fredag 26. mars 2021

Fem en fredag #12 John Blund

sau

Lag deg en god dag sier dem, og jeg lager meg stadig gode dager. En tur i fjøset før lamminga starter og jentene følger godt med. Denne gangen var det flere enn sist som kom for å snuse litt på meg. Et par stykker ville ha litt kos på kinnet, så nå er de på gli.

sau

Håper det blir noen svarte lammunger ved påsketider, det er liksom noe spesielt med noen som ikke er som resten av flokken. Denne uka har gått forholdsvis fort, til tross for at det er siste uka før ferie. Herlig påskeferie med hele 10 fridager før det bærer ut i en månedsavslutning igjen. Jeg har tatt meg fri de tre arbeidsdagene neste uke, så nå skal jeg virkelig nyte ferien og ikke minst kanskje logge mine første stolper i stolpejakten. Jeg og Bella.

sau

Lammingen gir en skikkelig vårfornemmelse og det er et sikkert tegn på at det snart blir sommer og sol og en kan nyte livet uten så mange klær. Vi har passert vårjevndøgn forrige helg, så nå er nettene kortere enn dagene framover. En merker det allerede det er lyst når en står opp og det er solskinn når en kommer hjem fra jobb på ettermiddagen. En herlig tid enkelt og greit.

sau

Jeg har fått en ny venninne her inne. 

sau

Når mars er over er vi ferdige med den første vårmåneden og det er skikkelig vår på en måte. Varme dager og solskinn, hestehoven har kommet og stolpejakten starter opp i morgen. Så i helga skal jeg på stolpejakt med fotoapparatet og et par hunder på slep. Håper ikke det er for langt til nærmeste stolpe egentlig. Noe må man da finne på.

sau

Uka som har gått har vært spennende nok med flere turer både lokalt og på Sokna. Må ha litt variasjon for avvekslingens skyld. Litt forskjellige å slarve rundt med når en er på tur også. Byturen jeg og Bella hadde på lørdag ga gjensyn med gammel arbeidskollega siden jeg jobbet på Krisesenteret. Det er alltid hyggelig å slå av en prat om det er planlagt eller ei. Håper på mange uplanlagte samtaler utover våren.

sau

Både Anne og Kjersti har tinget på turer bare det blir bart i fjellheimen, så det blir nok mange flotte minner denne sommeren også. Man på til fjells ser det ut til om man har planer om en forholdsvis normal sommer. Noen ferieturer land og strand rundt kan man nok se langt etter er jeg redd.

sau

Men med en nystartet drivhus affære så må jeg vel være hjemme for å vanne om det blir skikkelig turvær. Kan nok fort visne disse plantene om man glemmer de bort en dag eller to. Hadde vært litt gøy da om man fikk til litt avling når man først har anskaffet seg dette klenodiet. Jeg får så litt bankers som sukkererter og håpe at de i det minste kommer med litt avling. Men med slike gartnerspirer som Bella, så skulle det ikke forundre meg om hun raider det også. Vet ikke om det er en mulighet for lås på døra...

sau

Jeg lager meg stadig bra dager. Noe må man jo finne på for ikke å gjøre det samme hver eneste dag. Litt variasjon synes jeg er kjempefint, rutinen får være at en er ut på tur, så får variasjonen bestå i hvor en er på tur. Passer du på å lage deg noen fine dager da?

sau

Hey, Jesus, What are you going to do this easter?
-you know…just hanging.

sau

Siden det er fredag er det også Fem en fredag med Elisa Matilda . Om du går inn på hennes side så kan du se flere som er med på dette her, kanskje det frister deg også? Det er fem spørsmål om deg og livet ditt som du noen ganger må tenke litt over før du svarer. Da er det bare å slå seg løs på dagens spørsmål... Litt artig tema, for denne uka her har jeg vært mye trøttere enn jeg vanligvis er. 

sau

Vad är det sista du gör innan ögonen stängs för natten?

Skal jeg på jobb setter jeg på vekkeklokke. Noen ganger pleier jeg å lese litt før jeg slukker, men noen ganger bare legger jeg meg og sovner. Jeg er litt heldig sånn, jeg sovner med en gang jeg legger meg. Men jeg legger meg heller ikke før jeg er trøtt. Den siste uka nå så har jeg vært mye trøttere enn jeg pleier. Jeg pleier ikke å legge meg ved ti tiden, men den blir fort både tolv og halv ett før jeg finner senga. Men denne uka har jeg allerede ved åttetiden begynt å kikke på klokka for å legge meg. Spørs om det er allergien for pollen som gjør seg gjeldene...

sau

Vad handlade din senaste dröm om?

