mandag 1. mai 2023

De sier det er mai

 snø i mai

Jeg visste jeg hadde tatt bilde en gang, og jeg fant det igjen. 2. mai i 1985 var det mer snø på jordet enn det er i dag. 

snø i mai

Men i dag snør det. Ikke store filler, men noe som delvis går over i regn til tider. I går skinte sola, og jeg prøvde meg en tur på jordet med hundene. Det var nok snø til at det gikk over fjellstøvlene, så jeg måtte holde meg i ytterkant av snøen. På jordet var det bare kline, så det ble en balansegang.

silje

Jeg føler bitte litt for sol, varme og blå himmel akkurat nå. Selv om jeg er glad i vinteren, så synes jeg det er på tide at våren får gjøre sitt før det blir sommer.

snø i mai golden retriever leonberger

I går var jeg nemlig forholdsvis effektiv med både husvask og hundevask. Det begynner å tørke opp på gårdsplassen, så da går det ann å vaske hunder. Kanskje de ikke blir så seige med en gang igjen.

snø i mai golden retriever leonberger

Jeg tenkte ikke på at de ikke hadde fått tur før jeg vasket dem, så da var det ikke så fristende å legge turen til et sted de ble veldig skitne med en gang. Ikke før de hadde tørket i det minste.

snø i mai golden retriever leonberger

Da er det trygt med snø. Jeg kunne godt tenke meg snøfritt snart sånn egentlig. Det er liksom greit med grus og grønt gras når det er mai måned.

snø i mai golden retriever leonberger

Hundene setter stor pris på snø ennå. Tror egentlig de kunne hatt snø hele året. 

snø i mai golden retriever leonberger

Ulempen med nyvaskede hunder på våren, er at det virkelig setter fart på røytinga. Særlig Hailey sin. Ingrid tok en runde med børsten når hun var her i går ettermiddag. Men på kvelden skulle en ikke tro hun hadde blitt børstet siste året.

snø i mai golden retriever leonberger

I kveldinga er det spådd sol, så da er det bare å håpe på at våren kommer i morgen med mer sol og mer varme.

snø i mai golden retriever leonberger

Så vidt jeg husker så ble det bart til 17. mai i 1985 også, men jeg kan nok glemme noe fjellturer i langhelga i mai i år. Tror det blir snø til fjells i veldig lang tid i år. Det er mye snø i fjellet.

hestehov

Jeg har hestehov i grøftekanten hos meg, så jeg kan ikke si at våren ikke har vært innom i det minste. Det er helt greit at det ikke er arbeidsdag i dag, mai er fin sånn. Fridagene står i kø.


4 kommentarer:

  1. Ja, det er ikke første gang det er snø i mai, og helt sikkert ikke siste gang heller. En gang kom det snø i lufta på 22. mai der jeg bodde før, og denne luften fra nord er så iskald at det er ikke til å tro. Så vi kan få flere overraskelser.

    SvarSlett
  2. WOW, that is some May! I hope you get some real Spring weather soon.

    SvarSlett
  3. Vad bra att du har alternativ där rentvättade hundar inte blir smutsiga av att springa omkring :D Snön får gärna försvinna helt och där jag är nu finns det inte en enda snöfläck någonstans. Men jag gissar att det är annorlunda när jag kommer hem igen till helgen. Men jag längtar, precis som du, efter sol och blå himmel. Kanske lite värme också :D

    SvarSlett
  4. It looks like the dogs had lots of fun! And as Brian said above, I hope you will soon see spring arriving in your beautiful landscape.
    Thanks for sharing at http://image-in-ing.blogspot.com/2023/05/uh-oh-i-had-few-more-quilts-to-share.html

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...