søndag 23. juli 2023

Hverdagen er best

regnvær

I går var det første dagen i ny ferieuke. Ja som du ser så er det ikke direkte solskinn ferien startet med. På fredag var jeg på kino og i går bøttet det ned hele dagen før jeg skulle på Gardermoen for å plukke opp Patran. Hva jeg har holdt på med i dag får du vite seinere i uka.

pus katt kattepus pusekatt

Vil du være med en runde oppe i havna for å se hvordan min hverdag er? Det varierer litt hvor jeg går tur, noen ganger er det bare å gå opp i havna bak huset. Der er det gjerde så hundene kan løpe som de vil. Min plan denne dagen var å se om blåbærene nærmet seg modne.

markblomster

Vi har kommet midt på sommeren og med forholdsvis kjølige kvelder og regnbyger i hytt og pine, ja da er ikke den store sommerfølelsen her. Jeg har ikke badet ute siden juni tror jeg. Det har blitt mye vann både i elva og i skogstjerna. 

rødkløver

Jeg har praktisk talt startet min andre ferieuke. Jeg vil ha noe annet ut av denne ferieuka enn regnvær og iskalde dager. Jeg vil ha skikkelig sommer denne uka. Jeg vil på turer og jeg vil ha mange minner å se tilbake på til vinteren. 

småbruk

Enda godt at åkeren ikke har begynt å bli gul ennå, for nå har jeg følelsen av at alt går fryktelig raskt mot kalde kvelder og fyr i ovnen ennå. Jeg kan fortsette å si hva jeg vil og ikke vil, men ting endrer seg vel ikke etter det fordet...

humler

Siden Hailey har dratt igang med løpetid også, så var en runde oppe i havna passelig. Dagen før hadde vi trillet tur ut til Veme med Sofie. Det ble skikkelig varmt før vi var hjemme igjen. Det var overskyet og litt utrykt for regn når vi gikk. Innen vi kom hjem så steika sola. Da er det ikke så greit å vite hvor mye klær en skal ha på seg, eller at det blir forholdsvis varmt for hundene. Men det er nok av vann i noen bekker så de får avkjølt seg.

humler

Jeg regnet med at det ville være endel humler i havna nå. De er mange stort sett når en lir litt ut på sommeren.

kantarell

Årets første kantarell var et faktum, men det var bare denne ene som hadde kommet ennå.

blåbær

Blåbærene hadde skiftet farge, men jeg smakte ikke på dem. Både Bella og Hailey var veldig enige i at de smakte knallgodt. Jeg tipper de var litt sure ennå.

leonberger

Jentene synes det er godt med en runde man ikke trenger å ha bånd på seg. Jeg synes også slike turer er best. Innenfor et gjerde uten overraskelser når man er på tur. Der man kan lade opp til lange fjellturer etter at båndtvangen er over. Man må jo ha litt kilometer i beina for å klare de mila man vil i fjellet når en vil nyte livet over tregrensa.

golden retriever

Hailey fant veldig raskt ut at blåbærene var spiselige og da lukket hun ørene. Ingenting er som en skautur på landet mener hun. Jeg er forsåvidt enig i det, men bærplukking er ikke akkurat min sterke side.

blåbærspising

Om de skulle få spist det de ville, måtte jeg nok tatt med meg ei bok for å slå i hjel noen timer.

blåbærplukking

Bærene blir nøye plukket, en etter en.

blåbærplukking

Det var ingen pause for å strekke på halsen, så her gikk nok alt rett i magen.

prestekrage

Jeg plukket ingen blomster denne gangen, men det ble en håndfull bilder av dem.

prestekrage

Både fra den ene kanten og den andre kanten.

blåklokke

Synd det ikke går å tørke blåklokkene, de kollapser og blir bitte små grå klumper.

blåklokke

 Så man må nyte dem i naturen og på bilder gjennom vinteren.

sopp

Soppen har begynt å titte fram, med kjølige netter i tillegg så får en skikkelig høstfølelse.

granskau

Jeg har noen planer denne ferieuka, men med regnvær blir det dårlig med overnatting i det fri er jeg redd. Men en kan krysse fingrene for at en skal få det til.

røsslyng

Kanskje det blir en tur opp til Andersnatten igjen når som Røsslyngen blomstrer. Vi hadde en kanllfin tur dit i august i fjor.

røsslyng humle

Humlene storkoser seg med nektar

røsslyng humle

Koselig å høre summingen fra humlene når de flyr fra blomst til blomst.

sopp

Der det har pleid å være mye kantareller har det vokst til med gras i år. Kanskje det ikke har vært noe elg og beitet her iløpet av sommeren.

tistil humle

Vi satte nesa hjemmover igjen, det er begrenset hvor mye som er gjerdet inn.

geiterams

Geiteramsen står tett i tett, der var det ikke noe humler når jeg gikk forbi. Stort sett så pleier de å være fulle av insekter. Kanskje det var for seint på ettermiddagen?

leonberger golden retriever

Men jeg skal nyte ferieuka uten vekkeklokke! Jeg skal på turer og jeg skal kose meg, så får Hr Yr bare innfinne seg med noen dager med sol til meg om han vil eller ikke.





 

9 kommentarer:

  1. Vilken skön och rofylld promenad där hundarna i lugn och ro kund mumsa på blåber och du fota blommor och humlor. Man måste inte alltid gå upp på ett fjäll för att njuta av naturen :D Jag håller tummarna för att semestern fortsätter med finare väder så att du kan göra allt du har tänkt.

    SvarSlett
  2. What a lovely landscape ! It looks like you enjoyed your walk ! Purrs

    SvarSlett
  3. Those flowers are all very pretty and your pup sure looks to be having fun out there!

    SvarSlett
  4. Jada, jeg har vært innom. Det nederste bildet, med de to søtnosene, likte jeg best :-)

    SvarSlett
  5. You found lots of pretty flowers and mushrooms to photograph, I grow blueberries in my garden, they are family favorites. Your dogs are having fun running free.

    SvarSlett
  6. Jeg visste ikke at hunder spiste blåbær. Når vi hadde hund lagde jeg gang trollkrem av tyttebær. Han fikk litt og spiste alt, men han spyttet ut tyttebærene etterpå. De ble for sure 😊
    Hygg deg med ferien. Her skal det bøtte ned i hele dag.

    SvarSlett
  7. Beautiful shots. Enjoy your week doing what you want to do.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  8. Hmm ~ did I see an Ape in one of your photos?

    Great photos of the doggies 'off leash' ~ always good ~ Great floral shots too !

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  9. Okay, lovely pics to be sure, but I must say you one dog looks like a bear to say the least. ~hehehe~ but I bet he's warm & cozy at night! Lovely pics as usual. It's nice your dogs stay by you when you go to take a walk. Have a great day!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...