tirsdag 9. mai 2023

Lage lotionbar

 lage lotionbar

Patran var tom for lotionbarer og jeg hadde igjen bare ei lita flis av min siste. Så når hun var hjemme en tur mellom jobbingen, så laget vi en ny ladning.

lage lotionbar

Patran sto for kokkeleringen, veiing opp av råvarer og finne fram former. Jeg fant frem både bivoks, sheasmør og cockosolje, olivenolje og E-vitamin.

lage lotionbar

To vesentlige ting egentlig. Det ene er oppveiing og det andre er at ting skal smelte og blandes i vannbad så ting ikke koker.

lage lotionbar

Nå må jeg bare huske å kjøpe lut og geitemelk en dag, så jeg får laget meg såper også. Nå har jeg bare igjen de to jeg kjøpte på historiskmuseum for noen uker siden.

lage lotionbar

Det er en tålmodighetsprøve å smelte alt sammen, for man må være forsiktig med varmen.

lage lotionbar

Så var alt smeltet og blandet, da var det bare å helle det over i formene.

lage lotionbar

Så er det bare å prøve å ikke søle for mye.

lage lotionbar

Patran førte ann med stødig hånd.

lage lotionbar

Fordelen med lotionbarer er at de kan brukes bare de får kjørlet seg ned og bli stive. Når en lager såpe derimot går det 6-8 uker før du kan bruke dem. Luta må "sette" seg så det er såpe og ikke malings fjerner som tar både skinn og negler i samme slengen.

lage lotionbar

 Så etter et par timer kunne de vippes ut av formene og tas i bruk.

øye


7 kommentarer:

  1. Kul med egen tillverkning men det verkar kräva en del tålamod och noggrannhet. Resutltatet ser jättefint ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går egentlig ganske raskt, men man må være veldig nøye når man måler opp.

      Slett
  2. Så flinke dere har vært, og så fine de ble! Hvor kjøper du former og ingredienser?

    SvarSlett
    Svar
    1. sunvita.no har de fleste ingrediensene du trenger, formene kommer fra wish.com stort sett. Søke litt på nettet så er det mange oppskrifter og steder en får kjøpt det en trenger.

      Slett
  3. Thank you for this presentation. Making soap is on my wish list.
    Maybe now I will dare to try. They look so nice.
    All the best and beautiful days ahead!😘❤️

    SvarSlett
  4. WOW, those are very cool and pretty too. You are very talented.

    SvarSlett
  5. I make soap at home. Your lotion bars are beautiful! They must feel wonderful.

    -Soma

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...