tirsdag 18. juli 2023

Stolpejakt Holmestrand

holmestrand stolpejakt

 Vil du være med meg en runde i Holmestrand sentrum tidlig en søndag morgen? Været var litt ruskete til tider, men du blir ikke våt... men det ble derimot jeg.

stolpejakt holmestrand

Tidligere i sommer har jeg kikket litt på Holmestrand. Det er liksom et sted du bare kjører forbi. Jeg var der en gang for å bade i havet da ungene var små, så det må ha vært på slutten av 1990-tallet. Da det ble til at jeg måtte kjøre Patran til Torpflyplass, så tenkte jeg at jeg kunne ta en stolpestopp der. 

stolpejakt holmestrand

Hr Yr hadde vel ikke akkurat slått på stortromma når det gjaldt været, men det var nå opphold når avkjørselen kom. I og med at det var søndag, så var det gratis parkering hele dagen. Jeg hadde først bare tenkt å ta de som var satt opp langs bryggeområdet. Men når det var greit turvær så tok jeg like godt alle sammen.

stolpejakt holmestrand

De første regndrøppene kom her allerede, men de ga seg ganske raskt. Totalt ble det 12 kilometer i dag, 50 stolper, solskinn og styrtskur om hverandre. Jeg ble våt til skinnet da jeg var ute på en molo første gangen det regnet rimelig tett, uten noe å søke ly under.

stolpejakt holmestrand

Når jeg tenker meg om så hadde jeg regnjakke i bilen, men den forble i bilen. Det var jo bare spådd litt utrykt og når man først er blitt våt, ja da kan man jo gå våt til man er ferdig.

stolpejakt holmestrand

Jeg kan ikke skjønne at de har parkeringsplasser til alle disse båtene som lå til kai. De satser vel på at ikke så mange bruker båtene sine samtidig kanskje?

stolpejakt holmestrand

Holmestrand skal jeg tilbake til ei helg, da skal jeg overnatte på Holmestrand fjordhotell. Og jeg veit akkurat hvem jeg skal lure med meg på tur.

stolpejakt holmestrand

Det meste av turen var opphold med glimt av sol på slutte av runden. Ellers hadde jeg gått til bilen tidligere og dratt hjem. Holmestrand er en gjennomført fin by med mange små detaljer. 

stolpejakt holmestrand

Holmestrand vokste fram som trelasthavn fra omkring 1550, da hollendere kom hit etter trelast. I 1663 ble stedet tollsted under Tønsberg, og i 1744 ladested. I 1752 fikk stedet bystatus. I seilskutetiden hadde byen en blomstringstid, men ved overgangen til dampskip ble den liggende i en bakevje som sjøfartsby. Vestfoldbanen, som ble åpnet 1881, førte til en del ny virksomhet. Av større betydning var det at Holmestrand i 1902 etter åpningen av Holmestrand-Hvittingfossbanen ble utskipningshavn for tremasse fra Hvittingfoss i nåværende Kongsberg kommune. Banen ble nedlagt i 1938.

stolpejakt holmestrand

I 1716 ble byens nordre del lagt i aske, og i 1884 brant hele daværende søndre bydel. Til den eldre bebyggelsen som er bevart, hører blant annet hovedbygningen på gården Nedre Gausen fra 1740-årene. Holstegården, som trolig er bygd i 1756, er fredet. Her er Holmestrand museum, som viser byens historie og har minner om byens kjente kunstnere. På 1800-tallet var byen kjent for sitt medisinske bad.

stolpejakt holmestrand

Jeg så på kartet at det skulle være stolper lenger opp i terrenget også, så jeg håpet på litt utsikt i det minste.

stolpejakt holmestrand

Holmestrand har en variert industri med hovedvekt på jern- og metallindustri og verksted- og trevareindustri. A/S Nordisk Aluminiumsindustri ble etablert i 1919 i Holmestrand for å videreforedle råaluminium til både halvfabrikata og ferdigvarer. Fabrikken ble kjøpt av Hydro i 1986 og fikk navnet Hydro Aluminium Rolled Products (valseverk). Fabrikken ble solgt til fondet KPS Capital Partners i 2021. I dag er det resirkulert aluminium som utgjør det meste av råmaterialet som videreforedles. Bedriften produserer aluminiumsprodukter som siden blir til alt fra bygningsplater til aluminiumsfolie. I tillegg til valsing drives lakkeringsvirksomhet.

holmestrand stolpejakt brusbokser

Det meste av trafikken ved Holmestrand havneterminal gjelder lossing av aluminium. Boart Longyear AS har en fabrikk i Hof som produserer fjellboringsprodukter. I Eidsfoss holder Eidsfoss Mekaniske Industrier AS og A/S Eidsfoss Verk.

holmestrand stolpejakt

Jeg savnet egentlig sjølukta når jeg gikk der. Her luktet det ikke mye hav. Det er vel kanskje mest brakkvann ennå, etter Drammenselva...