Jeg drømmer mye. Jeg husker stort sett drømmene mine når jeg våkner, men etter en stund blir de borte på en måte. I går natt hadde jeg en veldig hyggelig drøm. Jeg ble plukket opp i en ukjent bil av fire ukjente folk. Vi dro på fest i et ukjent hus med bare ukjente folk. Som regel når man drømmer så er det om en eller annen en vet hvem er i det minste. Men jeg kjente ikke noen i det hele tatt. Men jeg hadde det så gøy, og alle var så blide og i kjempehummør. I natt hadde jeg ikke så hyggelig drøm. Jeg drømte at jeg sto utenfor pappas traktor, som han satt inne i. Så tok det fyr i traktoren og han kom seg ikke ut. Jeg fikk opp døra og på en eller annen måte fikk jeg dratt han ut av hytta på traktoren da den var overtent. Så mine drømmer har et stort spenn av innhold. 

sau

Hur många timmar sömn per natt brukar du få?

Alt for få egentlig, men jeg legger meg seint og står opp tidlig for å på jobb, da blir det rundt 6 timer. Men i helgene blir det litt mer 9 timer søvn.

sau

Är du en morgonlärka eller nattuggla?

Begge deler egentlig, det gjør meg ikke noe å stå opp tidlig. Men jeg liker veldig godt å legge meg seint. Man skal jo bare før man legger seg og vipps så er det midnatt.

sau

När sover du som bäst?

Når det er reint på senga og kjølig i soverommet. Jeg må ha vinduet åpent og dyna opp under haka. Jeg har aldri problemer med å sove, kan legge meg på sofaen og sove om jeg vil det en ettermiddag. 

sau

God påske, nå tar jeg påskeferie!

* *

16 kommentarer:

  1. Otäckt att drömma att din pappa håller på att brinna inne.

    SvarSlett
  2. Vilka fina får du har. Fast här på Gotland säger vi lamm och fårens ungar kallar vi lammungar och de börjar väl komma här också nu.
    Otäcka drömmar vill man inte ha. Jag vill har roligt när jag sover också!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Vilka härliga och mysiga bilder på får och lamm!
    Trevlig fredag och Glad påsk!

    SvarSlett
  4. Jättefina bilder på får och lamm!

    SvarSlett
  5. Pollenallergi gör en verkligen trött! Härligt att kunna somna när som helst. Vad många fina fårbilder. Vad gör du av ullen? Många räknar får när de ska somna, men det gör väl inte du? God natt!

    SvarSlett
  6. jättefina fårbilder! mina drömmar är aldrig behagliga. jag är alltid i beråd på det ena eller det andra sättet och därtill oftast omgiven av främlingar.

    SvarSlett
  7. Jag sover i regel dåligt, det står ju en sak på samsung health men den stämmer ju inte helt får ju ingen riktig djupsömn ;)

    SvarSlett
  8. Så koselig å se de nye lammene. Svarte sauer liker jeg også for de skiller seg litt ut fra resten.

    SvarSlett
  9. Härliga bilder med nyklippta, nyfikna och söta får :D
    Dagarna blir som man gör dem och jag är också oftast nöjd med mina dagar.

    SvarSlett
  10. Så spännande med lamningen och perfekt tajming med påsken ju:-) Så olika fåren/lammen ser ut. Döper du varje lamm? Klart du gör;-)

    Är mycket imponerad att du faktiskt minns vad du drömmer, även om drömmen med traktorn och din far liknar en mardröm. Jag minns ATT jag har drömt, men aldrig VAD.

    PS. Svarta får har sin charm, och jag tänker alltid på ordspråket "han eller hon är det svarta fåret i familjen". DS.

    SvarSlett
  11. Nalle var også en god gartner den sommeren han var valp. Han spiste opp alle sukkerertene mine, men neste sommer stakk det opp små sukkerert-planter overalt ☺️
    God påske! Heldig som har så lang påskeferie, da!

    SvarSlett
  12. Åh, som många fina och härliga bilder :)
    Jag önskar dig en skön ledighet och en Glad påsk! /Birgitta

    SvarSlett
  13. Vilka fantastiskt ulliga gulliga får! Fint att läsa att vi är många som sover gott!

    SvarSlett
  14. Aw, all so adorable. I don't remember all your questions, but I sleep like a rock and the last thing I do before I fall asleep is tell my husband I love him.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday. Happy Easter. ♥

    SvarSlett
  15. THe sheep are wonderful! We are seeing many lambs when travelling to the closest town. I LOVE the black ones the best! Have a marvellously happy Easter vacation!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...