tirsdag 25. juli 2023

Stolpejakt til Vardefjell del 1

 Buvasstølan Vardefjell

Jeg plukket opp solstråla fra Bergheimkroken klokka 10, lempet Tølle og Findus i bilen for å ta en stolperunde ved Buvasstølan. 20 nye stolper ble gule på kartet og jeg har klatret opp på 449 stolper på statistikken. 

Buvasstølan Vardefjell

Vi hadde all verdens av vær på turen, solskinn, regnskurer og en god haggelskur før dagen var over. Min kontakt med værgudene er definitivt over. Nå har nok regnguden tatt over den styringa.

Buvasstølan Vardefjell

Hestene på Vassfaret fjellridning hadde fri denne dagen så det ut til. De lå langflate og sov når vi passerte.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Dagens første stolpe ble scannet og vi var igang. Denne gangen var det bare Bella som var med, for Hailey har løpetid. Da hadde det blitt litt hett for gutta gjennom dagen. Det var hett nok med Bella som var ferdig med løpetiden.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Dette er et område jeg aldri har vært tidligere, så jeg ble positivt overrasket at det var gamle støler med spredt hyttebebyggelse. Håper ikke det blir utvidet heller, her var det ingen hyttepalasser, aggregat som putret bak ei hytte og stølslivet oser.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Det ble en runde i lavfjellet om du kan kalle det det. Det meste lå på +/- 1000 meter. I løpet av runden fikk vi flere svarte stolper, så nå begynner statistikken å se ganske bra ut. 

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt triggerpunkt

Det ble noen triggerpunkter i løpet av turen. Findus var slett ikke enig i å gå så langt unna Bella. Hun kunne jo stikke av når han hadde ryggen til.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt leonberger

Ulempen med den høyden i fjellet er at det er forholdsvis mye lyng og kjerr, så en er avhengig av å følge stiene. Jeg er glad i turer uten sti, så da mente Inger Synøve at jeg skulle prøve stolpejakt i Hedalen. Der var det ikke sti til noen av de stolpene hun hadde tatt tidligere i uka. 

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Vi hadde fremdeles solskinn og blå himmel, vi trengte drikkepauser og kunne kose oss. Ingen skulle noe på kvelden og målet var å rekke Kroa på Bromma før den stengte.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Mange av stolpekartene er lagt opp til at man skal dele de opp virker det som. Det gjalt dette kartet også, men vi fikk krysset oss fram så vi kun fikk en bitte liten bit fram og tilbake. Dagen var en blanding av stier og grusveier. Man går ikke mer enn man må når man veit at runden er over ei mil opprinnelig.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt  lundehund

Etter alt regnet i det siste så var det ikke vannmangel for hundene. Jeg hadde ikke gått veldig mange kilometerne før jeg var våt på beina og ble det resten av dagen,

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Det ble veldig mange stemningsbilder iløpet av turen. Blomster og grønt så langt øyet kan se. Jeg gleder meg til Sofie blir så stor at hun kan være med på fjelltur på egenhånd. 

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Vi ble begge litt overrasket over at vi fulgte Vassfarstien fra tid til annen. Jeg skal innrømme at jeg ikke tenkte at vi egentlig var i den data der.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt  lundehund leonberger

Lundehunder er ikke akkurat badenymfer. Bella derimot stortrives ute i vannet om hun er på fjellet eller hjemme.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Til å være så mye myrer var det så si ikke et multeblad engang å se. De multekartene vi så iløpet av dagen kunne man telle på ei hånd.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Jeg stortrives på tur i slike miljøer med gamle tømmer stuer. Skikkelig setermiljø. Om det blir i år er jeg ikke så sikker på, men jeg skal overnatte på ei gammeldags tømmerseter en eller annen gang.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Vi var vel ikke helt enige i at dette var noe bjørnehi, men noen hadde laget et skilt som påsto at det var et bjørnehi. Jeg for min del tror det var laget for å få en liten motivasjon for unger til å gå på tur.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Bella nektet, så det ble til at Inger Synøve måtte sjekke ut den hula.

Buvasstølan Vardlefjell stolpejakt  lundehund

Det ble noen bekker i løpet av turen. Når man skal krysse bekker med noen som ikke liker vann, da må man være klar med kamera. Det kan oppstå en situasjon. Men nei da, disse forserte bekken som linedansere på cirkus.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Vi hørte noen sauebjeller til tider, så det var en god del stemningsmusikk rundt oss.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Jeg synes det er trivelig å møte på dyr i utmark, dyr som koser seg, tusler rundt og spiser eller ligger og hviler.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Ikke alle hadde tatt like godt vare på tømmerstuene sine.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Vi endte opp med å ta dagens første matpause på denne gamle setervollen.

Buvasstølan Vardefjell stolpejakt

Om du lurte om vi koste oss den dagen? Ja jeg storkoste meg hele veien til Vardefjell. Om jeg storkoste meg fra Vardefjell og ned til bilen igjen? Nei det får du lese om en annen dag...


6 kommentarer:

  1. Det blev ju en härlig början på turen med både vackra vyer och fint väder. Men jag misstänker att regnet och haglet kommer i nästa del och då blir kanske den sköna stolpjakten inte så skön längre. Kul bild där Bella badar och den pyttelilla hunden står och tittar på :D

    SvarSlett
  2. How beautiful. Wish I could have tagged along. I love your photography.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  3. A beautiful hike Lillian -- the weather seems perfect (a miracle in today's climate!). I went to your 'about me' page to read about pole hunting and found that very interesting. It would be good to have a goal to inspire long walks.

    SvarSlett
  4. Such pretty scenery. Your dogs always seem to have as much fun as you do. I love seeing the horses on their day off!

    SvarSlett
  5. What a lovely hike! Your dogs are beautiful company for a walk!
    Thanks for sharing at http://image-in-ing.blogspot.com/2023/07/tommys-exercise-routine.html

    SvarSlett
  6. Flotte stemningsbilder fra turen. Jeg trodde at alle hunder likte å bade, e da lærte jeg noe nytt.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...