mandag 8. mai 2023

Stolpejakt på Røyse

 Røyse Bønsnes kirke


Dagen startet kipt med snø og regnvær, men utover dagen hadde Hr Yr lovet solskinn, så jeg tok sjansen på noen Stolpejaktenkart. 1. mai ble det sluppet to kart på Røyse og kursen ble satt til Bønsnes kirke.

Røyse Bønsnes

PÅ Bønsnestangen hadde de miniloppemarked. Det var ikke noe som fristet meg den dagen, men man kan jo stikke innom om man er på de kanter i sommer og se om det havner noe nytt der,

Røyse Bønsnes

Joda det ser ut til  at Hr Yr kom til å få rett. Man må jo ha trua når planen er gåtur og scanning av stolper.

Røyse Bønsnes

Både fioler og blåveis bugnet det av i skauen. Jeg hadde ikke tatt med meg kamera, for det var forholdsvis grått når jeg dro hjemme fra. Akkurat det angret jeg på, for når jeg kjørte hjem dro jeg forbi et jorde som hadde fult av traner som spiste. Planen var å ta med kamera i bilen dagen etter for å se om de var der da.

Røyse Bønsnes

Det er mange turstier på Røyse og jeg tror jeg har gått de fleste av dem i forbindelse med Stolpejakter og Geocaching opp gjennom.

Røyse Bønsnes

I år tror jeg det er flere enn tidligere som holder på med dette. Det er i allefall mange flere hyggelige folk. I fjor kan jeg ikke huske at jeg snakket med noen andre når jeg holdt på. I år har jeg snakket lenge med en hyggelig dame på Storøya. Jeg tok igjen en mann i dag og ble gående sammen med han et stykke og delte erfaringer. Han hadde begynt ett annet sted enn meg, så vi gikk i hver får retning nede på veien. 

Røyse Bønsnes blåveis

Fortsetter det som nå så kan det bli veldig mange hyggelige samtaler før stollpeåret er over. 

Røyse Helgelandsmoen

Dagen ble avsluttet med kartet på Helgelandsmoen. Der var det forholdsvis vått i terrenget på en av stiene. Sikkert lurt å vente til det har tørket litt opp før den tas egentlig.

Røyse Helgelandsmoen

Her er det noen som har jobbet iherdig og lenge. 

Røyse Helgelandsmoen

Runden på Helgelandsmoen gikk på alt fra våt bekk, tørr sti i diverse bredder og noen meter på asfalt. 

Røyse Helgelandsmoen

På Helgelandsmoen fulgte jeg etter en mann, men han gikk bare fortere og fortere for å unngå å gå samtidig med meg. Det var litt gøy, for han gikk forbi et par stolper bare for å få litt avstand.

Røyse stolpejakt

Etter dagens resultat så har jeg tatt 75 stolper, så dette tyder bra på årets sesong i forhold til tidligere sesonger. Ja om jeg ikke går lei da... Stolpejakt er godt egnet for turer i nye områder, jeg som holder på med Garminutfordringer, så er stolpejakt grei for å få både høydemeter og lengde meter. 


9 kommentarer:

  1. What charming shots filled with such a wonderful atmosphere, thank you for sharing always such great images and lovely stories!
    Sending my dearest hug across the many miles
    Xx Daniela @ ~ My little old world ~ (Dany)

    SvarSlett
  2. Jag brukar också prata lite med de jag möter som också letar stolpar. Här sätter jakten igång till helgen men hur det blir för min del får vi se. Bra gjort att redan ha hittat så många :D

    SvarSlett
  3. Du får sett mye fin natur når du er ute og jakter stolper. Vakre fioler og blåveis.

    SvarSlett
  4. A great series of photos here! Thank you for joining our party each week!
    http://image-in-ing.blogspot.com/2023/05/forrest-is-putting-his-big-boy-shoes-on.html

    SvarSlett
  5. The post hunting sure sounds like a fun and excellent way to see the sights and to keep healthy.

    SvarSlett
  6. Wonderful captures though I have no idea what pole hunting is,

    SvarSlett
  7. Love the shots and you sure do some long hikes. I'd join you if I could. Not sure I could keep up, but I'd try.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...