Dampende nostalgi og Norges lengste museum! 26 km normalsporet jernbane mellom Vikersund og Krøderen i Buskerud. Banen åpnet i 1872 og ble nedlagt som NSB jernbane i 1985.
Krøderbanen ble åpnet i 1872 som smalsporbane og ble ombygget til normalspor i forbindelse med Bergensbanens åpning i 1909. Som NSB-bane ble den nedlagt i 1985. Siden da har banen vært drevet som museumsbane av Norsk Jernbaneklubb og Stiftelsen Krøderbanen. Både rullende materiell og faste installasjoner langs linjen er holdt i en tidsriktig stil. Krøderbanen er også et senter for restaurering og vedlikehold av musealt jernbanemateriell.
På Vikersund stasjon er det billettsalg, museumsutstilling og en suvenirbutikk. Vikersund er også en ordinær jernbanestasjon, der Krøderbanens tog korresponderer med NSB-togene mellom Oslo og Bergen.
Krøderen stasjon er fredet som teknisk kulturminne, og her finner du alle de gamle installasjonene fra damptiden. Under oppholdet kan du i tillegg nyte forfriskninger fra jernbanekafeen eller bare rusle rundt på området og la deg henføre av stemningen fra 1920-tallet.
I kjøresesongen vil Krøderen stasjon være åpen alle dager unntatt mandager med utstillinger, kiosk og suvenirbutikkk, slik at du kan oppleve museet også når det ikke kjøres tog.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...