fredag 8. april 2022

Påskefredagferie

 Lurven

Endelig er det hælj, fræddan, påske og ikke minst ferie. Siste dag på jobb så avspaserte jeg siste timen siden det ble en time overtid i går. I dag har jeg sjekket litt på nettet og bestilt meg noen inredienser for å lage litt vidunderkrem og såper. 

pusekatt kattepus pus katt

Patran var prøvekanin på vidunderkremen jeg og Anne laget på onsdag. Den var virkelig bra. Så jeg skar av en bit og ga til mamma og pappa, så de får testet ut på sine bein også. Så år disse ingrediensene kommer så skal jeg lage meg noen selv også. Jeg fikk med meg 2 stykker som vi laget, så jeg har en stund.

pusekatt kattepus pus katt

Kattene har satt stor pris på å ha hatt besøk av Patran på dagtid denne uka. De er stort sett ute om natta nå, men de har funnet ut at det bare er å mjaue utenfor vinduet til Patran om natta så blir de sluppet inn. Om de ikke kommer inn, så må de sove litt på dagtid.

pusekatt kattepus pus katt

Lurven er så nysgjerrig så der er det ikke full snorking hele dagen om vi driver med noe i nærheten av han. Det kan jo være at han har litt lyst på kos om vi går forbi.

pusekatt kattepus pus katt

Med slike vrak av noen katter er det bare å ønske en stille, rolig og bedagelig helg... På feline friday kan du sjekke ut andre pusekatters fri dag, eller fredag... men katter har vel stort sett fri hver dag?

påskeliljer

Med disse påskeliljene tar jeg rett og slett en real påskeferie! Følg med videre for å sjekke ut påskeutskeielsene mine... Ja for du tror vel ikke at jeg skal sitte i sofaen og se på tv?


Oppned treet mitt står fult av gåsunger, så det har definitivt overlevd vinteren!


torsdag 7. april 2022

I takknemlighetens navn

 leonberger

Glad mandag har jeg jo hatt til tider, men når Brian, Seal og Simon har noe de kaller "Thankful Thursday Blog Hop", så da kan en jo hekte seg på der denne uka. Stort sett så handler jo denne bloggen om turer og firbeinte, så da er det bare å joine selskapet. Man kan jo ikke annet enn å nyte naturen med hunder og fotoapparatet.

istapper

Det er mye å være takknemlig for nå. Sørlig alle fridagene som er i forbindelse med påsken. Jeg har tatt noen feriedager så det blir over ei uke med fri. Håpe på fint vær, for planene er mange. 

istapper

Etter påske pleier det å bli vår for fult, så da får en på sommerdekk på bilen. Jeg har planer om litt stolpejakt framover, da er det greit å ikke kjøre med pigger. Så at det skulle vøre stolpejakt fra mai i Hønefoss og på Jevnaker. 

istapper

Nå som det har blitt kvelden kan jeg si at jeg er glad for at jeg har reinvasket hus til helga. Det er en stund side jeg vasket ordentlig, for det har vært så sølete ute på gårdsplassen. Og med tre hunder som går ut og inn noen ganger iløpet av en dag. Ja da er det egentlig liten vits i å løpe rundt med vaskebøtta og moppen.

istapper

Jeg er glad Patran har valgt å tilbringe helga her, så etter jobben i dag var jeg innom på butikken og handlet inn middager for resten av uka. Da kan jeg gå inn i ferien etter en dag til med innsats, med fult kjøleskap og reine golv.

istapper

Når alle sånne må ting er unnagjort, da kan en nyte alle tingene en vil gjøre. Har en liten misstanke om at Hailey drar i vei med løpetid snart. Otto var veldig interessert sist vi var ute på tur, så i helga blir nok Hailey hjemme når Otto skal trimmes. Så blir det en runde oppover Holleia på henne etterpå.

istapper

Har sjekket ut noen turmål, og fått bekreftet at veien er så si bar. Så kanskje det blir tur over helga. Jeg har jo fri. Ikke sikkert Patran gidder være her hele påsken, så da må jeg jo ha noe å finne på. Egentlig skulle vel påske vært dobbelt så lang også om jeg skulle fått tid til alt.

istapper

Jeg er takknemlig for at det er påskeferie, det fortjener jeg nå!

istapper

Jeg skal ta mange bilder i påsken. Det trenger ikke være fint vær for å ta bra biler.

