lørdag 1. august 2020

Kamerakuren introduksjon


Torkil Færø er doktor og fotograf, han har nå skrevet denne boka som jeg tilfeldigvis kom over i en blogg. Jeg ble litt fasinert over tanken bak boka og googlet litt så jeg fikk bestilt den hos forlaget. "Kamerakuren" er egentlig beregnet litt på workshop prinsippet der du skal jobbe med andre og diskutere hva hver og en kommer fram til og hvordan oppgavene blir løst. Allerede der skjønte jeg at dette var ikke optimalt for meg. Han hevdet tidlig at den som var dårligst i å ta bilder ville få størst utbytte av øvelsene i boka. Nå ja tenkte jeg, jeg får nå lese litt og se hvor det bærer i vei. Psykologien bak og selvhjelpsstrategien er alltid fasinerende lesestoff. Så jeg startet med friskt mot. Jeg hadde ikke lest mange sidene før jeg fant ut at han tenkte ganske likt som det jeg gjør.


Han tror blant annet at det som sies at "Du er bra nok" ikke er riktig. At bare å si at vi er gode nok som vi er, er pasifiserende. Som om vi ikke skal bevege oss videre, det blir begrensende isteden for frigjørende. For selv om du er god, betyr ikke det at du ikke kan bli bedre. Han mener det er et grunnleggende menneskelig behov å utvikle seg. Mange tror at vi ikke trenger problemene, men det er de som gjør at vi vokser, gjør oss sterkere. Å takle vanskeligheter er grunnleggende for god helse. En person som har det godt med seg selv er enklere å leve med for omgivelsene.


Mestringsvansker kombinert med manglende livsglede er det vi i realiteten kaller psykiske plager. For å få til ting må du vite hva du vil. Forskning har vist at å jobbe mot det en ønsker er like helsebringene som å få det til. Problemorienterte mennesker liker ikke løsninger. De er ikke villige til å prøve engang. De er nesten verre enn de som forventer at andre skal ordne opp for seg.


Boka har fem hovedtema. Det vil si at jeg vil bli introdusert til fem vaner. Trening på bevisst nærvær, notere, bedømme, daglig aktivitet og bygge styrke. Hensikten med vaner som dette er å få hjernen og kroppen til å fungere bedre. En vane kan erstatte en uvane. Jobben med å endre en vaner er tung til å begynne med. Hjernen elsker vaner, alt hjernen kan automatisere sparer den energi på og disse kreftene kan brukes til noe annet. Vi kan få til det vi vil om vi studerer tankegangen til folk som har fått til det de virkelig ville. Hele livet vårt er ikke annet enn en mengde vaner. Frustrasjon er ikke i veien for den kreative prosessen, den er prosessen. 



TEMA 1 Tilstedeværelse, oppmerksomheten som skulle sanset øyeblikket er isteden opptatt av håp, drømmer, minner, engstelser, bekymringer... Det fine med øyeblikket er at tankene våre blir i øyeblikket, ikke gremmes over fortiden eller bekymrer oss over fremtiden.

TEMA 2 Å gjøre. For å leve et godt liv holder det ikke å bare bli oppmerksom på øyeblikket. Vi må gripe det også. Vi må øke vår handlekraft. Mange vet hva de bør gjøre, men få gjør det de vet. Mulighetene passerer uten at vi får tak i dem. Mange psykiske problemer kommer av elendige valg, eller mangelen på valg.

TEMA 3 Vurdering. Et øyeblikk som fryses blir tilgjengelig for refleksjon. Når vi gransker resultatet av våre valg øker vi vår lærekraft. Se nøye på livet ditt: gjør du det du ville valgt om du hadde seks måneder igjen å leve? Hvis ikke bør du begynne med det, for det er i realiteten alt du har igjen. I forhold til evigheten er det ingen forskjell på 30 år eller seks måneder. Din levetid er småtteri, å utsette ting gir ingen mening. Det vi oftest angrer på er feil vi ikke har lært noe av, utfordringer vi ikke har våget. Feilene vi har lært noe av og de gangene vi har tatt risiko er det vi kan være stoltest av.

TEMA 4 Forandring. Har resultatet stått i stil med forventningene? Sikkert ikke for alle, da må vi forandre oss, endre litt på det vi gjør. Det er ubehagelig å forandre seg. Vi må øke vår vendekraft. Når du forandres måten du ser på ting, forandres tingen du ser på. På instinkt vender man seg ofte vekk fra de som har kritiske innspill, de som står på tørt land og veit veien ut av gjørma. Isteden vender man seg mot andre som sitter fast i gjørma i felles forståelse.

TEMA 5 Forbedring, gjennomføringskraften, bærekraften i beslutningenen. De som jobber med å forbedre seg, bruker færre krefter over tid, enn de som unngår å gjøre det. Etter hvert blir forandringene så naturlige at anstrengelsen blir uanstrengt. Til sammenligning så koster det masse krefter å være passiv og irritere seg over manglende framgang.


Siden boka består av 55 øvelser, så vil det ta en tid før jeg kommer meg gjennom boka og jeg har bestemt meg for å ta hver enkelt oppgave. 


2 kommentarer:

  1. Det verkar vara en intressant bok med många bra lärdomar. Allt är säkert inte applicerbart på alla men så är det ju med det mesta. Det blir spännande att följa hur det går för dig och om du mår bättre av det du lär dig och förändrar :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid like spennende med nye prosjekter, så får en se hvordan det bærer i vei.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...