holmestrand stolpejakt

Er folk blitt mer beviste på havene sine nå, eller er det førts nå jeg har lagt merke til alle disse velstelte hagene rundt om kring?

holmestrand stolpejakt

Mye inspirasjon å hente her, om det er det du er ute etter.

holmestrand stolpejakt

Jeg hadde sett litt på kartet for å prøve å få til en nogen lunde grei runde uten for mye fram og tilbake gåing. Så jeg gjorde meg ferdig med bryggene og la i vei opp i parken med scene og blomsterbed.

holmestrand stolpejakt

Det virket som de var veldig opptatt av at alle krakkene skulle ha forskjellige farger.

holmestrand stolpejakt

Her bommet jeg litt på veien skjønte jeg når jeg kom bort til neste stolpe, men det er ikke alt som er like enkelt å se på kartet som i virkeligheten. Noen stier er ikke så tydelige på kart. 

holmestrand stolpejakt

Et merkelig kirkebygg midt i byen.

holmestrand stolpejakt

Dagens andre skikkelige regnskur var nærmest et lite skybrudd. Da søkte jeg klokelig ly under et garasjetak. Regnet godt noen minutter da skal jeg si deg.

holmestrand stolpejakt

Når jeg sto der og tittet fant jeg ut at jeg hadde gått forbi ei trapp som trolig var starten på stien oppover i lia, der andre halvdel av stolpene var plassert. Jeg valgte å ta de før jeg tok de som var plassert rundt i gatene på veien tilbake til bilen.

holmestrand stolpejakt

Det viste seg å være lurt, for her var det ikke mange regndrøppa som kom gjennom tretaket som dekket stien oppover. Da slapp jeg å vente til regnet holdt opp med å komme meg videre.

holmestrand stolpejakt

Stien klatret seg bratt oppover til neste park med blant annet disc golf. Da var det litt problemer med å finne hva som egentlig var stien på kartet og hva som var snarveien til discgolfen. Så litt hit og dit ble det.

holmestrand stolpejakt

Fordelen med å klatre oppover er at man forhåpentligvis får litt utsikt.

holmestrand stolpejakt

Man får sett ned dit man har tråkket rundt tidligere på dagen.

stolpejakt holmestrand

Når jeg kom opp til noen krakker var det skikkelig sleip i stien så jeg lå langflat og kavet. Godt jeg var våt fra før, men jeg tørket opp sånn nogen lunde innen jeg kom tilbake til bilen på formiddagen. Jeg hadde tross alt avlevering halv åtte på morgenen på Torp flyplass. Utrolig hva man får ut av dagen om man kommer seg opp. Vekkeklokke klokka fem har jeg vel ikke hatt siden jeg holdt på aktivt med hundeutstilling.

holmestrand stolpejakt

På kartet viste det seg at jeg skulle komme fram til et lite vann etter en stund.

holmestrand stolpejakt

Der viste det seg å være riktig så idyllisk

holmestrand stolpejakt

Rekkverket var fult av måker som satt til tørk i sola etter regnskura.

holmestrand stolpejakt andefamilie

En andefamilie la på svøm når jeg passerte

holmestrand stolpejakt

På vei ned mot byen igjen passerte jeg ei snekke som trolig har hatt sin siste tur på havet.

holmestrand stolpejakt

Ned ei smal bakgate som snodde seg inne ved fjellveggen kom jeg ned til ennå ei kirke.

holmestrand stolpejakt

Når man kommer litt opp fra havet så blir det mer farge på husene.

holmestrand stolpejakt

Jeg krysset over terminalen og satte kursen mot de siste stolpene som hadde plasseringer ved ting som skulle vises fram.

holmestrand stolpejakt

Holmestrand fjordhotell uten en eneste badene gjest. Kanskje ikke så rart fant jeg ut når jeg googlet litt. Firmaet som driftet hadde meldt oppbud i mars 2023. Helt merkelig at det ikke er driftsgrunnlag for et hotell med slik beliggenhet. Så da måtte jeg revurdere overnatting på hotellet med den utvalgte... Ny plan følger.

holmestrand stolpejakt

Det var forholdsvis langt mellom skulpturene

holmestrand stolpejakt

På en liten høyde kunne man sitte å se på tålmodige fiskere ute på piren.

holmestrand stolpejakt

«Hotel Societeten, blant annet kjent for sin egenartede og vakre fasade, ble etablert på Gamle Tranberg gård i 1890. Hotellet var kjent som et badehotell siden det hadde god tilknytning til Holmestrand Bad, som på den tiden var velkjent og godt besøkt av folk fra nært og fjernt. Hotellet fungerte nærmest som byens storstue, og her ble det blant annet arrangert barnejuletrefester, danseaftener, private selskaper og premieutdelinger etter idrettsarrangementer og ikke minst teaterforestillinger og revyer. Hotel Societeten har gjennom årene rommet mange kulturpersonligheter, blant annet ble poeten Herman Wildenveys 25 årsdag feiret her i 1907″.

