lørdag 27. mars 2021

"På jakt efter vårtecken"

blåmeis

Det første vårtegnet er at småfuglene synger av full hals så fort det lysner av dag. De starter tidligere og tidligere hver dag. Her har ikke trekkfuglene kommet ennå, for hjemme hos meg pleier det å bli april før de kommer en etter en. Men blåmeisen har det blitt mange av etter hvert. Jeg har fuglekasser som de har flyttet inn i og det ser ut til at mange av ungene har klart seg hvert år.

kjøttmeis

Det er endel kjøttmeiser også, men disse har jeg ikke sett har flyttet inn i fuglekassene mine.

sølevei

Når snøen smelter og isen tiner, da blir det bare søle og kline alle steder. Hjemme hos meg har jeg fortsatt mye snø og is på veien, så disse vårtegnene måtte jeg ut på tur for å finne. Men vårtegn i min hage er kun at det drypper fra taket etter hvert som snøen smelter der. Snøen minker litt etter litt, men vi må nok passere påsken før det er skikkelig vår her.

elv

Isen som dekket elva i vinter henger fast på land, nekter å slippe taket ennå. Men elva bruser videre nedover for å finne fjorden.

laksand

Laksand er en delvis trekkfugl. Etter hekkesesongen trekker de bort fra hekkelokaliteter som svært ofte fryser til og ut til kysten. Hannene trekker gjerne ut til kysten allerede i juni. De samler seg da gjerne i store flokker på myte- og næringstrekk.

spire

De første trærne kom med skudd. Om en liten stund skal jeg gå til et sted der jeg vet det vokser Tysbast. Nydelige blomster på bare stammer som er fryktelig giftige.

bybilde

I byen er det første vårtegnet all den skitne snøen som ligger i hauger etter vinterens brøyting.

påskepynt

Påskepynten blir hengt opp i trærne. Disse hadde pyntet hele hekken sin med egg i alle regnbuens farger.

kirkegård

Kirkegården blir fremkommelig igjen og juledekorasjonene og utbrente gravlys fra Allehelgensaften kan fjernes.

gåsunger

Gåsungene sto tett i tett ved elvekanten.

bybilde

Motorsyklistene blir igjen endel av bybildet.

sykkelparkering

Kommunens sykkelparkering blir satt ut.

bybilde

Brostein i gågata er kostet etter all strøingen i vinter.

hestehov

På veien hjem måtte jeg stoppe for å ta bilde av en hestehov i veiskråningen. Håper du fikk litt vårfornemmelse av å være med på denne vår runden i slutten av mars. Når Hestehoven er kommet, da er det vår!



Det er TrädgårdsFägring som holder oversikt over hageplaner, se mange andre sine planer for deres hager 2021 hos TrädgårdsFägring.

8 kommentarer:

  1. Flotte vårtegn hos deg, og du fant jo riktig mange av de.
    Hestehov har jeg ennå ikke sett i grøftekanten her, men jeg har ikke lett etter de heller. De dukker nok opp snart her også.

    SvarSlett
  2. De är vårtecken allihop och visst skriker tussilagons små solgula blommor ut våren.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  3. Se där, en Tussilago :) Jag har fortfarande inte sätt någon här. Måste spana mer noga, tror jag...

    SvarSlett
  4. Ja, nu kommer våren med stora kliv och jag ser fram mot att upptäcka alla små och stora vårtecken. Det är en härlig tid. Men kanske inte så härligt med ett gäng leriga hundtassar efter promenaderna ;)

    SvarSlett
  5. Ja, nå er det vår. Det er alltid noe spesielt å se de første hestehovene. Tenk å hete Tussilago Farfara, da.

    Men du, hvor begynner Stolpejakten?

    SvarSlett
  6. Hej Lillian!
    Det var en hel del vårtecken, visst har våren kommit.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  7. Despite the snirt (snow + dirt), the landscape is still BEAUTIFUL in your corner of the world!

    Thanks for yet another fascinating glimpse into your world, Lillian.

    SvarSlett
  8. Little by little you are getting spring! These are some wonderful images.

    Thank you for being a part of 'My Corner of the World' this week!


    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...