fredag 5. mai 2023

Stolpejakt på Storøya

 golden retriever storøya stolpejakt

Jeg har vært på Storøya mange ganger tidligere, både på geocaching og for en gåtur med hundene. Det er et sted det holder å besøke en gang i året eller med noen år imellom. Grei runde om du vil ha litt variert terreng.

storøya stolpejakt

Vi parkerte i enden av brua, den brua er halvveis flytebru, så jeg liker ikke å måtte rygge om det kommer biler i mot. På lørdag var det skikkelig surt vær til tider, så jeg var jammen glad jeg hadde litt ekstra garderobe i bilen.

storøya stolpejakt

Hundene liker best å gå midt på brua, de er nok litt usikre på alt vindværet og bølgene, men slike turer har de godt av.

storøya stolpejakt

Halveis over brua blås det så ørene til hundene blafret

storøya stolpejakt

Men jeg hadde trua på at dette kom til å bli en bra tur etterhvert, for godværet var på vei.

storøya stolpejakt

Det var ikke mange som hadde tatt ut båtene sine fra havna ennå. Det er jo ikke lenge siden isen gikk, så det er vel kanskje ikke så rart.

storøya stolpejakt

På parkeringa ved bruenden så var det bare å finne fram telefonen, så jeg fant de 15 stolpene.

storøya stolpejakt

Jeg valgte å gå runden mot venstre, det virket lunere å gå gjennom hyttefeltet isteden for stranda til å starte med.

storøya stolpejakt blåveis

Blåveisen hadde virkelig startet å blomstre, hele øya hadde mer blåveis enn jeg har sett der tidligere. Kan hende jeg har vært der for tidlig eller for seint tidligere turer.

storøya stolpejakt

Godt det ikke var like mange av disse som det var av blåveisen.

storøya stolpejakt blåveis

Se all blåveisen

storøya stolpejakt

Man bare må ta bilder når en passerer så mange av dem.

storøya stolpejakt

Totalt var det 15 stolper å scanne. En utenfor stien, sikkert for at de kunne la den telle som en svart stolpe.

storøya stolpejakt

Jeg hadde kun med meg kompaktkamera i dag, da det har bedre zoom. Det er mange år siden jeg kjøpte det, men det har aldri blitt noe favorittkamera. Har man først begynt med speilrefleks kamera så blir det en favoritt. Men det er forholdsvis tungt å bære rundt på. Men jeg angret litt i dag, for blåveisbilder blir jo ikke så fine med compaktkamera,

storøya stolpejakt

Det er nok noen uker fram før golfsesongen starter opp.

storøya stolpejakt

Kanskje greit å ha tatt dem før sesongen åpner...

storøya stolpejakt

Vinden ga seg etterhvert, men direkte varmt ble det ikke.

storøya stolpejakt

Mange bratte skrenter rundt på øyene i Tyrifjorden. Jeg møtte ei dame på runden i dag, hun var hakket ivrigere enn meg. Hun hadde tatt 3366 stolper for to år siden, og 4488 i fjor. Hun gikk litt mer systematisk til verks og samlet kart og fullførte nivåer. Så jeg har nok langt igjen før jeg blir så ivrig. Men trivelig å snakke med og vi ble stående en stund nede i lia. Jeg møtte et par andre også, så jeg hadde nok valgt å gå runden motsatt av alle andre.

storøya stolpejakt golfbane

Litt bemerkelsesverdig at jeg så flere fugler på runden i dag, enn jeg gjorde på tiden i fugletittetårnet på fredag.

storøya stolpejakt

Så bar det straka vegen til topps.

storøya stolpejakt leonberger

Noen meter måtte forseres på snøføre. 

storøya stolpejakt  tysbast

Overraskende mye tysbast langs stien

storøya stolpejakt  golden retriever

Så var det bare å legge ivei oppover mot den svarte stolpen

storøya stolpejakt  hvitveis

På veien ned igjen fant jeg ei lita slette med hvitveis. Tipper det kommer flere av dem utover når varmen kommer.

storøya stolpejakt

Før det bar rett ned i et forholdsvis vått område. Kunne nok valgt noe annet enn joggesko der noen meter.

storøya stolpejakt

Mye vindfall der også, så det var blitt noen alternative stier å følge rundt disse.

storøya stolpejakt golden retriever leonberger

Nyte utsikten når man kan, snart skulle vi inn i skauen igjen.

storøya stolpejakt

Kan ikke si annet enn at denne turstien er litt i overkant tilrettelagt

storøya stolpejakt

Godt en ikke var der når det skjedde

storøya stolpejakt

Langs vannkanten tilbake til bilen ble det skikkelig varmt, sola steika og det blås ikke lenger.

storøya stolpejakt  kvinand

Kvinanda lå og duppet i bølgene. Jeg tittet litt rundt etter maken, for fugler er stort sett par. Regnet med at hun lå på egg et sted i nærheten.

storøya stolpejakt

Tror nok ikke jeg kommer til å spise noe niste her noen gang.

storøya stolpejakt  fiol

Fiolene var overbevist om at det snart er sommer. Jeg har aldri forbunnet denne som noen vårblomst, selv om den kommer tidlig.

storøya stolpejakt

Havnepromenade

storøya stolpejakt

Nesten borte ved kaianlegget så det ut til at ei stokkand hadde laget reir

storøya stolpejakt  knoppsvane

To svaner padlet rundt. Det så ikke ut som de hadde planer om noe redebygging.

storøya stolpejakt

Det var mer påkrevet å spise

storøya stolpejakt

De brydde seg ikke noe om at jeg kom med hunder

storøya stolpejakt

Alle stolpene funnet og vi kunne gå til bilen igjen

Stokkand storøya stolpejakt

Ei enslig stokkand svømte langs flytebrua.

storøya stolpejakt  stokkand

Hodet over vannet

storøya stolpejakt linerle

Ved bilen spankulerte linerla i vannkanten

statistikk

Sånn er ståa etter dagens scanning


6 kommentarer:

  1. Wow! What an intriguing place fantastic nature photography and of course ~ your sweet doggies ~ Xo

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  2. Geowatching is a very good Hobby. I hope, I can Do one day if my knee is well again....

    I enjoyed so much your walk with your dog.

    Greetings by Heidrun

    SvarSlett
  3. Så mye blåveis det var det. Det må være veldig kalkrikt der siden tystbasten også vokser der. De er også så fine.
    Flott tur!

    SvarSlett
  4. Du är i full gång med dina stolpar och jag tycker att man ska leta så länge det är roligt och inte låta det bli en tvångsgrej. Men kanske tyckte kvinnan du mötte att det var just så roligt som det ska vara att hitta jättemånga stolpar. För min egen del är jag lite bekymrad över om jag kommer ut i skogarna över huvud taget i år. Vad fint med blåsippor och tibast. Det ska bli spännande att komma hem i morgon. När jag åkte var det massor av snö och bara tussilagon hade visat sig.

    SvarSlett
  5. You do get to have so many interesting adventures with always so many things to see.

    SvarSlett
  6. Du har blitt en ganske ivrig stolpe-jeger du :) Ja, de golf-folka er det best å holde seg unna. Nøve og jeg fikk kjeft, enda vi gikk i skaukanten. De er tydeligvis ikke så gode på å treffe det de skal...

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...