fredag 19. mars 2021

Fem en fredag #11 Idiomatiskt

leonberger

Siden det er fredag er det Elisa Matilda som har 5 spørsmål en fredag. Om du går inn på hennes side så kan du se flere som er med på dette her, kanskje det frister deg også? Det er fem spørsmål om deg og livet ditt som du noen ganger må tenke litt over før du svarer. Idiomatisk var et ord jeg aldri hadde hørt tidligere, så da ble jeg lettere usikker på hva jeg skulle legge ut om i dag. Da er det greit å se hva Elisa Matilda har svart på sine spørsmål. Da får en i det minste en liten pekepinn. I og for seg er google også en kjekk ting når man ikke er helt sikker på noe. Så jeg googlet idiomatisk og kom fram til at det er: 

pus katt

Idiomatisk, noe som er karakteristisk eller typisk for et språk (om uttrykk og vendinger), språkriktig. Et idiomatisk uttrykk er et språkriktig uttrykk; en idiomatisk oversettelse er en oversettelse som legger vekt på å gjengi meningen til forskjell fra en konkordant oversettelse.Innen musikk blir idiomatisk brukt om et stykke som er egnet for et bestemt instrument, en bestemt instrumentsammensetning eller lignende.

pus katt

När har du alla taggar utåt?
Når noen ikke forteller noe eller sier noe, så en må hale og dra svarene ut av dem. Har du sagt A så få du jammen si B også uten at jeg behøver å stille 10 oppfølgingsspørsmål for å få vite noe som helst som de faktisk startet på selv.

pus katt

När känner du dig som mest bakom flötet?
Nå ja her måtte jeg virkelig tenke litt, hva i alle verden mener hun med dette. Men jeg kom vel fram til at det betyr noe sånt som vi kaller "helt bak mål" eller "virkelig dum" i Norge. Jeg gjør egentlig aldri det. Om det er noe jeg ikke skjønner så graver jeg og spør for å lære litt. Om det er interessant så spør jeg mer enn når jeg er "litt høflig".

flat coated retriever

Vad dammade du av senast?
Jeg vasket hele huset mitt i går ettermiddag. Trivelig å komme hjem fra jobb en fredag til rent hus.

cocker spaniel

Vad har du för gammal surdeg som ligger?
Nei surdeig har jeg aldri drevet med. Det er ikke ofte jeg baker noe som helst. Dette var det jeg først tenkte. Men så begynte jeg å lese de andres svar og fant ut at dette handlet slett ikke om baking og gjærdeiger i det hele tatt. Men jeg må fremdeles svare nei, jeg har ikke noe annet som jeg må få ordnet opp i heller.

cocker spaniel

Vad har du siktet inställt på?
Mye egentlig. Når det er fredag så vil man gjerne ha noe å fylle fridagene med slik at en kan "leve litt på de" gjennom neste uke. Skaffe seg gode dager og gode minner er alltid kjekt. Jeg skal i alle fall ta bilder i helga. Mange bilder.

cocker spaniel

5 kommentarer:

  1. Det är svårt med såna uttryck om man själv inte har det språket som modersmål. Alldeles säkert har ni uttryck på norska som vi svenskar inte begriper därför att de betyder något annat än vad som framgår av att bara läsa texten.

    SvarSlett
  2. Så roligt det kan bli med "missförstånd" mellan svenska och norska. Du är nog inte ensam om att ha fått googla "idiomatiskt". Jag kände igen ordet, för jag tänkte på engelska "idiom".
    Vi städade också igår (dammsugning) och idag damma av alla ytor, så nu är det "rent" de närmaste fyra veckorna;-)

    SvarSlett
  3. mitt hus behöver en ordentlig vårrengöring och förnstrena behöver putsas. jag tror att det går bättre när det blivit lite varmare

    SvarSlett
  4. Här är det inte så varmt ännu, men solen skiner ofta. Finns nog en del som behöver fixas men väntar på lite mer värme. Trevlig helg!

    SvarSlett
  5. Många av de här gamla uttrycken är svårförståeliga även om de är på ens eget språk. Men då googlar jag. I mitt lilla krypin har dammet samlats på hög under en period, så det bara måste jag ta tag i redan i dag. Det är inte direkt min favoritsysselsättning, men det är skönt när det är gjort! Ha en skön helg!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...