fredag 25. august 2023

Bergsjøen rundt del 1

 Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Da vi hadde pakket ut av bilen og inn i hytta, så satte vi kursen til fjells. Rettere sagt til Bergsjø, for å gå rundt vannet. Det blei en runde på ei mil omtrent i solskinn, men det var litt vind i lufta. Bergsjøen rundt.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Ved parkeringa var det mange valg muligheter, men vi hadde stolpekartet i tankene. Så vi fulgte delvis de stiene som var nærmest vannet med noen avstikkere opp til noen stolper utenfor. Jeg har samlet 486 hittil i år, så jeg får se hva det blir til etter hvert. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Det er et flott fjellområde som ikke er sauset opp med hytter. Det er noen få spredt på ene siden av vannet, sammen med Bergsjøstølem fjellstue.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal stolpejakt leonberger

Bella holder oversikt over hvor stolpene er. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Når man tilbringer flere dager sammen så er det mange samtale temaer som dukker opp. Siden vi alle tre har en blogg for turlivet vårt. Ja jeg har nå litt annet enn turer, men de to andre har stort sett kun blogging om turer. Vi blogger stort sett for vår egen del, for å ha en oversikt over hva vi har gjort når. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Grunnen til at temaet kom opp tror jeg, var at den ene synte bloggen ble et pes. Jeg koser meg med min blogging. Hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg vel ikke kommet med innlegg så ofte. Hadde jeg ikke blogget så hadde jeg vel glemt halvparten av stedene jeg har vært eller halvparten av tingene jeg har gjort.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Alle sier jeg er så aktiv, men jeg er da ikke så aktiv heller. Det er mange som holder på med noe i helgene, men jeg er vel kanskje flinkere til å finne på noe forskjellig når jeg gjør noe. Forskjellige steder, isteden for å kjøre reprise på forrige helg.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Du kan si hva du vil, men det er vel ingen tur som er som en tur på fjellet. Når terrenget åpner seg og du kan se neste varde som du skal til. Det er ennå en lang høst foran meg, forhåpentligvis. Jeg har to ting til jeg skal få til før høsten er over. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Både Tove og Inger Synøve holder på med stolpejakt også, så da ble det noen flere på statistikken til oss alle tre. De to andre holder på med geocaching ennå, det ga jeg meg med for mange år siden. Det var en cache ved stien, så da ble det en til der også. Jeg var bare med å leitet etter den, og det endte opp med at det var jeg som fant den. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Det er et godt stykke dit hjemmefra, så det lønner seg nok å gå for en overnatting om man skal ta en skikkelig runde i fjellet der. Men man kan også stå tidlig opp og legge seg seint. Jeg møtte Inger Synøve og Tove klokka 10 ved Bromma og vi var vel tilbake på hytta etter turen ved sju tiden på kvelden. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Lettkupert terreng som godt kunne hatt litt mer solskinn. Men i og med at det begynte å bli ettermiddag, så kommer skyene sigende og sola har en lavere posisjon på himmelen. Litt mer vind ble det også. Men det var godt og varmt fremdeles. Klart lange ermer og noen ganger måtte jakka fram. Men det var godt å gå.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

I slikt terreng er det bare å gå dit en føler, men bushefaktoren er forskjellig for oss tre. Jeg går helst utenfor stiene, Inger Synøve busher litt, mens Tove går helst på sti. Av like vel blir vi enige om hvor turen skal gå. Sånn sett er stolpejakt greit, da er løpet lagt.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Jeg nyter slikt syn.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Vardehøgda 1190 moh gikk vi nedover, for å finne neste stolpe litt lenger ned i stien.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Når man er i fjell med mange steiner, så blir disse steinene raskt stablet opp i formasjoner.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Fjellet bugnet av blåbær. Da storkoser Bella og Hailey seg stort.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Vi satte oss litt i skråningen for å nyte blåbærene. Findus holder øye med det som skjer. Han er ikke så interessert i å spise blåbær selv.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Bella derimot, hun legger innpå med blåbær.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Ser ut til at Bella nyter fjellet like mye som meg.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Det blås litt mer utover dagen.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Men fjellet er som mange fjell, det er myrer og vierkjerr. Det gjør at det ikke er så mange alternative steder å gå.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Jeg har flere dager igjen av ferien, så det blir en ny hyttetur i annet terreng også før jeg er tilbake på jobb. Bella og Hailey er ikke så veldig begeistret for å være borte om natta. De spiser dårlig på tur. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Jeg gikk stort sett først, for Findus ville ikke gå om ikke Bella var foran han. Tove gikk stort sett bakerst. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Fine jentene mine, jeg er så glad i dem, så stolt av hva slags hunder de er. 

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Vi tok ei matpause ved en gapahuk nede i vannkanten. Rundt denne var det plassert mange krakker for å få folk til å ta seg ei pause.

Bergsjøen rundt Vats Hallingdal

Slike dager i fjellet er det bare å nyte...



10 kommentarer:

  1. Ja, det var turen sin det. Herlig turfølge, passe fint vær og flott område. Takk for turen :)

    SvarSlett
  2. Jag instämmer i att det inte finns något vackrare än fjäll och att det är superhärligt att vandra högt upp med fantastiska vyer. Precis så som det var för er här. Jag njuter med er i efterhand och tackar för den fina fjällturen :D
    Jag bloggar också mest för min egen skull men är jätteglad för de bloggvänner jag får på köpet :D

    SvarSlett
  3. Such beautiful scenery everywhere on your hike.

    SvarSlett
  4. That view from up top sure is amazing, such nice scenery!

    SvarSlett
  5. This is a most beautiful place, I'm glad you are enjoying your time off.

    Thank you for joining Feline Friday!

    SvarSlett
  6. Så koselig å mimre ☺️

    SvarSlett
  7. Flotte bilder av både fjell og hunder. Bloggen er utrolig nyttig for å dokumentere både ene og andre.

    SvarSlett
  8. Flotte bilder! Har vært mye der oppe med Bestemor Duck og Anne. Hønefoss Auto leide en hytte der i mange år.

    SvarSlett
  9. Hei🙂så artig å se på bilder og kommentarer fra mitt "andre hjem "er mye på en hytte ved vesle Bergsjø😍 som dere gikk forbi 😄 at det flott her oppe kan jeg skrive under på. Ser dere har vært i Iungsdalen også , flott sted og natur👌👌🤩

    SvarSlett
    Svar
    1. Hilsen Annett Bekkåsen Nyhagen 😄

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...