søndag 3. januar 2016

Tufta/Femkjenna

Ferden gikk til Krødsherad i dag


Siden det er triveligere å leite sammen med noen enn aleine, så plukket jeg med meg Hilde i dag. Hun er skikkelig dreven iforhold til meg, så jeg sugde til meg kunnskap om dette nye greiene jeg har startet med. Jeg oppdaget tidlig at jeg skulle hatt et utvidet medlemskap, for jeg fikk bare logget tre funn hver dag, det holdt jo ikke i dag. For når loggen var "oppbrukt" i dag, så fikk jeg ikke opp hverken bilder eller hint, knapt nok posisjon.


Det var ikke helt optimale forhold, for Hilde ladet mobilen etter at vi reiste, så den lå igjen hjemme hos henne. SÅ nå er alle brølere gjort på denne turen, så nå går alt som smurt på de neste turene.


Seterveien ble i sin tid mest benyttet av folk fra småbrukene under gården N.Vassenrud, bl.a.når storfeet skulle sendes på sommerbeite, men også av tømmerhoggere som arbeidet i skogen til N. Vassenrud i sommerhalvåret. Vinterstid ble dessuten seterveien benyttet til tømmerkjøring med hest, og en kan fremdeles se spor etter denne virksomheten på enkelte strekninger. Veien ble mye brukt av fiskere, jegere og bærplukkere for noen tiår tilbake.


”Tursti via gammel setervei fra Tufta til Tjennsmyr og videre til Femtjenna," starter ved idrettshallen på Krøderen. Orienteringstavle er satt opp utvendig på skigruppas hus. Følg piler og blåmerking! Etter 2-300 m i lysløypa tar en av til høyre og følger 5 km-skitraseen til småbruket Tufta, langs jordene. Ved Tufta er det satt opp ei oppslagstavle med en kortfattet historikk over gården N. Vassenrud og tre småbruk oppunder Tuftåsen. Opprinnelig setervei startet ved småbruket Tufta, gikk opp Tuftåsen til Tjennsmyr og videre derfra til bl.a. Femtjenna. Denne strekningen går i sterkt stigende skogsterreng, og en passerer bl.a. en stor, fin einer, gammel delefuru og nyrestaurert tømmerbru ( klopp).


Tessy synes det var litt kjedelig å vente når vi leitet etter bokser

Fra Tjennsmyr kan du følge merkinga videre til Femtjenna, opp til Flåmyrene benyttes skogsbilveier. Her går turstien til høyre, i relativt lett, noe myrlendt terreng fram til Femtjenna. Avstanden fra idrettshallen til Tjennsmyr er ca. 5 km, og fra idrettshallen til Femtjenna ca. 7 km. Retur via samme skogsbilvei, eller man kan følge Holleialøpets skitrase ned Råaråsen, forbi Toffatjenn og ned Svarttjennkleiva til lysløypa på Krøderen. Denne traseen er også merket med skilter og blåmaling.

Femtjenna har fått navn etter fem små myrputter som ligger i et myrområde på toppen av Råaråsen, rett sør for Flåmyrtjenn. Dette skogsområdet tilhører N. Vassenrud. I nordre enden av Femtjenna ble det i begynnelsen av 1900-tallet bygd ei seterbulskogskoie. Både i 1920-30 årene, under krigen og fram til ca. 1950 var koia et populært utfartssted for befolkningen på Krøderen, både sommer og vinter. De første årene ble koia bl.a. benyttet som seter for N. Vassenrud. Den ble også brukt som skogshusvær for tømmerhoggere som arbeidet i skogen til N. Vassenrud. Folk som var på tiurleik eller fisketur til Handkledvanna, ca. 400 meter øst for Femtjenna, tok også inn på dette stedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...