leonberger

Tipper Bella er ganske takknemlig for at jeg har ferie nesteuke også. Da er det ingen hundegård på dem. Da blir det full fart mye av dagen.

pollen

Men dette er jeg ikke hverken glad eller takknemlig for. Men det er absolutt den tiden av året, så da går jeg vel for at jeg er takknemlig for at den forhåpentligvis snart er ferdig.

istapper

Fremdeles er det mange flotte is skulpturer i bekkene oppe i skauen.

istapper

Ikke så store som de var i tunnelen, en det er like mange detaljer på disse her.

istapper

I elva har det smeltet såpass at det kun er et fåtall med istapper igjen.

istapper

Om du kjenner på disse med fingrene så er de utrolig glatte og ingen skarpe kanter.

istapper

Det er mye pent å ta bilde av om en tar seg tid til å se seg litt rundt. Holder kamera i litt uvanlig vinkel og ikke minst gidder å bøye knærne litt. Det er et hav av bilder som er tilnærmet ødelagt av å bli knipset i feil vinkel. Da blir hele bildet i merkelige popisisjoner. 

leonberger cocker spaniel

Utrolig hvor samspilte hunder er på tur når det dukker opp noen gode lukter.

leonberger cocker spaniel

Nyt påsken, legg planer om så planene ikke er mer enn å nyte dagene som kommer.

leonberger cocker spaniel

onsdag 6. april 2022

Sperillbanen 23.9 kilometer

Sperillbanen

Kan jeg friste deg å være med meg på en spennende oppdagelsesferd rett i nærmiljøet?

Sperillbanen

Når man ikke er så kjent i Ådalen, men kjenner noen utflyttede Soknedølinger... ja da blir man brått litt kjent i Ådalen også. Jeg hadde kommet over noen bilder på nettet og lurte på om Åse ville være med på en familietur ei helg. Jeg har hørt mye om denne Sperillbanen fra tiden med geocaching, men jeg dro aldri for å få logget disse cachene. Det gjorde Åse i helga.

Sperillbanen

Det var overraskende kort fra rasteplassen og opp til den gamle jernbanetrasseen. Jentene til Åse var spente og gikk foran oss bort til første tunnelåpning.

Sperillbanen

Dette fasinerende synet møtte oss, og jeg tror kanskje vi traff det optimale tidspunktet for et besøk her.

Sperillbanen

Sperillbanen stod ferdig 31. juli 1926 etter en byggeperiode på 4 år. Banen var en 23.9 kilometer lang sidebane til Randsfjordbanen og gikk fra Hen til Finsand ved Sperillen. Byggingen av denne jernbanestrekningen må kanskje kunne sies å være et av Norges mest feilslåtte samferdselsprosjekter, noensinne.

Sperillbanen

Etter at Randsfjordbanen åpnet i 1868 var det et stort engasjement i Ådal for å få bygget en jernbane gjennom dalen. En så at andre tilsvarende dalfører som hadde fått jernbane opplevde en betydelig vekst som følge av effektiv kommunikasjon. Det var sågar ambisjoner om å bygge jernbanen helt til Fagernes, men etter en klassisk norsk lokaliseringsstrid vant alternativet fra Eina over Tonsåsen kampen om trase for Valdresbanen. Det var også et alternativ til jernbane som det samtidig ble ivret for, nemlig det å bygge en kanal fra Tyrifjorden og opp i Sperillen. Samtidig som Randsfjordbanen ble åpnet ble nemlig dampskipet D/S Bægna satt i drift og trafikkerte ruta fra Hen og helt opp til Sørum i Begnadalen. 

Sperillbanen

En sluse ble bygget for å få båten frem, i Killingstrømmen. Flere sluser ble det ikke, så lenger kom ikke disse ambisiøse planene. Jernbane derimot, skulle det bli. Etter lang tids kamp besluttet Stortinget i 1921 endelig å realisere Sperillbanen. Men budsjettet var skviset helt ned til 3.9 mill. kr. og arbeidet skulle i stur grad utføres som nødsarbeid som virkemiddel mot arbeidsløsheten. Dette gjorde at planleggingen landet på en standard som senere skulle vise seg å være skjebnesvanger for banens drift.

