mandag 8. mars 2021

Orsakullans bloggutmaning i mars

svaner elv vårstemning

" Orsakullan kör en bloggutmaning i mars. Vill du delta? Skriv en kommentar hos Orsakullan, och blogga om ämnet för dagen. Klickar du på länken, så kommer du till samtliga ämnen att skriva om." Jeg tok likegodt hele måneden i ett innlegg. Sikkert ikke meningen, men nå som det er vår og jeg har så mange planer så fant jeg ut at dette var den beste løsningen om jeg skulle være med. Jeg har vært med fra tid til annen tidligere også. 


Månaden mars bär samma namn som en planet. Vad kan du om planeten mars? (Svara först, Googla sen, fick du lära dig något nytt?)

Små grønne menn er vel det jeg tenker på når jeg hører mars. Jeg synes ikke det er så vanlig å snakke om små grønne menn som kommer fra mars lenger. Men når jeg var liten så var det stadig nevnt disse små grønne mennene. Nå har vi til og med kommet så langt i teknologien at det har landet et fartøy på mars og tatt med seg jordprøver tilbake til analyse. 

Många ser mars som första steget in i våren, hur ser du på mars?

Mars er absolutt da våren starter, men det er også en ganske lumsk måned. Den kan være både kald og komme med overraskende snøbyger som kan gjøre riktig så mye ut av seg. Men om påsken starter i mars, så kommer stort sett våren og snøsmeltingen i samme slengen.

bål pølsegrilling solnedgang

När var du riktigt glad senast?

Det tror jeg nesten må ha vært når jeg prøvde skøytene mine for første gang i år. Med pøsegrilling på bål og kakao i koppen. Vi var der hele dagen så vi kunne nyte en nydelig solnedgang før vi pakket sammen for å dra hjem igjen.



Hur ser en typisk dag ut för dig?

Det er egentlig veldig enkelt å vise fram, du kan klikke inn på EFIT, det er ett foto i timmen, der du deltar ved å fortelle om din dag i bilder. Et bilde for hver time gjennom hele dagen.



Tur i kärlek, eller tur i spel? Har du tur i något?

Nei jeg har ikke tur hverken i kjærlighet eller i spill. Om jeg har hell i noe som helst så må det være været. Om jeg er avhengig av været, så er det stort sett på min side. Om jeg trenger sol så kommer sola. Det er sjelden det regner om jeg har planlagt noe ute. 

uten svik

Senaste boken du läst?

Uten svik er jeg ikke ferdig med, men det er en helt grei bok så langt. Secret Service har gitt Jack Reacher i oppdrag å drepe USAs visepresident. Det de ikke har fortalt ham, er at hensikten er å teste hvor effektivt sikkerhetsopplegget rundt visepresidenten er. Reacher kan dette gamet, han er rask, smart og anonym - den perfekte snikmorder. Det han ikke vet, er at en gruppe attentatmenn allerede har planlagt å ta visepresidenten av dage. De er superprofesjonelle, men de har oversett ett viktig element: Jack Reacher.

Sportlovet är idag precis slut i Dalarna. När har ni sportlov där du bor?

Den var over i går her også. Men jeg hadde ikke fri, det er ny måned og når man arbeider med regnskap da er det ikke enkelt å ta seg ferie den første uka i måneden. Men når det blir påske, da skal jeg ha ferie dager til tross for at det er en ny måned.


Den här tv-serien vill jag tipsa om…

Jeg har sett to sesonger av denne serien som ligger på Netflix, det er en komedie som inneholder drap. Og kan ting gå galt ja da går det galt, når du tror ting ikke kan bli verre, ja så blir det verre. Dette er en serie som helt klart matcher min fantasi også.

golden retriever

Om du skulle behöva lämna hus och hem, vad skulle du ta med dig?

Da måtte jeg ha med meg mine dyr, jeg kan ikke ha et liv uten dyr rundt meg.



Det är ganska tråkigt att fler inte känner till…

At du faktisk kan styre hvordan din dag kan være ved innstillingen din. Om du bare tenker negative tanker og bare ser problemer så vil det bli en ond spiral. Du vil få et bedre liv om du tenker positivt og har fokus på løsninger isteden. Om du henger deg opp i det du ikke liker eller det du synes er trasig, så vil du vandre rundt i sumpa. 

Jag önskar att någon berättat för mig som tonåring att…

Nei jeg hørte vel ikke særlig på andre når jeg var tenåring, jeg hører ikke særlig på andre i voksen alder heller. Jeg er vel litt i overkant selvstendig og liker å ordne opp selv og trekke mine egne slutninger. Så om jeg skulle blitt noe smartere tenåring, så måtte jeg vel hatt den erfaringen jeg har i dag og alle årene jeg har levd bare forsvant. Det var mange valg jeg ville tatt annerledes enn jeg valgte da jeg sto midt oppe i dem. Men det er litt som noen sier. Du skal ikke angre på noe, for der og da var det akkurat det du ville...

Ska man tala eller inte tala om politik, vad tycker du?

Nei det er egentlig for spesielt interesserte. Det er alt for mye pjatt og ingen handling. Alt for mange som skal bli enige og ingen får det egentlig som de vil. Men vi oppnår en hel haug med kompromisser som bare er delvis fungerende. Mye har  kommet fram under denne såkalte pandemien. Jeg tror mange av de som har død nå, ville dødd avlikevel under et normalt år. Det er nedstenginger på nedstenginger, men viruset blomstrer som aldri før. Nei jeg tror vi hadde klart oss veldig bra i verden uten politikk. 


