tirsdag 30. mai 2023

Grøftekanter

 hare

I fare for å gjenta meg selv, men mai måned har vært full av aktivitet. Tror ikke det har vært en eneste nedtur i mai. Bortsett fra en ødelagt felg på bilen etter et ublidt møte med en fortauskant. Men litt utur kan ikke ødelegge en helt fantastisk måned. 

hare

Så mange opplevelser og turer som gir minner for lange tider framover, og takket være bloggen så kan jeg minnes mange år framover, jeg kan dele gleden med deg som leser og vi kan nyte øyeblikkene som perler på en snor.

hare

Det er nesten så jeg gleder meg til årskavalkaden som kommer nyttårsaften allerede, og ennå er vi ikke halvveis i året ennå. Denne haren sitter på samme jordet og spiser hver morgen når jeg drar på jobb. Så da måtte jeg ta med fotoapparatet og knipse noen bilder en dag. 

hare

Det er slett ikke bare jeg som synes vinteren henger lenge i. Haren har også mye hvitt på seg til å kunne trekke inn i sommerkåpa.

hare

Den bøyer seg ned og napper gras som den sitter på to for å spise det opp.

hare

Jeg venter hver morgen på at jeg kanskje kan få øye på noen hareunger også. Det så jeg i fjor sommer. Kanskje dette rett og slett er pappa'n?

hvitveis

Hvitveisen er ikke klar for å slippe taket ennå. Det er fine blomster så de pynter virkelig opp i en ellers grå grøftekant.

hvitveis

Grøftekanter er ikke så grå lenger egentlig. Bladene har kommet på trærne og heggen blomstrer.

elva

Elva er fremdeles rimelig stor av smeltevann. Det er ikke ofte jeg tar bilde nedover elva, som regel er det fossen som får æren til å være motiv.

liljekonval

Liljekonvallen er kommet, og da er det praktisk talt sommer her. Mange knupper ennå, så jeg må nok gi den noen dager til før det blir et nydelig teppe av den.

løvetann

Det stod en liten løvetann så freidig og tilfreds på landeveiens grøftekant i sølevann til knes. Et bustehue lyste gult: Å nei, hvor jeg er fin! Den hadde nettopp speilet seg i sølepytten sin. I grøfta gikk en liten pjokk, som pjokker ofte går, i våt og skitten kjeledress, med gult og bustet hår. Han satte seg i søla ned og strakte ut ei hand og nappet opp med rot og topp sin første løvetann. På vegen kom det mange barn, de kvidret lyst og lett imens de ordnet fort og flinkt en blåveisblå bukett. Og pjokken ropte: «Se på meg, hva jeg har funnet her!»

løvetann

Men barna bare lo og sa: «Så pjuskete den er!» «Å, nei så menn,» sa pjokken, «jeg skal ta den med til mor, så sier hun at den er fin og jeg er veldig stor.» «Det si'r hun for å trøste deg,» sa de som stod omkring, «for du er bare fire år og skjønner ingenting.» Da stabbet pjokken hjem igjen og snufset lite grann, og blomsten hang med hue ned og lengtet etter vann. Han åpnet døra seint og tungt, og plutselig sa mor: «Å, gid så fin en blomst du har - å, nei hvor du er stor!» «Du si'r det for å trøste, du,» sa pjokken likegla'. «Å langt ifra,» sa mor og lo. «Jeg mente det jeg sa. Det aller største mor vet om, er nemlig guttemann som kommer hjem og har med seg sin første løvetann.»

4 kommentarer:

  1. Fina bilder på haren och en jättesöt berättelse på slutet :D Här börjar liljekonvaljerna slå ut men än så länge är det bara någon knopp som har blivit blomma.

    SvarSlett
  2. Ja, det er mye fint å finne i grøftekantene. Hvitveisen er jo en av de flotteste blomstene som vokser vilt der. Søt harepus!

    SvarSlett
  3. So beautiful. Such a cute bunny too. Watching you watching it.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  4. I'm glad you had a fabulous month. That rabbit is so cute and the flowers are really pretty!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...