onsdag 6. april 2022

Sperillbanen 23.9 kilometer

Sperillbanen

Kan jeg friste deg å være med meg på en spennende oppdagelsesferd rett i nærmiljøet?

Sperillbanen

Når man ikke er så kjent i Ådalen, men kjenner noen utflyttede Soknedølinger... ja da blir man brått litt kjent i Ådalen også. Jeg hadde kommet over noen bilder på nettet og lurte på om Åse ville være med på en familietur ei helg. Jeg har hørt mye om denne Sperillbanen fra tiden med geocaching, men jeg dro aldri for å få logget disse cachene. Det gjorde Åse i helga.

Sperillbanen

Det var overraskende kort fra rasteplassen og opp til den gamle jernbanetrasseen. Jentene til Åse var spente og gikk foran oss bort til første tunnelåpning.

Sperillbanen

Dette fasinerende synet møtte oss, og jeg tror kanskje vi traff det optimale tidspunktet for et besøk her.

Sperillbanen

Sperillbanen stod ferdig 31. juli 1926 etter en byggeperiode på 4 år. Banen var en 23.9 kilometer lang sidebane til Randsfjordbanen og gikk fra Hen til Finsand ved Sperillen. Byggingen av denne jernbanestrekningen må kanskje kunne sies å være et av Norges mest feilslåtte samferdselsprosjekter, noensinne.

Sperillbanen

Etter at Randsfjordbanen åpnet i 1868 var det et stort engasjement i Ådal for å få bygget en jernbane gjennom dalen. En så at andre tilsvarende dalfører som hadde fått jernbane opplevde en betydelig vekst som følge av effektiv kommunikasjon. Det var sågar ambisjoner om å bygge jernbanen helt til Fagernes, men etter en klassisk norsk lokaliseringsstrid vant alternativet fra Eina over Tonsåsen kampen om trase for Valdresbanen. Det var også et alternativ til jernbane som det samtidig ble ivret for, nemlig det å bygge en kanal fra Tyrifjorden og opp i Sperillen. Samtidig som Randsfjordbanen ble åpnet ble nemlig dampskipet D/S Bægna satt i drift og trafikkerte ruta fra Hen og helt opp til Sørum i Begnadalen. 

Sperillbanen

En sluse ble bygget for å få båten frem, i Killingstrømmen. Flere sluser ble det ikke, så lenger kom ikke disse ambisiøse planene. Jernbane derimot, skulle det bli. Etter lang tids kamp besluttet Stortinget i 1921 endelig å realisere Sperillbanen. Men budsjettet var skviset helt ned til 3.9 mill. kr. og arbeidet skulle i stur grad utføres som nødsarbeid som virkemiddel mot arbeidsløsheten. Dette gjorde at planleggingen landet på en standard som senere skulle vise seg å være skjebnesvanger for banens drift.

Sperillbanen

Arbeidet med å bygge banen kom i gang i 1922 og ble utført av ådølinger og en del rallarer fra andre distrikter. Spesielt var mange gudbrandsdøler med på anlegget. Arbeidsstokken var rundt 60 mann og timelønna var 50 øre. I 1926 stod banen ferdig og ble åpnet med pomp og prakt den 31. juli dette året. Banen fikk 5 stasjoner, Grønvall, Hallingby, Somma, Ringmoen og endestasjonen Sperillen samt en rekke holdeplasser. En dampskipskai ble anlagt ved Sperillen stasjon ved Finsand, og etter at Sperillbanen ble åpnet startet D/S Bægna å trafikkere strekningen Finsand - Sørum.

Sperillbanen

Driften av Sperillbanen ble aldri noen suksess. For det første var banen en blindtarm uten noe stort trafikkgrunnlag. Det trange budsjettet gjorde at banen var dårlig fundamentert og hadde krappe kurver, noe som gjorde at togene måtte gå med en hastigheter på bare 30 km/t. Over myrene ved Hallingby kunne man kjenne at toget gynget på det dårlige underlaget. Jernbanen kom dessuten antakelig dessuten alt for sent, etter at motorisert trafikk langs landeveien hadde gjort sitt inntog. Allerede etter ett års drift innså man dette, og persontrafikken ble redusert. 