Berätta om ett hål…

Lettere usikker på om google oversatte dette her riktig... men skal jeg fortelle om et hull? Da kan jeg jo fortelle om det mest spennende hullet jeg visste om da jeg var liten. Nøkkelhullet. Da var du helt skjult og akkurat passe høy til å kunne spionere på de i rommet ved siden av. Spenningen sluttet vel omtrent da du ble for høy til å kikke gjennom nøkkelhullet, slik at du måtte bøye deg.

Har du vinterbadat något i år?

Det nærmeste jeg har kommet vinterbading er når jeg har plumpet i en vanndam når jeg har vært på tur om vinteren. Jeg vil gjerne bade, men da skal det være varmt vann.

gåsunger

Har det kommit något vårtecken där du bor, så här i mitten av mars?

Gåsunger er det jeg har sett så langt. De vokser på seljetreet, før bladene kommer. De er små grå som vokser seg store og lubbne, før de blir gule av pollen og til slutt hvite bomullslikesaker. Jeg har lest i lokalavisa at det har kommet hestehov, men her er det for mye snø ennå til at de kan titte opp.


Så nära, men ändå så långt borta…

Våren er rett rundt hjørnet, vi har jo fått en smakebit allerede. Men her er det mye snø ennå. På veiene er det is og på gårdsplassen er det også bare is. Jeg har spadd snø på verandaen for å få våren og sommerfølelsen litt nærmere. Men våren lar vente på seg. Til tross for at gåsungene har kommet, så lar hestehoven vente på seg. Våren er nære, men avlikevel så langt borte.

Läser du hälsoböcker?

Nei det gjør jeg ikke.

Jag skulle vilja lära mig att…

Være litt mer tålmodig. Jeg har aldri vært tålmodig, og har vel heller liten tro på at jeg blir noe mer tålmodig med årene. Hadde en vært litt mer tålmodig så hadde man ikke blitt så irritert og i dårlig hummør. Man hadde heller ikke bannet så mye. Jeg tror tålmodighet er en medfødt egenskap og ikke noe som bare kommer tilfeldig.

Jag borde, men jag gör aldrig…

Hører på hva andre synes er lurt. Hva jeg burde gjøre og ikke bare trampe ut i dumme ting med begge beina... men jeg gjør som jeg mener er riktig uansett hva andre mener. 

Är du morgon, dag eller kvällsmänniska?

Det gjør meg ikke noe å stå opp om morgenen, men jeg kommer meg heller ikke alltid tidlig i seng. Det er litt sånn at man skal bare også plutselig så er det blitt veldig seint. Da blir det få timer søvn da til tider. Sove kan man gjøre når man blir gammel, nå må man få mest mulig ut av livet sitt. Plutselig er det over...

Rocka sockorna-dagen idag. Rockar du?

Ljud jag inte klarar av.

Bråk og skriking. Jeg setter veldig stor pris på stillheten. 

När var du till frisören senast?

Det er mange år siden, jeg klipper og farger det selv. Det er det som er kjekt med langt hår, da kan man stusse litt når det blir litt slitt i tuppene og de grå stripene kommer smygende blir det en dæsj med farge.

Ditt senaste besök hos vården?

Er for et års tid siden, da tok jeg celleprøve. Alt var bra så da går det noen år før jeg trenger å dra tilbake forhåpentligvis.


Våffeldagen idag, blir det några våfflor?

Nei ikke denne gangen. Noen ganger har vi det på jobben når det er vaffeldag, men nå når nesten alle sammen har hjemmekontor er det nesten ikke noen til å spise dem.

Jag trodde det var ett skämt när…

Landet stenger ned gang på gang, når verden stenger ned gang på gang. Jeg er så lei alle disse livredde folkene som murer seg inne. Nei jeg har aldri vært noe dugnadsmenneske og kommer garantert ikke til å bli det. Kjenner jeg begynner å få svært lite omtanke for andre også som trekker dette viruskortet ved hver minste anledning.


Klockan ställs om idag, men hur är det nu? Fram eller tillbaka?

Det er fram, vi må stå opp en time tidligere og vi får lysere kvelder. Jeg har veldig lite sans for denne klokke stillingen. Jeg skjønner ikke hensikten med slikt i det heletatt. Det er da det samme hva klokka er.

Hur ofta bäddar du rent sängen?

Det kommer litt ann på hvor mange netter jeg har en hund eller to i senga, men stort sett hver helg.

Hur ofta städar du?

Slett ikke så ofte jeg burde, men når det blir endel hundehår og grus på golvet er det på tide. Annenhver uke eller så.

Svettas eller frysa, vad är värst?

Fryse er fryktelig!

Gratis är gott, tar du gratis saker i butiken?

Jeg var verre tidligere, da tok jeg med meg alt som var gratis om jeg trengte det eller ikke. Nå tenker jeg over om jeg kan få bruk for det, før jeg tar imot ting for å ta det med hjem.



3 kommentarer:

  1. Haha, ja lika bra att ta allt på en gång så är det klart sedan :D

    SvarSlett
  2. Love the pups. They are indeed part of the family.

    I've read every Jack Reacher book. Lee Child is an excellent author.

    Have a fabulous day and week. ♥

    SvarSlett
  3. Visst är det ganska spännande hur man ser just på vårmånaden som mars :D.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...