søndag 7. mai 2023

I beverens rike

 vårfølelse

Det er ikke mye annet enn at isen er borte fra elva, som gir vårfølelse for øyeblikket. Den store varmen har ikke kommet og det er fremdeles kuldegrader om natta. Plantene mine kommer til å bli kjempestore før de kan plantes ut i drivhuset. Jeg har ikke tenkt å lage til varme der, så jeg får vel smøre meg med tålmodighet.

vårfølelse border collie

Jeg lånte med meg Pink nede i havna ved elva en dag. Mine bader for et godt ord og det passet dårlig med to våte hunder den dagen. Lenge siden jeg og Pink har vært på tur på egenhånd, så da er jo hun overlykkelig.

vårfølelse border collie

Det var ikke så mye vann i elva som det virket fra brua. Jeg hadde regnet med at dette fjellet var oversvømt. Denne gangen var vi på tur for turen sin skyld, så jeg satte meg litt ned på en stein og nøt sola.

vårfølelse border collie

Blir nok mange timer her til sommeren. Fossebrus og soling kan friste meg. Nå som alle mine hunder går sammen, så slipper jeg å ha dårlig samvittighet for en som står igjen hjemme i hundegården, mens vi andre bader.

vårfølelse border collie

På ettermiddagen ble det trilletur med Ingrid, så Pink fikk dobbel dose denne dagen.

vårfølelse border collie

I fjor så var det endel merker etter beveren på andre siden av elva, så jeg tenkte at jeg skulle gå til toppen av fossen. Hadde et håp om at det var forholdsvis bart i solhellinga så det gikk ann å komme fram.

vårfølelse border collie

Pink av i poseringshjørnet denne dagen og så ut til å nyte dagen i sola.

vårfølelse border collie

Det ligger alltid lenge snø i stien langs elva, og det var ikke noe unntak i år. Jeg satset på at jeg kom fram på kanten inn mot skauen, men jammen hadde det blitt mye kvister der. Pink hoppet og spratt inimellom buskene, men jeg tok bitte litt mer plass enn henne.

vårfølelse border collie

Hun sjekker stadig hvor jeg er og hva jeg holder på med, før hun tar en runde og kommer tilbake igjen. Det er en veldig begrenset stripe med skau langs elva, så det er ikke vanskelig å holde oversikt.

vårfølelse

Alt for tidlig for øyestikkerne som det pleier å vrimle av her ved sankthanstider. 

vårfølelse border collie

Pink mente det var god plass å komme fram her. Jeg kan ikke si jeg var fult så enig i akkurat det. Men det var ikke snø der i det minste.

vårfølelse bever

På toppen av fossen var det tydelige merker etter beveren. Men det var ikke tydelige spor fra i år. Helt klar at dette var gnagd i fjor. Håper de kommer tilbake i sommer, så skal jeg se om de kommer i havn med denne tømmerstokken. Det er ikke så lite optimistisk prosjekt for dem.

vårfølelse border collie

Pink konkluderte også med at det ikke var noen ferske beverspor i området. Det optimale er jo å finne beverhytta og kanskje få tatt bilder av en haug med beverunger... men det kan en vel se langt etter.

vårfølelse

Det er buska til høyre i bildet det er gnagd på. Som du ser er det ikke så lite.

vårfølelse

Det er en liten stund før det er badevann

vårfølelse border collie

Det blei ei ny pause i sola ved elvekanten. Pink fordrev tiden med pinnemaltraktering i høyt tempo.

vårfølelse border collie

Den var små som gryn iløpet av sekunder.

vårfølelse border collie

Takk for turen, det blir nok flere.



8 kommentarer:

  1. It was a pleasure for me to explore the realm of the beaver with you and Pink. It's nice there by the water!
    🌸❤️🌸
    Warm May greetings!
    Traude 😘
    https://rostrose.blogspot.com/2023/04/monets-garten-ein-blumiger-tag-in-wien.html

    SvarSlett
  2. Det ser ut som Pink storkoste seg med deg!
    Bever er det i nærheten her også.

    SvarSlett
  3. Such a fun time Pink was having and those beavers sure have been busy!

    SvarSlett
  4. So beautiful and I love it that winter is leaving and spring has arrived. Great shots.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  5. Fina naturbilder som vanligt./Margareta

    SvarSlett
  6. Pink ~ You 'steal the show' for me but that is gorgeous country you are roaming ~ you are one handsome doggie ~ Xo

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  7. Pink är så fin och det är klart att hon har koll på var du är. Hon är ju en vallhund :D Kul för både dig och henne att vara ute tillsammans. Bäverspår fanns det men jag hoppas ni får se bävrar också någon gång. Det vore kul att få se :D

    SvarSlett
  8. Ahhhh Spring is here! Lovely photos and I know that Pink had a very happy day!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...