søndag 16. juli 2023

Edens hage

ringblomst

Ja jeg kan vel ikke skryte på meg noen Edens hage, jeg har ikke ett eneste epletre jeg kan plukke eple fra for å friste en mann. Men jeg har plenty ringblomster da, som har startet blomstringen.  

ringblomst

Ikke har det skjedd så all verden her i det siste heller. Det har regnet og litt sol, men med ei skur i ny og ne. Jeg legger ikke ut på store utflukter i regnvær, så da er det ikke så mye å melde om fra denne kanten. Patran skal på ny ferietur så jeg har vært litt sjåfør til flyplass denne helga. Siden flyplassannsatte i Italia streiket i går ble det brått en tur til Torp flyplass i dag tidlig isteden for tur til Gardermoen i går. 

ringblomst

Godt en ikke er så opphengt i fastsatte planer så en kan snu seg rundt og legge nye planer. Ikke har det blitt noe bading i det siste heller, jeg har vel ikke badet siden før vi dro til Island. Elva har blitt stor igjen, men jeg håper nå at badetemperaturen har holdt seg. Man kan da ikke være ferdig med å bade midt i juli?

ringblomst

Jeg skal jobbe ei uke til nå, så har jeg ferie i ei uke til. Da er planen noen dagsturer, så får vi se hva det utvikler seg til. Noe overnatting på fjellet er for tidlig, det er alt for mye insekter ennå. Det må jeg nok drøye til neste ferie uke med å få til.

ringblomst

Ulempen når det regner endel er at man fort glemmer å vanne de pottene som står under tak, eller i drivhuset. De som er i verandakassene får mer enn nok vann på egenhånd.

pus katt kattepus pusekatt

Gartnerhjelpa er aldri langt unna når jeg holder på ute. Om jeg sitter på verandaen så ligger han på golvet under bordet. Går jeg så følger han etter. Agurkurten jeg sådde første året jeg hadde drivhuset, har virkelig klart å holde seg i live og spredt seg utover. Jeg sådde dem for å tiltrekke humler og bier inn i drivhuset, og det har jeg i allefall klart.

pus katt kattepus pusekatt

Oliver sjekker om jordbærene er modne. Det har stort sett vært en håndfull å plukke inn hver dag den siste uka.

jordbær

Det ser jammen ut til at det er noen å høste i dag også.

jordbær

Det ble en håndfull i ettermiddag også.

tomatplante

Tomatplantene har begynt å sette blomster også, så det tar vel en stund før jeg kan spise tomater hver ettermiddag.

peoner

Regnvær er ikke det helt store for peoner, så nå har jeg snart ikke en eneste blomst igjen av dem. 

himmel

Det har ikke vært mye tordenvær i sommer, men det har vært mye svarte skyer. 

pus katt kattepus pusekatt

Jeg har en plastikkdunke på gårdsplassen som jeg har vann i til å vanne med. Hundene bruker den til å avkjøle seg på varme dager og jeg tror alle bruker den til å slukke tørsten. Nå skulle den vært tømt og vasket igjen.  Den blir veldig fort skitten når sola er framme.

hage

Det skal graves til kloakken i høst, så jeg vet ikke hvor mye av dette som står til neste år. Jeg håper de ikke raserer det meste. for dette her er jeg veldig fornøyd med. Jeg hadde tenkt å formklippe granbuska, men jeg får se om den får stå før jeg legger mye jobb i den. 

bringebærrose

Disse holder seg helt til frosten kommer, så nå er det bare å nyte utover. Disse bryr seg ikke om det kommer mye regn eller ei.

peon

Peoner skulle blomstret hele sommeren

peon keiserlys

Fordelen med gamle bed er at blomstene glir over i hverandre og de avløser hverandre utover sesongen.

humle

Humla fanget i flukten

humle

Men det står flere i kø for å få seg litt nektar.

orkide

Alle orkideene på jobb står i full blomst nå, godt de blomster lenge så jeg har dem når jeg kommer tilbake fra ferie også forhåpentligvis.

orkide

Jeg skal nyte siste uka før ferie og håpe på knallvær uka etter. Kos dere resten av søndagen!




16 kommentarer:

  1. Hej Lillian!
    Det växer fint hos dig. Ringblommorna är fina, jag lyckas inte med dem, konstigt. Fina stora jordgubbar, jag tror att jag måste förnya mina plantor. Vi hade väldigt torrt hela juni, men nu i juli har vi fått regn nästan varje dag.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
  2. Så vakre bilder og enda vakrere gartnerhjelp. Takk for at du deler

    SvarSlett
  3. Så flotte jordbær! Ja, pioner skulle ha blomstret hele sommeren.

    SvarSlett
  4. Pretty flowers, wonderful berries and such a cute kitty!

    SvarSlett
  5. It is delightful to see the colours you have, though I would mourn the early loss of the peonies due to rain. I hope you get good weather for your holidays and that you get an abundant crop of all you sow.
    ERin

    SvarSlett
  6. Absolutely beautiful flowers! Thank you for sharing and have a nice day!

    SvarSlett
  7. You have a lovely garden, beautiful flowers and delicious strawberries. Oliver is a cute kitty. Beautiful photos. Take care, have a wonderful week!

    SvarSlett
  8. Jättefina ringblommor! Dom är på gång hos mig men det tar lite tid innan dom börjar blomma.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvarSlett
  9. Beautiful flowers. Wow. I want the kitty too. Cutie pie.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  10. Oh the kitty photos are my favorites but the floral shots are awesome ~ Wow!

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  11. You might not have apples but you have strawberries which are perfect for Wimbledon and your peonies are gorgeous! Here's to upcoming happy holidays!
    Wren x

    SvarSlett
  12. Ringblommor är fina så kanske duger de till att snärja en man...om du skulle vilja det. Men annars får du njuta av allt och behålla det för dig själv. Och dela med oss i bloggvärlden så klart. Kul med en liten trädgårdshjälp i form av Oliver :D Förr var det väl Bella som var din hjälpreda och hon var nog inte så duktig på det. Många fina blommor har du även om du inte låter helt nöjd.

    SvarSlett
  13. What a beautiful paradies your garden is. Love to stroll around with you and thanks for the Link at my project "T in die neue Woche". Your T is perfect for a garden, I like the style. Next time please set a link to it, so maybe your reader likes to see.

    Greetings from Tenerife

    Nova 🌴

    SvarSlett
  14. Det er ikke så verst paradisisk å ha jordbær å by på heller!
    Ja, plutselig ble det unødvendig å vanne ute. Samler også vann i bøtter og spann, og hunden slukker stadig tørsten der :)

    SvarSlett
  15. Ooooh, I love Oliver! It`s again a pleasure seeing your post at the linkparty. The orchids seems to have a face.

    Thank your being part at
    MosaicMonday

    SvarSlett
  16. Thanks for joining our Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...