mandag 15. mai 2023

Utplanting i drivhuset

 drivhus

Nå har jeg trua på at det blir vår. Nå har skauen begynt å bli grønn og snøen er borte fra jordet. Nå ligger det bare bittelitt igjen i skaukanten. Pappa har begynt å pløye og trekkfuglene synger så det ljomer. 

meitemark

På fredag etter jobb spadde jeg opp all jorda i drivhuset. Da vrimlet det av meitemarker, så jeg håper plantene mine kommer til å trives der i sommer. Digre feite meitemarker, som kravlet rundt. Jeg har aldri likt meitemarker, men de gjør jorda fin for planter så da får jeg bære over med dem.

drue

Jeg klippet ned tørre kvister på forskjellige planter. Det ser ut som bare en av de tre druene har overlevd vinteren. Jeg spadde ikke opp røttene, dersom jeg skulle tatt feil og de spirer fra rota iløpet av våren. Jeg får heller spa de opp til høsten om de ikke kommer seg utover våren.

vårskudd

Det tar ikke mange ukene før dette treet er fult av hvite blomster tenker jeg. Knoppene har blitt ganske store allerede.


Rosebuska så også død ut, men det ser ut som et lite skudd har klart seg. Det stikker litt ut i plenen, så jeg satte en pinne som markør der. Ellers så forsvinner den nok sikkert ved første plenklipp.

peon

Jeg tok vekk døde planter fra bedet når jeg førts var der, da kom peonen skytende opp.

peon

Litt lenger bort i bedet var det flere peoner som hadde kommet litt lenger opp fra bakken.

pinseliljer

Pinseliljene pleier alltid å blomstre i pinsen, håper de klarer det i år også. Det tyder bra så langt.

drivhus

Jeg måtte fortsette å spa opp resten av jorda i drivhuset, så jeg fikk plantet ut alt jeg har hatt på kjøkkenet siden mars. Det er godt med litt bedre plass der igjen.

jordbær

Jordbærplantene har klart seg bra gjennom vinteren.

drivhus

I år går jeg for en ny variant for å støtte opp tomatplantene. I og med at det er en god del av dem, så holder det ikke bare med ytterveggene for å støtte dem.

luffa natursvamp

Jammen ble det ikke en 3-4 planter av frøene jeg kjøpte for å teste natursvamp. Blir spennende å se om jeg får til så det kommer svamper på plantene i løpet av sommeren også.

squash

Squash håper jeg også at jeg kan spise noen av iløpet av sommeren.

agurk

Agurkplantene var ikke blitt så store. Ingen av dem faktisk, så jeg håper de kommer seg. Ellers blir det nok ikke noen agurker å spise.

tomatplanter

Patran bar ut plantene fra kjøkkenet og satte de på verandaen, så tok jeg de derfra for å ta dem ut av pottene så jeg fikk plantet dem.

drivhus

Da er det bare å passe på å vanne godt, lufte litt når det blir varmere og krysse fingrene for stor avling utover sommeren. Tar du en titt inn på  TrädgårdsFägring, så får du kanskje noen ideer til din egen hage.


10 kommentarer:

  1. Nå er det meldt om kun 2 grader her natt til 17.mai, så jeg flytter inn planter i drivhuset igjen som jeg hadde satt ut. Mai er en lunefull måned, og jeg håper at det ikke blir så kaldt som de mener at det kan bli. Får håpe at det ikke fryser hos deg i drivhuset ditt!

    SvarSlett
  2. Våren kom jättesnabbt och det hann knappt bli vår innan vi fick meteorologisk sommar. Ibland går det undan. Vad du har jobbat och fått mycket gjort och jag håller tummarna för att du ska kunna skörda massor av goda grödor under sommaren och hösten :D

    SvarSlett
  3. You sure do have a nice greenhouse and I'll bet you are happy to have planting season here!

    SvarSlett
  4. I love seeing the signs of new life in the green leaves

    SvarSlett
  5. Gardens are coming back. When I was growing up almost everyone had a garden. My mother canned many veggies for the winter. A fond memory. I hope your crop is all you wish for.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  6. My goodness you were busy! happy Spring to you!

    SvarSlett
  7. Hej Lillian!
    Flera av mina gurkfrön grodde inte alls så jag får nog så lite till. Tomaterna har jag fortfarande inne, då växthuset är fyllt av dahlior och andra sådder. Sådde några meloner också, hoppas att det blir något. Visst är det trevligt att se hur allt växer.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  8. I wish I could talk my husband into turning over my dirt in the backyard so I can plant my vegetable garden. :( Sometimes he gets a little lazy! But there's a light at the end of the tunnel my son said he'd come over as soon as he gets a chance. He's such a good boy! Have a wonderful day & good luck with your planting!

    SvarSlett
  9. Jag har ju också växthus, men odlar inget ätbart än vindruvor och lime! Ibland klämmer jag ner en tomat- och en chiliplanta också, men det är ganska fullt därute i år.
    Vi har växthuset byggt mot en husvägg och så har vi monterat ett luftvärmeaggregat som automatiskt slår om mellan värme och aircondition. Det senare behövs nu när det kan bli uppåt 45 grader på dagarna och under 0 på nätterna. Men i år har vi sluppit oroat oss för både kyla och värme där ute...
    KRAM-Susie

    SvarSlett
  10. Nu syns det att det kommer bli vår även hos dig. Och du har en ljuvlig tid framför dig. Här börjar det gå över i sommar eftersom det varit så varmt och när värmen väl kom gick det himla snabbt. Spännande med egen luffa.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...