lørdag 29. juli 2023

Skibladner fra Totenvika til Eidsvoll

skibladner mjøsa

Jeg har lenge hatt lyst til å kjøre Skibladner på Mjøsa, og i år gjorde jeg alvor av planene mine. Kenneth har pappaperm så han og Sofie slo følge på turen. Jeg hadde slett ikke bestilt regnvær, i alle fall ikke slikt sprutende vær som det var på kaia i Totenvika når Skibladner klappet til kai.

Sofie er helt i hundre når hun skal være med bestemor på tur, så da er det klampen i bunn og bare å holde seg fast. Vi dro hjemmefra litt tidlig så det skulle passe med sovingen hennes. Vi tok en litt ekstra runde ned til Feiring og opp igjen før hun våknet. Det sprutregnet det meste av tiden.

Vi fant raskt ut at skulle du være med måtte du være ute lenge før avreisetidspunktet som var oppgitt. Når vi var på kaia så hadde de trukket landgangen opp og var klar til å kaste loss. Jeg tok fram strengestemmen og jammen la de landgangen på plass igjen så vi kunne komme ombord.

skibladner mjøsa

Velkommen om bord i verdens eldste hjuldamper! Etter flere års opphold på grunn av brobygging, seiler DS Skibladner igjen ned Vorma til Eidsvoll brygge. Skibladner er i våre dager først og fremst turistskip. Skibladner gjør det mulig for de reisende, i fullt monn, å oppleve mjøslandskapet slik det bør sees — fra sjøsiden. Selv om skipet skovler seg fram med bra fart, tar turen selvsagt lengre tid enn med tog eller bil.

Mjøsa har i alle tider spilt en viktig rolle som transportåre, både om sommeren og om vinteren. Pilegrimer i middelalderen brukte også traseen over Mjøsa på sin ferd mot Nidaros. 2. august 1856 ble Skibladner satt i fart. Siden da har skipet hele tiden gått i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer. Skibladners ærverdige restaurant holder en nesten 170-årig tradisjon i hevd og tilbyr den berømte laks og jordbær i Første Plads Madsalon.

I middelalderen kom mange pilegrimer sjøveien til Hamar og ble satt i land enten ved sundstedet i Åkersvika eller andre steder langs Mjøsstranda. Dagens pilegrimer kan følge pilegrimsleden over Mjøsa med DS Skibladner. Verdens eldste hjuldamper i rutegående trafikk fra 1856, er vernet som kulturminne og går om sommeren i fast rute mellom Eidsvoll og mjøsbyene Hamar, Gjøvik, Lillehammer og Moelv. Skibladner er pilegrimsbåt og tilbyr derfor spesialpris for pilegrimer med medbrakt pilegrimspass.

skibladner mjøsa

Skipet eies og drives den dag i dag av Oplandske Dampskibsselskap, som ble etablert i 1852. AS Oplandandske Dampskibsselskap (O.D.S.) ble opprettet gjennom en folkeaksjon i 1852 for å drive dampskipstrafikk på Mjøsa, og eier og driver Skibladner, med det formål å opprettholde rutedriften og antikvarisk riktig bevaring.

Skipet er et unik klenodium som favner om distriktets og Norges historie innen samferdsel, teknologi, næringsliv og utvandring. Skipets restaurant har en førsteklasses renommé som spisested med matkultur og innredning i særklasse.

Tekniske data om DS "Skibladner"Bygget ved Motala Verksted i Sverige i 1854 - 1856
Ombygget av Akers Mek. Verksted i 1888. Forlenget 20 fot, ny dampmaskin og kjeler. Samme maskin i dag.

