mandag 7. august 2023

Dobbeltarbeidene

 sau lam lamunger søye

Ei uke er det helt greit å være dobbeltarbeidene. Jeg storkoser meg på beite sammen med nysgjerrige lamunger. Jeg koser meg når jeg ser de små ivrige lamungene som kommer løpende mot meg når de ser meg.

sau lam lamunger søye

I slutten av uka var jeg på en annen gård også. Der skulle kopplammene ha kraftfor. Det setter de stor pris på. 

høner silkehøner

Der er det ikke bare sauer, men høner også som skal ha litt mat og vann. De går som de vil, så plutselig dukker de opp nede hos sauene. En skokk med haner som følger med på alt jeg gjør. 

hvit kanin

Jammen dukket ikke kaninen opp også, tipper det er den samme som var der når jeg passet dyra for et par år siden.

bordercollie

Ikke alle border collier er like fotogene. Jeg prøvde å få til et fint bilde i røsslyngen når vi gikk innover skauen for å se etter sauene på utmarksgjerde. Hun er så på bjuder'n at litt stillesitting var så si helt umulig.

border collie

 Jeg gav opp og fortsatte turen innover skauen.

sau lam sauer lamunger søye

Vi hadde ikke gått langt etter grinda før vi fikk øye på de første sauene.

sau lam sauer lamunger søye

Et stykke oppe i bakken fikk jeg se en sau som lå merkelig. Først trodde jeg den sov, men så tenkte jeg at sånn hun ligger får hun jo ikke reist seg opp igjen. Jeg bant Eazy i en buske og vippet henne rundt. Prøvde å få henne opp på beina igjen, men hun var litt for tung.

sau lam sauer lamunger søye

Jeg var der til hun hadde kommet seg litt og klarte å stavre seg opp på beina selv. Hun tuslet av gårde med lamma sine og noen andre søyer. Finner du sau som ligger på ryggen eller på siden med beina i oppoverbakke, så må du snu den! Den klarer ikke det på egenhånd.

sau lam søye lamunge

Resten av gjengen venter spent på at hun skal bli med nedover for å finne gras å kose seg med.

sau lam søye lamunge  border collie

Vi gikk lenger innover for å se om vi fant flere sauer. Da kunne vi se hvordan det gikk med søya på tilbakeveien.

sau lam søye lamunge

De har flotte områder å meske seg i her.

gammelt hus

I Bråtan var det ikke mer enn noen få sauer, som regel er det mange her. Men den dagen hadde de ikke samlingsstund der i alle fall.

sopp

Det er et skikkelig soppår i år.

sau lam søye lamunge

Påvei til bake så kom det sauer fra alle kanter for å se om jeg hadde med noe til dem. Det hadde jeg ikke.

sau lam søye lamunge

Noen stoppet, mens andre ble med et langt stykke.

larve

Litt mildt sagt så er jeg så fed up av dette regnværet og jeg tipper denne kortbeinte larva er like lei regnskurer som det jeg er.

larve bordercollie

Border collier gjeter alt... til og med larver.

border collie

Vek hjemme igjen så skulle jeg bare gå langs gjerdet til de som er på jordet. Da fikk hun løpe løs så hun fikk ut bitte litt energi før det var tilbake i bingen.

border collie

Nei vi skal ikke løpe ned maten til sauene, men holde oss til hjulsporene. Men det er ikke så enkelt når en er super lykkelig med mye energi.

kattunge

Når jeg var ferdig med de andre dyrene så var det inn og ta meg av kattene. De trengte både mat, reint vann og ikke minst kos. De kom mjauende når de hørte jeg låste meg inn.

pus katt kattepus pusekatt

Så godt å bli klødd bak øret da gitt.

kantarell

Jeg kan ikke ta kvelden før mine hunder har fått sitt heller. Så det ble en tur oppe i havna. Der er det gjerde og de kan løpe løse. Det var regnbyger til stadighet, så noen lang tur til Veme eller rundt hengebrua . Jeg hadde ikke sopplukking i tankene, men når man kommer over store mengder, ja da må man plukke med seg i det man har. Jeg  hadde kun genseren.




10 kommentarer:

  1. Skal si du har mange dyr å ta deg av nå. Sauer ser så fredelige ut der de ligger. Katter er også så søte. De er heldige som får så godt stell av deg.

    SvarSlett
  2. Så bra at du fikk sauen på rett kjøl igjen. Skummelt det der.

    SvarSlett
  3. Such wonderful animals, the sheep look so inquisitive and I'd like to spend the day with them too!

    SvarSlett
  4. Næmmen så trivelig med alle dyra. Blir jo i godt humør bare av å se på dem.

    SvarSlett
  5. Awww, so cute. I want to go with you.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  6. Oh adorable critter photos ~ love your dog and thanks for info about helping the sheep get up ~ Xo

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  7. Vilken tur att du kom förbi och såg fåret som låg så illa att hon inte kom upp själv. Där fick jag lära mig något. Nu vet jag att om jag någonsin ser ett får i den positionen så ska jag skynda mig att hjälpa. Jättesöta lamm, fina får, stilig vovve och en vacker larv. Här var det många djur att titta på :D

    SvarSlett
  8. Border Collies herd everything. Very funny picture, made me smile. 🙂

    SvarSlett
  9. That larva looks large! And I love the photos of the sheep, and your delighted border collie who is excited to be out with the critters.
    Thank you for sharing at http://image-in-ing.blogspot.com/2023/08/wordy-wednesday-this-week.html

    SvarSlett
  10. Such sweet little faces! I bet the larva wasn't happy, though :)

    Thanks for sharing your link at My Corner of the World this week!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...