Sperillbanen

D/S Bægna ble tatt ut av trafikk den 11. oktober 1929, da båten gjorde siste reis fra Sørum til Finsand. Etter dette overtok en motorbåt fram til båttrafikken ble endelig nedlagt. I 1933, etter bare 7 års drift ble persontrafikken nedlagt fullstendig. Etter dette gikk det bare godstrafikk på banen. Men unntak av krigsårene, var også godstrafikken minimal. Etter krigen gikk det ett godstog i uka på banen. Den hadde fullstendig mistet sin relevans. Når banens 25-års markering fant sted i 1951 ble det satt opp et jubileumstog. 


Kun togpersonalet, jubileumskomiteen og 3 passasjerer var om bord. 31. juli 1957, etter nøyaktig 31 års drift, gikk det aller siste toget på banen. I perioden frem mot midten av 1960-tallet ble skinner og sviller fjernet. I dag er det ikke mye å se etter banen. E16 er lagt i jernbanetraseen over lange strekninger og kun noen fundamenter og sirlig oppstablede murer er tilbake. Men mellom banens to tunneler, Stueberget tunnel (43 m) og Bergsund tunnel (598 m) er traseen tilnærmet intakt og fin å benytte som turvei. De to tunellene er selvsagt også inntakte. Den nordre enden av Bergsundtunellen er avlåst og benyttes som potetlager.

Sperillbanen

Viktig med dokumentasjon for ettertiden ved store ekspedisjoner.

sperillbanen

Banemannskapet anno 2022

Sperillbanen

Det var mange høye steinfyllinger som var intakte.

Sperillbanen

Jeg lånte bort Bella og Hailey til jentene, så hadde jeg begge hendene fri til å fotografere.

fuglekasse

Det var ikke samme standard på alle fuglekassene som hang langs traseen.

dansk svensk gårdshund

Mor og datter som jeg var og hilste på i oktober.

dansk svensk gårdshund

Dyp konsentrasjon og samarbeid er veldig viktig når man prøver å finne fram dit som cachen er.

https://sognafaret.blogspot.com/2021/10/valpetitt-pa-dansk-svensk-gardshund.html

Den andre tunnelen var ikke lange stubben, så der gikk vi rett gjennom og fortsatte stien bortover.

skulptur

Der satt det en mann og ventet på oss...

dansk svensk gårdshund

For en gangs skyld var det medbragt mat på tur, så vi tok en avstikker opp på en liten kolle. Slo oss ned i sola og bare koset oss en times tid.

sperillbanen

Joda jeg skal innrømme at det er veldig trivelig å sitte i solhellinga og skravle over både kakao og appelsin.

border collie

Wallace var slett ikke sikker på at det ikke var igjen noen knekkebrød i rumpetaska mi.

leonberger border collie dansk svensk gårdshund

 Ikke helt sikker på hvem som satte mest pris på å få leike litt før vi gikk videre.

leonberger border collie dansk svensk gårdshund

Bella er så behagelig med små hunder så vel som store. Hun inviterer til leik så sant anledningen byr seg.

leonberger border collie dansk svensk gårdshund

Vi får prøve å få til flere turer med disse her utover sommeren og høsten.

leonberger border collie

Kan ikke si jeg husker noen hun ikke liker jeg.

leonberger border collie

Takk for turen, neste gang blir det litt mindre snø og kursen settes mot annet mål i Ådalens dype skoger.


tirsdag 5. april 2022

Årets første Holleiatur

Holleia 

Planen var rett og slett ikke å gå på toppen av Holleia, jeg skulle egentlig bare sjekke snømengden. Veien var stort sett bar hele veien oppover. Litt is i noen svinger bare. Helt oppe på Holleia var det litt snø, men den var så hard at den bar godt.

Holleia

I og med at jeg ikke hadde tenkt meg så langt så hadde jeg ikke med fotoapparat eller ly for den saks skyld. Så jeg måtte huske å snu i tide. Dette er ikke beste stedet å gå ned igjen i mørket med bare joggesko. Men som Ingrid påpekte, jeg kunne jo hatt crocs... det hadde vært verre.

elgmøkk

Nok en gang var det på tur der hvor elgen holder til. Her var det nok av både spor og møkk.

istapper

Når det er så varmt om dagen så var det plenty med istapper som laget store skulpturer både i høyden og bredden. Da var det egentlig bare å knipse løs for is smelter og da kommer aldri skulpturen tilbake. Kanskje en som ligner, men aldri den samme.

