Når man er på geocaching så kan det til tider føles slik. Litt uklart i kantene for å si det sånn. I dag skulle bilen på verksted på Eikli hos Hønefoss Bil. En gylden anledning til å plukke med seg noen små bokser som er gjemt tenkte jeg. Jeg merker at det er litt enklere etter hvert som man finner flere og flere bokser. Man ser hvordan de ser ut og man lærer seg gjemmesteder som det er lurt å leite. Selv om jeg pleier å komme med litt fakta om ting som disse boksene bringer meg til, så hadde jeg et bra innlegg om Hønefoss i november. Det kan du lese om her.
Jeg må alliere meg bitte litt med tidligere chatchere så jeg kan plukke opp et par triks mens jeg ennå er nybegynner. Kitty og Vanja var mer enn villige til å tusle Hønefoss rundt ved åtte tiden en onsdags morgen. Føler meg snart litt dreven nå, for i dag har jeg funnet dobbelt så mange som det jeg hadde tidligere. Nå kan jeg skryte på meg hele 14 stykker.
Kjekt med sånne byturer, for da får hundene kontakt med andre også. Denne Pomerianen var mest interessert i Ronja og Vanja, men Mounty rundstnuste denne lille pelsklumpen. Tror ikke han har hilst på så små hunder tidligere. Han var nok litt forundret over at denne lille tassen ikke kun var interessert i å bite i ører og halen, slik som valpene er.
Angret litt på at jeg ikke hadde tatt med meg kamera i dag da vi traff på denne svanefamilien ved Schjongslund. Schjongslunden er oppkalt etter doktor Arnt Johan Schjong, som eide området for over 100 år siden. Han bygget opp området med uteteater, restaurant og dansegulv. Det var badestrand og området ble brukt til folkemøter og fest. Det er ikke lett å finne spor etter dette nå, men friområdet vedlikeholdes av kommunen og ildsjeler i blant annet turistforeningen. Over halvparten av Schjongslunden er nå okkupert av Idrettsparken, med AKA Arena, idrettshaller og baner.
Turstien Elvelangs i Hønefoss er en løype som går fra Benterud sør for sentrum og ender ved inngangen til Hovsenga nord for byen. Den oppmerkede turstien er et resultat av et samarbeid mellom turistforeningen, Ringerike kommune og Stiftelsen Glatved brygge. Den følger for det meste Storelva og Randselva der de bukter seg gjennom Hønefoss, og er 7,5 km lang. Den består av mer eller mindre brede stier, men også veier og trafikkerte gater. Det går fint å sykle hele veien. I bildegalleriet ligger et kart over ruten.
I den søndre og midtre delen, fra sør-enden og ca. 6 km nordover er det mer enn 10 cacher ved eller i nærheten av turstien. Ved stor flom i elva er cachene på Petersøya utilgjengelig. Disse rakk ikke vi i dag for slike turer tar tid,
Etter et par timer var det litt småkaldt på nesa og fingrene var ikke helt egnet til å plukke ut bitte små papirremser fra ennå mindre bokser med skrukork. Mens jeg ventet på Kitty hentet jeg fram en ?boks som jeg hadde løst hjemme. Utrolig hva man klarer å løse i forbindelse med hva andre har skrevet og kommentert på tidligere logger og bilder på hver post. Etter et par timer ringte dem fra verkstedet og sa at nå kunne jeg hente bilen min. Da var siste boksen plukket opp for denne runden. Det var greit nok i og med at det var ti kalde blå i dag.
I Hønefoss møtes elvene Randselva og Begna og danner Storelva, som i sin tur renner ut i Tyrifjorden. Over disse elvene går det tre bruer som hver for seg har en rik historie - Hønefoss Bru over Begna, Overmannsund Bru over Randselva og Kvernbergsund Bru over Storelva.
Kvernbergsund er et gammelt fergested ved Storelva mellom Eikli i tidligere Norderhov kommune og den gamle bykommunen Hønefoss. Kvernbergsundet har i dag bilbru med fortau på begge sider. Kvernbergsund bru, som lokalt også kalles både «Sundbrua» og «Rådhusbrua», er i dag hovedforbindelse mellom Eikliområdet og Hønefoss sentrum, og en del av riksvei 35. Den første brua over Kvernbergsund var bygget av tre og var en såkalt pelebru. Den sto klar i 1861 og hadde fjorten spenn og en lengde på cirka 129 meter. Pelebrua endte opp vest for Thornegården på Hønefoss siden. Brua ble betydelig ombygget og forsterket i 1887.
Før denne brua kom ble det gjort flytebru på elveisen om vinteren i en tid. Brua som står der i dag sto klar i 1941/1942, etter at det hadde blitt jobbet med den i perioden 1939-1940. Da tyskerne kom til Hønefoss i april 1940 sto brukarene klare til å få lagt stålbjelkene, men krigen medførte at brua ikke ble klar før noe senere. Ved det sørlige bruhodet ligger henholdsvis Ringerike rådhus og Eikli skole på hver sin side av bru enden. Disse marker starten på Osloveien (stamveien mellom Hønefoss og Oslo). På andre siden av brua starter Kongensgate, som løper parallelt med Storgaten til sørsiden av Hønefoss bru (bybrua) over Hønefossen.
Låter som en kul aktivitet, har förstått den är populär i Norge, tror inte det är lika populärt här i Sverige men man kanske skulle testa.
SvarSlettHelena.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SlettDet er mange bokser verden over,så du har en unik mulighet til å se nye flotte utsiktsplasser når du er på ferie også.
Slett