Sperillbanen

Arbeidet med å bygge banen kom i gang i 1922 og ble utført av ådølinger og en del rallarer fra andre distrikter. Spesielt var mange gudbrandsdøler med på anlegget. Arbeidsstokken var rundt 60 mann og timelønna var 50 øre. I 1926 stod banen ferdig og ble åpnet med pomp og prakt den 31. juli dette året. Banen fikk 5 stasjoner, Grønvall, Hallingby, Somma, Ringmoen og endestasjonen Sperillen samt en rekke holdeplasser. En dampskipskai ble anlagt ved Sperillen stasjon ved Finsand, og etter at Sperillbanen ble åpnet startet D/S Bægna å trafikkere strekningen Finsand - Sørum.

Sperillbanen

Driften av Sperillbanen ble aldri noen suksess. For det første var banen en blindtarm uten noe stort trafikkgrunnlag. Det trange budsjettet gjorde at banen var dårlig fundamentert og hadde krappe kurver, noe som gjorde at togene måtte gå med en hastigheter på bare 30 km/t. Over myrene ved Hallingby kunne man kjenne at toget gynget på det dårlige underlaget. Jernbanen kom dessuten antakelig dessuten alt for sent, etter at motorisert trafikk langs landeveien hadde gjort sitt inntog. Allerede etter ett års drift innså man dette, og persontrafikken ble redusert. 

Sperillbanen

D/S Bægna ble tatt ut av trafikk den 11. oktober 1929, da båten gjorde siste reis fra Sørum til Finsand. Etter dette overtok en motorbåt fram til båttrafikken ble endelig nedlagt. I 1933, etter bare 7 års drift ble persontrafikken nedlagt fullstendig. Etter dette gikk det bare godstrafikk på banen. Men unntak av krigsårene, var også godstrafikken minimal. Etter krigen gikk det ett godstog i uka på banen. Den hadde fullstendig mistet sin relevans. Når banens 25-års markering fant sted i 1951 ble det satt opp et jubileumstog. 


Kun togpersonalet, jubileumskomiteen og 3 passasjerer var om bord. 31. juli 1957, etter nøyaktig 31 års drift, gikk det aller siste toget på banen. I perioden frem mot midten av 1960-tallet ble skinner og sviller fjernet. I dag er det ikke mye å se etter banen. E16 er lagt i jernbanetraseen over lange strekninger og kun noen fundamenter og sirlig oppstablede murer er tilbake. Men mellom banens to tunneler, Stueberget tunnel (43 m) og Bergsund tunnel (598 m) er traseen tilnærmet intakt og fin å benytte som turvei. De to tunellene er selvsagt også inntakte. Den nordre enden av Bergsundtunellen er avlåst og benyttes som potetlager.

Sperillbanen

Viktig med dokumentasjon for ettertiden ved store ekspedisjoner.

sperillbanen

Banemannskapet anno 2022

Sperillbanen

Det var mange høye steinfyllinger som var intakte.

Sperillbanen

Jeg lånte bort Bella og Hailey til jentene, så hadde jeg begge hendene fri til å fotografere.

fuglekasse

Det var ikke samme standard på alle fuglekassene som hang langs traseen.

dansk svensk gårdshund

Mor og datter som jeg var og hilste på i oktober.

dansk svensk gårdshund

Dyp konsentrasjon og samarbeid er veldig viktig når man prøver å finne fram dit som cachen er.

https://sognafaret.blogspot.com/2021/10/valpetitt-pa-dansk-svensk-gardshund.html

Den andre tunnelen var ikke lange stubben, så der gikk vi rett gjennom og fortsatte stien bortover.

skulptur

Der satt det en mann og ventet på oss...

dansk svensk gårdshund

For en gangs skyld var det medbragt mat på tur, så vi tok en avstikker opp på en liten kolle. Slo oss ned i sola og bare koset oss en times tid.

sperillbanen

Joda jeg skal innrømme at det er veldig trivelig å sitte i solhellinga og skravle over både kakao og appelsin.

border collie

Wallace var slett ikke sikker på at det ikke var igjen noen knekkebrød i rumpetaska mi.

leonberger border collie dansk svensk gårdshund

 Ikke helt sikker på hvem som satte mest pris på å få leike litt før vi gikk videre.

leonberger border collie dansk svensk gårdshund

Bella er så behagelig med små hunder så vel som store. Hun inviterer til leik så sant anledningen byr seg.

leonberger border collie dansk svensk gårdshund

Vi får prøve å få til flere turer med disse her utover sommeren og høsten.

leonberger border collie

Kan ikke si jeg husker noen hun ikke liker jeg.

leonberger border collie

Takk for turen, neste gang blir det litt mindre snø og kursen settes mot annet mål i Ådalens dype skoger.