fredag 11. august 2023

Middagscruise i Oslofjorden

oslo

 Husker du jeg var i Oslo på egenhånd i mars? Da jeg snoket bryggelangs kom jeg over dette skiltet på ei stor seilskute. Gamle seilskuter er fasinerende, og når jeg kom hjem så sjekket jeg ut hjemmesiden deres. Det fikk jeg lyst til. Tanken slo meg å dra aleine, men det hadde vært hyggelig å finne på noe med ungene også tenkte jeg. Det endte opp med at Merethe ikke hadde lyst på skalldyr, så jeg, Kenneth og Patran booket plass allerede i mars. Erfaringsmessig så må man være tidlig ute for å få ting som man vil. Jeg er stort sett heldig med været når jeg bestemmer meg for noe væravhengig i god tid. 

troll cruise

Det nærmeste jeg kommer Black Perl, tror ikke Jack Sparrow kommer heller....

oslo Vollan

SS Vollan er en av fjordens flotteste og største toppseilskonnerter. Hun ble bygget i Spillboda i Sverige i 1945. Lengde: 26 m.Bredde: 7 m. Dyptgående: 3 m. Fart/knop: 9 knop Brygge/hente: Rådhusbrygge 2 Kallesignal: JWNW Motor: Detroit Diesel 8V-71 280 HK El-anlegg: 400, 220 samt 24 volt

oslo vollan middagscruise

Nyt middagscruise på seilskute og en velsmakende skalldyr-buffet. Cruiset passerer de viktigste severdighetene i Oslofjorden. Du vil se alle de grønne åsene som omgir Oslo. Ta fine bilder av de mange øyene med pittoreske badehus og sommerhytter. Se byen lyse opp om kvelden mens du seiler mot Oslo. Ruten går ut på den ene siden av fjorden før vi krysser og kommer tilbake på den andre siden. Dette er utvilsomt en uforglemmelig opplevelse, enten du er alene, et par eller med familie eller venner.

oslo vollan middagscruise

Det viste seg at turen ikke var så populær, vi var bare 23, 5 var norske og resten kom fra forskjellige deler av verden. Det var en trubadur om bord som hadde et langt repertoar. Jeg tror nok gleden ved å synge var større enn evnene hans. 

oslo vollan middagscruise

Når vi la ut fra land fikk vi en piknikkurv med ost, skinke, brød og hvitløkssmør. Vanvittig godt hvitløksmør. Så startet allsangen med mange 80-talls sanger.  Jeg havnet rett tilbake i ungdommen og storkoste meg  hele kvelden.

oslo vollan middagscruise

En stund så det ut til at vi skulle få solskinn, men vi fikk i det minste ikke regnvær. Vi hadde ullgenser alle sammen så det var forholdsvis varmt hele kvelden.


Yngstemann og eldstemann i dyp konsentrasjon om ost og skinkefordeling.


Vi hadde en god runde i løpet av kvelden, så vi kunne spise masse og kose oss i Indre Oslofjord.

oslo vollan middagscruise

Jeg var sulten, for jeg hadde ikke spist siden lunsj på jobben. Det gikk litt i ett på ettermiddagen , siden Kenneth hadde sto flomfast hjemme. Han kom seg tørrskodd over til Sokna sentrum så jeg fikk plukket han opp etter jobb. 

oslo vollan middagscruise

Det var mye å knipse bilder av underveis, men det er ikke det en tenker på når en spiser og koser seg noen timer.

oslo vollan middagscruise

Det var skikkelig stemning ombord, det ble mye allsang i løpet av kvelden.

oslo vollan middagscruise

Vi kjørte på innsiden av Dyna fyr.

oslo vollan middagscruise reker

Endelig ble rekene satt fram og vi kunne bli mette. Noen på nabobordet hadde aldre spist reker, i alle fall ikke med skallet på. De ble tipset om å ta av hodet først, men ingen fulgte opp. Jeg var litt barmhjertig samaritan og tok med ei reke bort på bordet og viste dem resten av skrellingen også.

oslo vollan middagscruise rekesmørbrød

Du må innrømme at det ser skikkelig godt ut

oslo vollan middagscruise

.Jeg vil absolutt anbefale å ta en tur på middagscruise i Oslofjorden med Trollcruise, for en flott rekeopplevelse. Tror jeg skal ta en tur neste sommer også.

oslo vollan middagscruise

Utpå kvelden kom regnbygene rundt oss, men vi ble ikke våte. Bygene tok oss liksom ikke helt igjen.

oslo vollan middagscruise

Tusen takk Patran og Kenneth for at dere ville være med meg på tur.

oslo vollan middagscruise

Under dekk var det benker for dårlig vær. Der var det do også, så vi fikk vasket henda etter all rekespisingen,

oslo vollan middagscruise

Det var flere doer under dekk.

oslo vollan middagscruise munch musee

Munckmuseet sett fra sjøsiden

oslo vollan middagscruise operaen

Operaen med isfjellet sitt, Det er pent fra denne kanten også, Denne seilasen var en veldig god opplevelse.





5 kommentarer:

  1. Det så ut som en veldig hyggelig tur. Ferske reker er knallgodt. Det er pent rundt Oslo.

    SvarSlett
  2. Det blev ju väldigt lyckat med en härlig båttur och gott att äta. Snällt av dig att visa hur man skalar räkor. Det är nog inte så lätt om man inte har gjort det förr.

    SvarSlett
  3. WOW, that does look like fun, I'd enjoy that too!!!

    SvarSlett
  4. That was a fun excursion! I'm glad you went and shared it with us. If i'm every able to get to your country, this is one trip I'd want to take.

    Thank you for joining Feline Friday!

    SvarSlett
  5. Hej Lillian!
    Det ser så trevligt ut, och tur med vädret hade ni också. Räkor och skaldjur är favoriter, så gott. Ha det gott /Marika

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...