lørdag 27. mai 2023

Kuslipp på Hjelmerud

 ku kuer kalv kalver

Når mai kommer og sommeren nærmer seg så vi kuene ut av fjøset. Jeg skjønner vel ikke helt hvorfor det skal være så stor happening, men fint for meg da. Så får jeg tatt noen bilder. Det ble ikke så mange bilder i år som det har blitt tidligere ganger når jeg har vært der.

ku kuer kalv kalver

Jeg dropper både grilling og resten av den sosiale delen. Den trenger ikke jeg, jeg vil bare se dyra jeg. Det var mer fart i kuene i år, enn det har vært tidligere.

ku kuer kalv kalver

Men noen hadde litt tid til å ta seg en stopp så Sofie fikk sett på dem. Mø sa hun når de passerte.

ku kuer kalv kalver

Milkshake in making

ku kuer kalv kalver

Men brått så ble det skikkelig fart på dem nedover veien mot beite.

ku kuer kalv kalver

Jeg måtte le litt av hun som poserte to meter fra fjøsdøra før den ble lukket opp. Virket som hun følte seg veldig modig. Vi var borte å klappet litt på dem, de likte godt å bli klødd i panna.

ku kuer kalv kalver

Godt å komme ut i sola selv om de går fritt inne i fjøset hele vinteren.

ku kuer kalv kalver

Både kuer og ungdyr skulle slippes på beite, så det ble puljevis aktivitet.

ku kuer kalv kalver

Snart er det siste mulighet for tur i utmark før du kan treffe på både kyr og sauer. De skal jo være snille de som blir sluppet, men har man med hund så er det greit å holde litt avstand. Man vet aldri.

ku kuer kalv kalver

Tipper det var noen støle damer dagen etter når de skulle ut igjen.

ku kuer kalv kalver

Det er bare å skygge banen når disse kommer dundrende

ku kuer kalv kalver

Så kommer det noen til slutt som tar livet med ro og skjønner at de skal ha tilgang til grønt gras i mange måneder framover.

ku kuer kalv kalver

Egentlig trenger de ikke gå lenger enn utenfor fjøsdøra for å finne de første grønne tustene.

ku kuer kalv kalver

Så kom kalvene med bjeller, de skal slippes til skogs seinere i sommer. Det må først bli litt gras der.

ku kalv kuer kalver

Når kuene hadde kommet ned på beitet så tuslet vi etter. Det er litt gøy å se hvor mye de koser seg ute etter en lang vinter inne.

ku kalv kuer kalver

Kuene jogget rundt på jordet flere runder, det var tydelig at det var moro.

ku kalv kuer kalver

Flere som ville være med på party.

ku kalv kuer kalver

Kalvene skal til skogs når det blir litt mer mat der. De har på bjeller for at de skal bli funnet igjen.

ku kalv kuer kalver

Om du ikke har vært å sett på kuslipp så kan du jo prøve å få det til neste vår.

ku kalv kuer kalver

Rundetid på 10 blank

ku kalv kuer kalver

Gjengen dilter etter

ku kalv kuer kalver

Nyt sommeren jenter!


Etterpå ble det iskrem på alle sammen på bensinstasjonen.

3 kommentarer:

  1. Vilken fart och energi. Det måste ha varit spännande för Sofie och hon vet ju hur de låter och kan prata med dem :D

    SvarSlett
  2. Those are some fine looking cows ! And of course they are necessary for the ice cream that came later !

    SvarSlett
  3. We love seeing the cows, they all look like they have such great personalities!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...