skal gå videre. Om en måneds tid nå er det ikke båndtvang lenger og vi kan gå på litt friere turer utenfor gjerdet i havna også.

sopptur blåbærtur

Sofie fikk eget blåbærris festet på bæremeisen. Hun er blitt veldig flink til å plukke blåbær av riset og putte i munnen.

sopptur blåbærtur

Kantarellene åpenbarte seg og det var bare å sanke de opp i kurven.

kantarell

Innen vi var ferdige for dagen hadde vi plukket 4,2 kilo ferdigrenset sopp. 

sopptur blåbærtur

Ingrid plukket kurven full og 4 småposer til. Jeg og Sofie spiste blåbær omkapp med hundene.

sopptur blåbærtur

Oppfinnsom liten frøken som veit hun har blåbær på bæremeisen, så slipper hun å leite etter egne blåbær.

sopptur blåbærtur

Når riset ble tomt så måtte vi flytte oss til et som satt fast på bakken.

sopptur blåbærtur

Bella storkoser seg på skautur.

sopptur blåbærtur

Jeg satte henne ned i lyngen og hun fant blåbær med en gang

sopptur blåbærtur

Hun er gavmild og vil gjerne dele blåbærene med meg.

sopptur blåbærtur

Tenkte jeg skulle kidnappe henne litt neste uke. Da har jeg ferie og kan kose meg.

sopptur blåbærtur

Takk for turen Ingrid og Sofie



3 kommentarer:

  1. Så fint at Sofie er så flink til å spise blåbær alene allerede nå. Jeg har også vært veldig heldig med svigerbarna mine. Det er jeg også glad for.

    SvarSlett
  2. Vad bra ni har det som kan hitta kantareller nära där ni bor. Lite avundsjuk blir jag men bara lite :D Det finns andra svampar också och jag hoppas kunna ge mig ut i skogen så småningom och hitta lite jag också. Vilken härlig tjej hon är Sofie. Hon verkar alltid trivas och vara glad men jag förstår så klart att hon inte alltid är på så gott humör.

    SvarSlett
  3. The mushroom hunters were sure having fun and that is quite the haul.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...