Holleia

Været var veldig skiftende, det var alt fra sol til snøvær.

Holleia

Når sola er på vei ned og hele fjellveggen er dekket av istapper, da kan en bare nyte naturen. Jeg bare gleder meg framover nå til alle turene jeg skal på med fotoapparat og hunder. Bare fantasien setter en stopper for hva 2022 bringer med seg.

Holleia

Det er jo litt gøy når det er flere som sier til meg at de er imponert over alt jeg finner på. Mange sier at "å det har jeg lyst til også" Ja da er det vel bare å gjøre det da? Det er da ingenting som hindrer dem. De trenger da ikke å være med meg for å få seg en fin opplevelse.

Holleia

Jeg har tatt grep for å kunne nyte, kvittet meg med energislukene jeg hadde i livet mitt. Det er faktisk grep alle kan ta for å ha det optimalt for seg selv. Finn ut hva du vil og gå for det. 

Holleia

En tilståelse til er vel at jeg er mer aktiv enn jeg får ut innlegg her. Det er vel alt det fine været som gjør at en har lyst til å knipse løs når en er på tur. Nå er snart påsken fylt opp av planer også, så jeg kunne godt tenkt med 8 dagers uke og døgn på 25-26 timer. Enn så lenge så er det bare å nyte turer som er gjennomført etter beste evne så langt.

Holleia

Snøbygene gikk i sirkler og stakk innom noen ganger, men for det meste så skinte sola. I morgen har jeg blitt invitert med på å utvide skjønnhetsproduktene mine. Jeg skal være med Anne å lage litt lepomader og annet stæsj. Det gleder jeg meg til og kanskje det blir et bilde eller to av den prosessen også.

Holleia

Ellers så venter jeg ennå på pakkene fra Wish med farge og former til såpekokingen. Jeg får kjøpe inn noen boller og sleiver til blandingen, kanskje noen ingredienser også. Etter kalenderen burde jeg starte opp med litt såing til drivhuset også. Og verandakassene. Og kanskje noen krukker. 

Holleia

Jeg har ventet på litt dårlig vær så det går ann å holde på litt inne. Ja for inne jobbing er ikke noe en skal holde på med når sola skinner. Inne kan en være når en blir gammel og dårlig til beins.

Holleia

Det ble en runde oppe i havna med Ronja i ettermiddag, med kamera. Det er ikke så lenge til istappene forsvinner, så da må en liksom passe på så lenge de er der. Patan er fortsatt hjemme på sykeperm fra militæret, så da tar jeg det litt roligere innimellom. Ronja er overlykkelig, for da vanker det sengekos på henne om natta. Det skal en ikke kimse av når en er en liten cocker,

Holleia

Stort sett bar vei oppover, ingen blank holke i det minste.

Holleia

Det er vel bare å nyte naturens kunstverk

Holleia

I påsken skal jeg opp på tolvputt for å sjekke om det er antydning til orrhaneleik der. Om det blir overnatting veit jeg ikke ennå. Ikke før i slutten av måneden i allefall.

Holleia

Nederst i veien var det litt mer snø i veien. Der ser en godt hvor mye sola varmer iløpet av dagen. Om kvelden er det iskaldt fortsatt.

Holleia

Fjellet blir nok varmt i sola og da danner det seg mange istapper nedover steinen.

Holleia

Bella legger i vei, og nå skal jeg snart trene henne til kløven. Planen er jo å ta noen overnattinger på fjellet når den verste myggsesongen har gitt seg. Da hadde det vært kjekt med litt bærehjelp.

Holleia

Vi snudde ved hytta på toppen, veien inn til Gnhildåsen var ikke oppkjørt med traktor engang. Det var spor etter noen som hadde gått innover der på truger tidligere i vinter. Derfor håper jeg på litt varmere så kanskje jeg slipper å vabbe innover.

Holleia

Det har blitt et skikkelig utkiktspunkt der etter at det ble hogget for noen år siden.

Holleia golden retriever

Sola begynte å tenke på å gå ned, så da var det bare å gå nedover igjen.

Holleia

Vi tok den gamle kjerreveien nedover, snøen bar brukbart så det var ikke noe problem.

Holleia

Stemningsfullt i solnedgangen.

solnedgang

Vi rakk hjem før sola gikk ned.