holmestrand stolpejakt

Det fikk meg til å lure litt. Er det ikke mulig å overnatte i Holmestrand om du ikke kjenner noen eller har egen bobil?

holmestrand stolpejakt

Ja, eller egen seilbåt? Men da sover du kanskje ikke ved bryggekanten. Ny googling og en havnet på Holmsbu eller Åsgårdstrand for å få leie seg et rom... her er det noen som har en jobb å gjøre ser det ut til.

holmestrand stolpejakt

Formiddagen endte opp med å bli både solrik og varm. Jeg var så si helt tørr igjen og jeg kunne sette kurs i retning av bilen igjen.

holmestrand stolpejakt

De var glade i brostein her

holmestrand stolpejakt

Men er det ikke noe vesentlig som mangler i denne settingen her.... Når man har både maler og modell, men mangler lerretet og staffeli?

holmestrand stolpejakt

Legger du merke til kumlokk når du går?

holmestrand stolpejakt








24 kommentarer:

  1. Så morsom og våt tur du fikk deg den dagen da. Min manns tante bodde i Holmestrand, og hun ble faktisk begravet i den siste kirken du tok bilde av. Holmestrand er en liten og hyggelig by, men overnatting var det dårlig med der ja. Vestfold er fullt av små idylliske byer, så du finner nok et sted der det er mulig.

    SvarSlett
  2. Thank you for taking me on this wonderful trek. It has been so hot and humid here I haven't taken a walk in about 5 weeks. The water was refreshing and the sights amazing
    Hugs Cecilia

    SvarSlett
  3. This was a really nice hike. Thanks for sharing it with me. I did enjoy all the photos and information.

    SvarSlett
  4. That was a wonderful tour! I love seeing all of the nicel little yachts in the marina!

    SvarSlett
  5. Holmestrand looks so inviting. I can see why you would want to go stay there. It looks perfect for a weekend. :)

    SvarSlett
  6. It;s so beautiful there! Looks like a place where you could spend days discovering its hidden treasures. Thank you for sharing this.

    SvarSlett
  7. Synd att du inte hittade nåt hotell att spendera några härliga dygn på. Och hur länge var du ute och gick egentligen!?
    KRAM-Susie

    SvarSlett
  8. That seems to be a nice place ! The dark clouds are amazing, because we sit here with a blue sky and cry for rain !

    SvarSlett
  9. Such a lovely area to explore! I love the photos of the harbor taken from the hiking overlook and that adorable family of ducks.

    SvarSlett
  10. What a nice post looks lovely there interesting too thanks for the tour :-)
    Have an interestinglytastic week 👍

    SvarSlett
  11. ...I love the harbor, sculptures and architecture, thanks for taking me along to see the sights.

    SvarSlett
  12. Thank you for the virtual tour! Your pictures are amazing!!

    SvarSlett
  13. Thank you for taking us along the wonderful walk and showing us some wonderful sights! And we remained dry!

    SvarSlett
  14. This was a wonderful trip!! I enjoyed seeing everything ( and staying dry!) The clouds added to the photos - they are so dramatic!! thanks for taking us along!

    SvarSlett
  15. Beautiful photos! Thanks so much for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2023/07/a-visit-to-sarah-p-duke-garden.html

    SvarSlett
  16. What an idyllic place having both the sea and mountain with woods ~ Awesome series of photos ~ thanks,

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  17. Beautiful place and you had me with all those boats. Right down my alley.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  18. You did a great job with this post. Impressive images and ideas, new for me.
    I appreciate a lot!
    Happy WW, Lilian! Have a fantastic week ahead! ❤️😘

    SvarSlett
  19. You got a comprehensive tour of the town including the hills and trails. I love how you checked out the local industries. I am always interested in what drives a town's economy. And yes, I look at manhole covers. Lots of cities have their own designs.

    SvarSlett
  20. Extraordinary article. In the photographs O can see the beautiful of the nordic sea, the beautiful of the Houses, and the powerful and Green Nature in your área. These Woods are splendorous and beautiest.

    SvarSlett
  21. Hi! Thanks for stopping at my blog.
    This is so beautiful! I think the dark skies contribute to the beauty of these pictures, but I'm sorry you had to get wet. I loved the city streets, the hills, trees and the waterfront!

    SvarSlett
  22. I absolutely enjoyed this delightful trip, Lillian!
    Your country is so BEAUTIFUL!
    I wish with all my heart that I could visit someday.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
  23. What an amazing place. Thank you so much for sharing your beautiful photos with us -- we really enjoyed the tour. :)

    SvarSlett
  24. Bra gjort att kämpa vidare i regnet och efter att du halkade också. Men du torkade så smånginom och fick upptäcka en fin plats som det var länge sedan du besökte. Många stolpar blev det också. Grattis till dem :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...