Lengde: 165 fot
Bredde: 16 fot 7 "
Dybde: 5 fot 6 "
Trippel ekspansjon dampmaskin som yter 606 hk
Maks fart: 14 knop ved 44 omdreininger
Marsjfart: 12 knop ved 42 omdreininger
Skovlehjul av stål, 5 m i diameter. Hver skovle har 8 skovleblad som er 230 cm lange og 70 cm brede
Maskinen er bygget av Akers Mek. Verksted i 1888. De opprinnelige dampkjeler var kullfyrt. Ombygget for bruk av olje i 1920, og ble skiftet ut med nye kjeler i 1983
Damptrykk: 12 kg/cm2. Ikke overheter.
Oljeforbruk: 2500 l pr dag ved distanse 100 nautiske mil (6 anløp og 10 timer)
Mannskap: mininum 6, i henhold til Skibskontrollens bestemmelser. Maks 20.
Høyeste tillatte antall passasjerer: 230 i tillegg til mannskap (20)

skibladner mjøsa

Jeg var veldig glad for at Kenneth var med på denne turen, den hadde blitt fryktelig kjedelig å ta aleine. Fra kvart over tolv til litt over halv fem før vi var tilbake på kaia igjen. Båten var ikke helt sånn som jeg hadde forestilt meg kan du si.

Det hadde jo hjulpet på om været hadde vært bedre. Nå var vi bare ute på dekk for å titte litt fra tid til annen mellom regnskurene.

Skulle man hatt servering så måtte man bestilt middagen sammen med billetten, for det var ikke mulig å gjøre i etterkant, eller på båten.

skibladner mjøsa

Du kunne få kjøpt postkort i kiosken med frimerke, slik at du fikk det stemplet fra Skibladner.

Vi fant en ledig krok og slo oss ned med en rømmevaffel.

Vaffel med rømme og jordbærsyltetøy gikk ned på høykant.

skibladner mjøsa

Det var gøy å stå på setet for å se ut av vinduet. Etterhvert så fant vi oss en lunere krok, så vi kunne ta av oss yttertøyet i det minste.

Båtens gamle røykerom var dekket for servering

Da Skibladner forlot Mjøsa for å fortsette nedover Vorma mot Eidsvoll var det såpass opphold at vi satte oss litt oppe på dekk. Når Skibladner passerte bruene tutet den. Det syntes ikke Sofie var noe særlig. Jeg tror ikke hun skjønte hva den høye lyden var, eller hvor den kom fra. I og med at disse bruene er veldig tett, ble det mye tuting på turen.

skibladner mjøsa

Når vi nærmet oss Eidsvoll tittet sola gjennom skyene og flere folk trakk opp på dekk. Da fikk vi høre ukas gullkorn. En mann snakket høyt og skulle vel antagelig brife litt til kompisen sin. Jeg fikk ikke helt med meg starten av samtalen, men jeg har en tendens til å høre etter hva andre snakker om når de står så nære meg. Temaet var at det var veldig viktig med jording. Men det var ikke noe problem med hus. Alle hus var jordet. Å sa kompisen. Ja alle hus sto jo i jorda så de var jordet.... Eh han var nok ikke elektriker eller særlig skarp på slike tekniske ting.

Eidsvoll brygge

Vi gikk ned under dekk og fant oss en grei plass nå som båten var så si tom for folk. Veldig mange skulle av og like mange eller flere skulle på båten. Da var det greit å ha funnet seg et sted å sitte før køa slapp inn på båten.

skibladner mjøsa

Etter ei flaske med melk og tørr bleie så meldte trøtten seg. Da var pappa god å ha.

Jeg tok en liten runde så hun kunne få roet seg litt.

Når jeg kom tilbake hadde hun sovnet i armkroken

skibladner mjøsa

Skoa ble testet da det var ganske glissent langs den ene benken. Det var noen malingsflekker på golvet som hun gjerne skulle sjekket ut. Siden hun er vant til å kunne krabbe rundt var det ikke så enkelt å få henne til å holde seg på beina. Men golvet på Skibladner var ikke særlig anvendelig til krabbing. Det var rimelig vått, for å si det sånn.

Etter tre kvarter dubb var Dua mi veldig klar for at det skulle skje noe.

Vi nærmet oss Totenvika og Sofie ble plassert i bæremeisen så vi kunne gå i land.

skibladner mjøsa

Takk for turen Skibladner, greit å ha tatt turen, men noen ny tur blir det ikke.

Veldig trivelig når unga vil være med på tur. Dagen ble avsluttet på Evjua strandpark Viken II med biff og eplekake med biff til dessert. Virkelig en god kokk og veldig trivelig personale.