fredag 23. desember 2022

Kvelden før julaften

 hensmoen


Det var halv dag på jobb i dag, så var det juleferie på meg også. Vi var ikke mange som hadde møtt opp i dag, men julelunsjen hadde vi på onsdag, så det var vel ikke mye å ta tak i. Jeg hadde fått pakkelapp i posten i går, så jeg dro en tur til Sokna etter jobb for å hente frøene jeg hadde bestilt. 

juletreleiting

Vel hjemme igjen så var det tur med bikkjene og bågasaga. Det er jo tross alt julaften i morgen, og når ungene kommer hjem så må man ha juletre i stua.

julenisser

Det var ikke bare jeg som hadde på meg nisselue på tur for å finne juletre i dag. 

juletreleiting

Jeg hadde sett meg ut et par trær før snøen kom, men når en skal finne igjen buska så må man dytte av snøen. Det er ikke alt som er like kjapt å få av, noe sitter mye bedre enn annen snø. Det er ikke så enkelt å få flyttet seg unna raskt nok. Godt en har langt hår, så en slipper å få all snøen nedover nakken.

juletreleiting

Men med mange kuldegrader så er det ikke så enkelt å bli kvitt all snøen igjen. Så da gikk vi rundt som noen snømenner alle sammen.

juletreleiting

Grantreet var litt langt, så det trengtes litt justeringer før jeg skulle dra det med meg hjem.

juletreleiting

Da var det bare å legge ivei ned til jordet igjen. Men jammen var det tungt nok å få med seg.

juletreleiting leonberger

Pappa tok traktoren og hentet det øverst på jordet, han skrapet veien avlikevel, så da slapp jeg å dra det oppover bakken. Eneste kommentaren han hadde når han lempet det av, var om jeg kom til å ha plass til dette inne. Ja inn får en det alltids. 

bordercollie

Når juletreet sto på verandaen for å bli litt snøfritt forhåpentligvis, gikk jeg ned til Dua mi. Jeg anså meg som frisk igjen, i alle fall ikke så smittsom. Pink møtte meg i gangen, så da snudde jeg og tok henne med en runde i havna nede ved elva.  Men etterpå fikk jeg koset litt med henne.

juletre

Når jeg kom hjem igjen tok jeg og monterte juletrefoten på treet og fylte opp med vann. Kanskje det ikke røsser så veldig med barnåler før det skal kastes ut igjen.

juletrepynt

Med litt pynt på treet ble det skikkelig julelukt og julestemning i stua.

juletrepynt

Denne julekula kjøpte jeg til min første jul etter at jeg hadde flyttet hjemmefra. Det begynner å bli noen år siden.

julegaver

Lurven passer på så ingen smugklemmer eller titter på gavene før i morgen kveld.

julegaver

Jeg har en barnslig glede for i morgen kveld. Ønsker alle en riktig god jul! Jeg skal nyte fridagene og bare kose meg fram til neste år! Så får jeg se hvor mye oppdateringer det blir her...






10 kommentarer:

  1. Det var et voksent juletre du fikk inn i stua! Det blir nok flott når det er ferdigpyntet. God jul til deg også! 🌲

    SvarSlett
  2. That is a big tree, but will look lovely when decorated. Merry Christmas to you.

    SvarSlett
  3. Beautiful tree and all that snow. Wow.

    • ★ Merry ★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
    •。★ Christmas ★。* 。
    ° 。 ° ˛˚˛ * _Π_____*。*˚
    ˚ ˛ •˛•˚ */______/~\。˚ ˚ ˛
    ˚ ˛ •˛• ˚| 田田 |門| ˚
    * Joy to all! ♫•*¨* Peace on Earth ♪♫•*¨*

    Thank you for joining the Feline Friday Blog Hop.

    Have a purrfect Feline Friday and weekend, Lillian. Scritches to the precious furbabes. ♥

    SvarSlett
  4. Everything sure is pretty but it sure looks cold out there!

    SvarSlett
  5. Oops, I forgot to say thanks for joining our Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett
  6. Så fin den første julekula di er. Håper du får noen fine juledager. God jul!

    SvarSlett
  7. Det är något speciellt och extra kul med att hämta sin egen gran från skogen. Så gjorde vi alltid förr men sedan jag blev änka har jag nöjt mig med en plastgran och det går bra det också även om en riktig gran är mycket finare. Du blev en riktigt fin tomtenisse där i alla snön :D Ha en riktigt fin fortsättning på julen!

    SvarSlett
  8. Thanks for joining our Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett
  9. I enjoyed reading your Christmas tree "saga" on your post today. Felt like I was there in the snow with you!

    SvarSlett
  10. It looks like you had a wonderful Christmas!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...