fredag 12. mai 2023

Stolpejakt på Jevnaker

 Randsfjord kirke jevnaker stolpejakt

Været var flott og det var helg, så da var det bare å finne på noe. Det ble stolpejakt på Jevnaker med de to karetene som var sluppet så langt. Nå er det sluppet flere, men de skal jeg ta når jeg er på de kanter av en annen grunn.

jevnaker stolpejakt randsfjord kirke

Både kirka og kirkestua ligger inne på kirkegården. Hver gang jeg har parkert der for å gå tur eller scanne stolper tidligere, så har det alltid vært noen der for å stelle med gravene. Det er ei stor parkering og det er sentralt for flere lokasjoner.

jevnaker stolpejakt

Stolpejakt på Jevnaker innebærer både noen i sentrum og noen i utkanten langs stier ved fjorden. Jeg startet med ullgenser, men den måtte av før vi var tilbake til bilen igjen.

jevnaker stolpejakt

Det er mange flotte steder på Jevnaker, men de har aldri vært en av mine steder å bosette meg. Denne gata hadde sikkert het havnepromenaden om den hadde ligget ved sjøen. Men den førte opp igjen til byen og en bruktbutikk.

jevnaker stolpejakt

Det som overrasket meg mest var hvor dødt det var i sentrum. Lørdag formiddag og sentrum burde yre av et flommende folkehav. Men de holdt seg trolig til hagene sine, i og med at det var så flott vær.

jevnaker stolpejakt

Det er gjort endel for å få Jevnaker til å bli et attraktivt område å tilbringe dagene. Aller helst bosette seg, for det er ikke hav av jobber her heller.

jevnaker stolpejakt

Det fine med Jevnaker er alt vannet rundt. Det er ypperlig for varme dager på tur med hund.

jevnaker stolpejakt

Resten av stolpene var plassert i området rundt Hadeland glassverk, og Torbjørnrud Hotel.

jevnaker stolpejakt

Jeg passerte tydeligvis før åpningstid, for det var mer folk her når jeg kom tilbake.

jevnaker stolpejakt

For å være ærlig så trives jeg best når glassverket ikke er åpent.

jevnaker stolpejakt

Vi krysset veien og satte kurs langs vannkanten mot Haugerstranda.

jevnaker stolpejakt

Rundt hotellet er det mange naturstier.

jevnaker stolpejakt

Sikkert romantisk å gå tur her for de som er i det hjørnet.

jevnaker stolpejakt

Torbjørnrud hotell tilbyr glamping. Det var utallige telt som var slått opp i hagen ut mot Randsfjorden. Jeg vil vel hevde at prisen er en anelse i overkant for et teltopphold med tilgang til do og dusjmuligheter. 

jevnaker stolpejakt

Det var lagt ned en god del jobb i nærmiljøet for å skape litt atmosfære, men...

jevnaker stolpejakt

Stien fortsatte forbi hotellet og bort på Haugerstranda, der det både er badepark og festival på sommeren.

jevnaker stolpejakt

Enn så lenge var det kun beverne som voktet stranda.

jevnaker stolpejakt

Det var en bobil som hadde valgt å tilbringe helga der. 

jevnaker stolpejakt

Jeg fulgte stien som går langs bekken oppover. Her har jeg gått noen ganger tidligere, ganske trivelig her også egentlig.

jevnaker stolpejakt

De har faktisk prøvd å lage det litt trivelig langsmed bekken.

jevnaker stolpejakt

Fiskeren på krakken har sittet der i mange år.

jevnaker stolpejakt

Vi fulgte veien oppover til vi kom til Gamleveien. Her visste jeg at det gikk en sti litt lenger opp som krysser ned igjen til glassverket.

jevnaker stolpejakt

De gamle glassverkboligene er vernede boliger, så der er det ikke bare å pusse opp om du skulle ønske det.

jevnaker stolpejakt

På vei til bake til bilen var det mer graffiti


6 kommentarer:

  1. Trevligt att få hänga med till en ny plats i det härliga vädret. När jag har letat efter boenden har jag ibland stött på erbjudanden om glamping men det kostar oftast betydligt mer än en liten stuga med självhushåll. Men det finns säkert många som tycker att det är exotiskt och mysigt.

    SvarSlett
  2. Flotte turområder der. Ja, det er best når det ikke er så mye folk. Sånne bekker er så koselige. De minner meg om der jeg vokste opp.

    SvarSlett
  3. I really enjoy seeing all of those interesting places, thanks for taking us along. Have a wonderful weekend!

    SvarSlett
  4. I am always thrilled to see places from your beautiful corner of the world, Lillian.
    Thanks for taking us along with these gorgeous photos.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
  5. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan legg igjen en kommenter med min blogg side? Jeg er så ikke teknisk!!! Men det er Amy fra Midt i Mjøsa....nydelig tur rundt Jevnaker, der har jeg aldri vært, men blir fristet når jeg ser din post. Og Stolpejakt, dette er noe jeg har lyst å begynne med selv, spennende! Også har du en leonberger?! Det har jeg også! Er det tispe eller ung gutt? Begge hundene var nydelig! Ha en flott lørdag fra jeg og gjengen midt i Mjøsa!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er rart du ikke får kommentert med den. Får du ikke lagt inn nettadressen? Jeg har ei leonberger tispe på 4 år.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...